23948sdkhjf

Stort potentiale: Elbiler er nu klar til at støtte elnettet

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

- Elbiler kan mere end bare at være grønne – nu er det også bevist, at bilerne aktivt kan støtte elnettet, og at de kan gøre det i stor skala uden at det går ud over brugernes komfort, batteriernes ydeevne og økonomien. Elbiler kan således bidrage til at løse de udfordringer, der opstår, når vi øger mængden af vedvarende energi i energisystemet.

Sådan lyder nogle af konklusionerne fra det EUDP-støttede demonstrationsprojekt, Parker, som siden 2016 har testet, hvordan elbiler bedst kan bidrage til at balancere elnettet - og om det er muligt at støtte elnettet på tværs af bilmærker på kommercielle vilkår.

- V2G-teknologien, hvor elbiler kan sende strøm tilbage i elnettet, havde indtil for få år siden kun bevist sit værd i udviklings- og demonstrationsprojekter. Nu kan vi se, at en række nye elbiler på markedet rent faktisk understøtter denne egenskab og dermed kan stille deres batterier til rådighed for elnettet, fortæller Peter Bach Andersen, Senior Researcher hos DTU Elektro og projektleder i Parker-projektet.

De forskellige tests i projektet er udført med V2G ladestandere fra Enel X på elbiler, som allerede findes på markedet, og som har den nødvendige V2G-teknologi integreret, herunder 10 Nissan elbiler, som er ejet af Frederiksberg Forsyning, samt elbiler fra Mitsubishi og Peugeot, som er placeret ved projektets testfaciliteter på DTU i Risø.

Det er første gang, at teknologien og leveringen af ydelser til elnettet er blevet testet på mere end én bil, og med omfattende tests på tværs af bilmærker, batteristørrelser og markeder har Parker vist, at V2G kan skaleres op til tusindvis af biler.

Læs også: Få eller ingen elbiler i hovedstadskommuner: Det er for dyrt

12.000 timers test i den virkelige verden
Én af de ydelser, som projektet har bevist fungerer på markedsvilkår, er frekvensregulering (FCR), som er blevet testet på den kommercielle flåde af 10 elbiler hos Frederiksberg Forsyning. Frekvensregulering er den ydelse, der har det største indtjeningspotentiale – og samtidig den sværeste at levere – og Parker har testet og valideret, at frekvensregulering som service kan leveres på kommercielle vilkår.

I mere end 12.000 timer har elbilerne hos Frederiksberg Forsyning været koblet på det store elnet og hjulpet med at regulere frekvensen, så den konstant holdes på 50 Hertz. Til gengæld har de kommercielle partnere omkring Frederiksberg Forsyning modtaget betaling for at stille bilernes batterier til rådighed, når de alligevel holdt parkeret.

Ud over frekvensregulering kan elbiler også levere en række andre ydelser. De kan sættes til at lade når strømmen er grønnest, de kan forhindre overbelastninger i elnettet, og man kan endda se helt nye anvendelser – for eksempel ved at elbiler bruges som et stort mobilt batteri for at give adgang til strøm i nødsituationer.

For at levere frekvensregulering på kommercielle vilkår, skal bilerne opfylde kravene fra markedet, og det handler i høj grad om, hvor hurtigt bilerne kan reagere på markedets efterspørgsel. Resultaterne viser, at elbilerne reagerer med en hastighed på 5-7 sekunder, og at de dermed lever op til markedsvilkårene.

Læs også: Clever: Et overskud ville være tegn på forfejlet strategi

- Parker-projektet har skabt betydelige resultater, og det er første gang, at det er lykkedes at påvise de mange fordele ved V2G-teknologien, herunder frekvensregulering, på en række elbiler og flåder, lyder det fra Marc Trahand, Executive Vice President i Nuvve Corp, som arbejder med V2G hardware- og softwareløsninger.

Denne viden er helt central og kan anvendes på elbilteknologi verden over – og så er den med til at forberede markedet til et masseoptag af V2G-understøttede elbiler og ladestationer.

Elbiler på danske veje kan allerede balancere elnettet
Som nævnt er alle tests i Parker-projektet foretaget på eksisterende serieproducerede elbiler, som allerede har V2G-teknologien integreret. Det betyder, at bilerne allerede i dag er i stand til at levere de balancerende ydelser til elnettet, som er testet i projektet. Faktisk har den mest solgte elbil i Danmark, Nissan Leaf, allerede den nødvendige teknologi til at blive koblet på elnettet og bidrage til balanceringen.

Ud over at demonstrere, at elbiler på markedet i dag rent faktisk kan hjælpe med at balancere elnettet, har Parker-projektet også påvist, at V2G rummer et interessant forretningspotentiale – både for elbilproducenter, elnettet og netselskaber.

