23948sdkhjf

Seaborg vil have skibsfarten over på A-kraft

Den danske teknologivirksomhed Seaborg vil i 2025 kunne erstatte totaktsmotoren i skibe med en atomreaktor i nogenlunde samme størrelse.

- Sagen er fuldstændig enkel. Hvis skibsfarten vil gøre alvor af sine hensigtserklæringer om at blive CO2-neutral, er der tre veje: Biobrændstof, syntetisk brændsel eller atomkraft. Men hvis vi skal have nok til skibsfarten, så har vi ikke nok biomasse på jorden, og vi kan ikke producere syntetisk brændsel uden atomkraft, lyder det fra Troels Schönfeldt, CEO i Seaborg Technologies til Energy Supplys søstermedie Søfart.

Hos Seaborg er man klar over, at dét at få et dansk rederi til at udtale sig begejstret og entusiastisk om atomkrafts som fremtidens drivmiddel i skibsfarten er nogenlunde lige så svært som at genindføre træskibe i linjefarten.  

- Vi gør os ingen som helst illusioner om, at rederierne vil omfavne os proaktivt og allerede i dag tænke atomkraft ind i deres planer for fremtidens skibe. Vores vurdering er, at vi skal ti år ud i fremtiden, før det vil være gået op for størstedelen af branchen, at dens klimamål ganske enkelt kun kan blive til virkelighed, hvis den satser på atomkraft, siger Troels Schönfeldt.

 Han fortsætter:

- På det tidspunkt vil vi kunne levere en driftssikker reaktor i en fyrrefods-container, som kan monteres direkte i skibet og som kan levere energi nok til skibets drift i 12 år. Prisen på brændsel vil ligge under 50 mio. dollars for 12 år.

FAKTA: Ny reaktorteknologi til skibsfarten

Seaborg Technologies fokuserer på en teknologi med en flydende salt-reaktor.

En opdateret version af en smeltet salt-reaktor kan blive et billigere og mere sikkert alternativ til gængs atomkraft.

Reaktoren kan bygges i en mindre udgave uden at miste effektivitet, og den behøver ikke så meget beton og stål som sikkerhed, fordi salt kemisk indkapsler de farlige materialer, så de ikke har nogle spredningsmekanismer i vand eller luft, selv i de alvorligste uheld. Det mere effektive design gør, at der bliver mindre affald i sidste ende. Fidusen er at opløse atomaffaldet i smeltet salt i stedet for at bruge brændselsstave. Smeltet salt har et kogepunkt over 1400° C - langt over reaktortemperaturen. Den høje temperatur gør også energiudvindelsen mere effektiv, og derved får man mere ud af sin brændsel - et stort containerskib kan sejle i 12 år for under 50 mio. dollars i brændsel.

Der er tale om en fissionsreaktor, der fungerer derved, at uranbrændstof bliver opløst i flydende salt. Saltet reagerer med de radioaktive salte, som via temperatur udvidelse stabiliserer processerne i reaktoren, og sikre, at kædereaktionen ikke kan løbe løbsk.

Hvis alt går galt, så slukker processen sig selv, og saltet størkner og opfører sig som sten i naturen.

Der skabes ikke nogen højtryksdamp som i en traditionel kernekraftreaktor.

Teknologien blev oprindelig udviklet efter 2. Verdenskrig og havde sin storhedstid i 1960’erne, hvor mange tusinde amerikanske og kinesiske forskere arbejdede på at kommercialisere teknologien. Det hele løb dog ud i sandet, da datidens teknologi ikke kunne overkomme visse tekniske barrierer

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nye energiprojekter på vej

Ny konkurrencemodel for havvind: Godt nyt for branchen

5

Vindmøller stoppes stadigt oftere

NKT tæt på græsk storordre

1

Thor Havmøllepark
Støttefri havvind godt på vej: Thor udbydes på nye vilkår

Nyhedsbrev

Danmark producerer rekordmeget energi fra biomasse

Online Avis Arkiv

Snart slut med elkabler i luften

Dansk hybridfærge klar til rotorsejl og vindkraft

Newzealandsk ordre til Vestas

3

Farum Fjernvarme i kæmpe affaldsvarme-aftale

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Dansk selskab øger gaslagerportefølje med 30 TWh

Ewii sender 200 millioner over i datterselskab

Spildevandsselskab hjemsender it-chef for leverandør-bijob

Klumme:
Debat
Lad os dele sol og vind lige med Power-to-X

Her er formændene for regeringens 13 klimapartnerskaber

Ørsted opfører sol- og batterilagringsanlæg på 460 MW

Energinet: Håber høring om kabler vil give klarhed

Jesper Hjulmand træder ind i DIs forretningsudvalg

Quality Hotel kobler sig på fjernvarme og - køling

Vundet affaldsudbud skaber ro i lejren på Fyn

Siemens Gamesa udnævnt som foretrukken leverandør af 300 MW

2

Navnestrid om Ørsted kan gå direkte i Højesteret

Strid om retten til at tage navnet Ørsted kan gå direkte til landets øverste instans, afgør Højesteret.

Folketinget blev vildledt om miljøeffekt ved stort elkabel

Håndsrækning til fyrede Siemens Gamesa-medarbejdere

Her er Frecons nye topchef

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Her er Vestas’ største markeder i tredje kvartal

Støtten til elproduktion falder med 3 milliarder

200 danske Siemens Gamesa-job i fare

Opgradering i Varde: 5000 kubikmeter spildevand i timen

USA går enegang på klimaområdet

Vestas snupper ordre hinsidan

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Rusland: Dansk ja til gasledning blåstempler miljøhensyn

Regeringen undgik helst Nord Stream 2

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Præisolerede PE rør med spirokappe fra Nordic Pipe ApS

Kom og mød Jotun på Tank – og raffinaderikonferencen

Sidste udkald til basiskursus om Udbudsloven

Ny hjemmeside om bæredygtighed

Technoflex notstikker

Eaton har fået ny Application Engineer

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Process Engineering er igen kåret som én af Danmarks Bedste

REHAU introducerer NORDIC DESIGN TOP SWING vinduet i Danmark

Stikforbindelser opfylder krævende miljøstandarder og RoHS

Hvor gode er klimatilpasningsløsningerne? - temadag

CE-mærkede materialer

Elenia har valgte Prysmian Finland som nr. 1 kabelleverandør

Ny Lamelvakuumpume med trykregulering

Ara-el præsenterer ATyS S

FMV temadag d. 26. november 2019

Findes den ultimative kompressor?

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til

Se den gode stemning til Building Green i København

Hvorfor løse én opgave, hvis man kan løse flere?

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Tjek om din elpris er god

BSV hjælper gerne med det rette løfteværktøj

Mød LS Control på Elmia Subcontractors i Jönköping

Læs Industri & Teknik

Send til en kollega

0.211