23948sdkhjf

Sikker lagring af ammoniak giver renere udstødning og CO2 frit brændstof

Ammoniak kan spille en nøglerolle, når vi skal omstille energiforbruget fra fossile brændsler til vedvarende energi. Højteknologifonden investerer 9,4 mio. kr.
Samtidig kan ammoniak bruges til at mindske skaderne af de fossile brændstoffer. Et nyt forskningsprojekt skal finde vejen til kommerciel succes.

Så længe vi bruger de fossile brændstoffer er det nødvendigt at sikre, at udledningen er så ren som muligt. Dieselmotorer udleder både partikler og NOx-gasser. Der er allerede krav om partikelfiltre. Det næste bliver krav om NOx-filtre.

På det område kan løsningen være ammoniak, der via en katalysator uskadeliggør NOx-gasserne. Ved brug af de nye ammoniaklagringsmaterialer kan ammoniak medbringes sikkert og effektivt på køretøjet. Der er et enormt kommercielt potentiale, i at bruge ammoniak til rensning af gasserne fra dieselbiler, mener parterne bag projektet, virksomheden Amminex A/S og Risø DTU, Danmarks Tekniske Universitet.

- Med de nye metoder vil vi nu kunne forudsige materialernes egenskaber ved de tryk og temperaturer, der benyttes i de praktiske anvendelser, fortæller Tejs Vegge, Risø DTU.

Ammoniak kan også være løsningen på en anden stor udfordring: Problemet med at opbevare og lagre energien fra vind og vandkraft, solceller og geotermiske energikilder. Især, hvis energien skal bruges i transportsektoren. Elbiler er en kendt mulighed, men batterierne er stadig for tunge og for dyre.

Amminex’ model er ammoniak i en fast form, der er egnet til ufarlig oplagring af bestanddelene brint og kvælstof. Forskningsprojektet vil integrere lav-temperatur brændselsceller, hvor spildvarmen fra brændselscellen kan udnyttes direkte til at frigive ammoniak. Det vil øge energieffektiviteten markant.

- Det er utroligt stimulerende med udgangspunkt i materialefysikken at udvikle nye materialer, der i praksis kan medvirke til at minimere den menneskelige påvirkning af miljø og klima, siger Ulrich Quaade, Amminex A/S.

Om tre år er det målet, at der er fundet en vej til ren udstødning fra dieselmotoren, som er let, fylder mindre og bruger mindre energi. Og i horisonten ligger også håbet om at udvikle det materiale, der gør det praktisk muligt at udnytte spildvarmen fra en brændselscelle til at frigive ammoniak som energibærer.

Højteknologifonden investerer 9,4 mio. kr. Budgettet for det samlede på projekt er på 19 mio. kr. og løber over 3 år.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109