Læs også: Elselskaber advarer: Elnettet er slet ikke klar til en sværm af elbiler

- Vi har i Parker-projektet arbejdet på at få belyst, om det er muligt at tjene penge på V2G-teknologien. Her kan vi se at den potentielle økonomiske fortjeneste i Danmark, er afhængig af udviklingen i markedet og rammevilkårene og ligger mellem -955 euro og 2.304 euro pr. elbil pr. år. Vores beregninger viser en potentiel fortjeneste omkring 500 euro pr. elbil pr. år med de nuværende markedsforhold, lyder det fra Jens Christian Morell Lodberg Høj, Chief Innovator, E-Mobility i Insero, som har beregnet markedspotentialet i Parker-projektet.

V2G begrænser sig naturligvis ikke til det danske marked, og projektets resultater viser, at mulighederne ligeledes er store på de europæiske markeder, hvor især Holland, England og Sverige bliver interessante at følge.

Parkers definition baner vejen for nye standarder
For at sikre den fortsatte udrulning af elbiler, som kan bidrage til at balancere elnettet, er det nødvendigt at få indført en række standarder, som kan hjælpe bilproducenter med at ensrette produktionen af de elbiler, der kan levere balancerende ydelser til nettet.

I den forbindelse har Parker-projektet lavet en definition på, hvilke egenskaber elbiler skal have, for at de kan kobles på nettet verden over – disse egenskaber kaldes for ’Grid Keys’. Næste skridt er at få skrevet disse Grid Keys ind i de europæiske standarder, så man sikrer en ensartet implementering af V2G på tværs af markeder og bilmærker.

 

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Puglia, Mors og Thisted: European Energy køber solceller for en kvart milliard

Japansk gennembrud på 455 MW

Træk stikket, når det buldrer og brager

Nordsøsamarbejdet: Det skal være mere smidigt at sætte havvind op

Endnu mere dansk solvarme på verdens tag

Nyhedsbrev

Klumme:
Debat
Energipolitik: Der er brug for en grøn kurs

Online Avis Arkiv

Største investering i nyere tid: Ewii investerer en milliard

Udvider testcenter: Vestas skal teste flere vinger i Aalborg

Derfor trækker A.P. Møller sig fra nordjysk geotermi

Forsyningstilsynet i Verdo-sag: To ud af tre løsninger urimelige for kunderne

Magasinet Forsyning
Danskerne vil selv til lommerne for at leve bæredygtigt

Nordjysk geotermiprojekt mister sin hovedaktør

Dansk selskab indgår aftale om flydende havvind

Ørsted og Vattenfall sammenkobler havmølleparker i Nordsøen

Søby Værft kan tilbageholde Ellen

21.000 ramt af strømafbrydelse

Magasinet Forsyning
Biofos renser grundigere end nødvendigt

Lettelse i Herning: Årsagen til brinteksplosion fundet

Kamstrup-direktør skal stå i spidsen for ny DI-forening

Magasinet Forsyning
Genvindingens vinde blæser mildt over Biofos

Padborg Fjernvarme indgår aftale om overskudsvarme med Arla

EU-Kommissionen revser Danmarks grønne ambitioner

Vestas napper endnu en storordre i Brasilien

Omsætningen halveret: Aalborg Energie Technik i rødt

Magasinet Forsyning
Der skal mere end aktivt kul på banen

Storordre til Siemens Gamesa

S bløder op på tidligere nej til russisk gasledning

Dansk forhaling af Nord Stream 2 giver Ukraine trumfkort overfor Rusland

Oliedirektør idømmes fem års fængsel for mandatsvig

1

Magasinet Forsyning
Ready: Mere end solceller og energirenovering

Ny formand og sekretariatsleder i DIs affaldssektion

Energiselskaber står på spring til guldhøst på 5G-mobilnettet

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Organisationer i fælles front om Energispareordningen

Vestas slår rekord i Ukraine

Welcon lander offshore-ordre

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Technoflex Afbalancering

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger til EX-område

Lagerførende salg

Nyt sortiment fra Gunnebo Industries! →→→→

Sidste dag med 40% besparelse på Pro One blæsepistolen

SF6-gas autorisationskursus

Lige meget hvor du er kan du altid bruge Kelin Kit.

Dataanalyse anvendes til at optimere dansk gærproduktion

Kompakt M8x1 connector til Profinet

Vinkøleanlæg uden udedel - stabil kølig temperatur og relativ luftfugtighed

WAGO's professionelle værktøj til elektrisk forbindelsesmateriel

Eksplosionsikret stik og udtag fra Marechal

Termisk opsprøjtnings opgave ved Thybotech ApS i dag.

Sidste chance for at spare 40% på Pro One blæsepistolen

DIS åbner afdeling i Sønderborg og inviterer til åbningsreception

Har du et favorit bæredygtigt produkt eller person?

Sierra Wireless udnævner DeltaM2M til AirLink® Premier Partner

Forbered dig til høst med en BSV kornskovl!

Flyderswitche til overvågning af væskeniveauer

Vurdering af spændingskvalitet i henhold til tekniske betingelser

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institu...

Ny kraftig WAGO PFC200 BACnet/IP-controller, grundlaget for den intelligent...

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Ny lagerstyring reducerer vareforbruget med 20%

BOGEs seneste milepæl inde for kompressorer

Send til en kollega

0.551