23948sdkhjf

Stort potentiale: Elbiler er nu klar til at støtte elnettet

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

- Elbiler kan mere end bare at være grønne – nu er det også bevist, at bilerne aktivt kan støtte elnettet, og at de kan gøre det i stor skala uden at det går ud over brugernes komfort, batteriernes ydeevne og økonomien. Elbiler kan således bidrage til at løse de udfordringer, der opstår, når vi øger mængden af vedvarende energi i energisystemet.

Sådan lyder nogle af konklusionerne fra det EUDP-støttede demonstrationsprojekt, Parker, som siden 2016 har testet, hvordan elbiler bedst kan bidrage til at balancere elnettet - og om det er muligt at støtte elnettet på tværs af bilmærker på kommercielle vilkår.

- V2G-teknologien, hvor elbiler kan sende strøm tilbage i elnettet, havde indtil for få år siden kun bevist sit værd i udviklings- og demonstrationsprojekter. Nu kan vi se, at en række nye elbiler på markedet rent faktisk understøtter denne egenskab og dermed kan stille deres batterier til rådighed for elnettet, fortæller Peter Bach Andersen, Senior Researcher hos DTU Elektro og projektleder i Parker-projektet.

De forskellige tests i projektet er udført med V2G ladestandere fra Enel X på elbiler, som allerede findes på markedet, og som har den nødvendige V2G-teknologi integreret, herunder 10 Nissan elbiler, som er ejet af Frederiksberg Forsyning, samt elbiler fra Mitsubishi og Peugeot, som er placeret ved projektets testfaciliteter på DTU i Risø.

Det er første gang, at teknologien og leveringen af ydelser til elnettet er blevet testet på mere end én bil, og med omfattende tests på tværs af bilmærker, batteristørrelser og markeder har Parker vist, at V2G kan skaleres op til tusindvis af biler.

Læs også: Brændselscelle får hjulene til at rulle på bagagevogn

12.000 timers test i den virkelige verden
Én af de ydelser, som projektet har bevist fungerer på markedsvilkår, er frekvensregulering (FCR), som er blevet testet på den kommercielle flåde af 10 elbiler hos Frederiksberg Forsyning. Frekvensregulering er den ydelse, der har det største indtjeningspotentiale – og samtidig den sværeste at levere – og Parker har testet og valideret, at frekvensregulering som service kan leveres på kommercielle vilkår.

I mere end 12.000 timer har elbilerne hos Frederiksberg Forsyning været koblet på det store elnet og hjulpet med at regulere frekvensen, så den konstant holdes på 50 Hertz. Til gengæld har de kommercielle partnere omkring Frederiksberg Forsyning modtaget betaling for at stille bilernes batterier til rådighed, når de alligevel holdt parkeret.

Ud over frekvensregulering kan elbiler også levere en række andre ydelser. De kan sættes til at lade når strømmen er grønnest, de kan forhindre overbelastninger i elnettet, og man kan endda se helt nye anvendelser – for eksempel ved at elbiler bruges som et stort mobilt batteri for at give adgang til strøm i nødsituationer.

For at levere frekvensregulering på kommercielle vilkår, skal bilerne opfylde kravene fra markedet, og det handler i høj grad om, hvor hurtigt bilerne kan reagere på markedets efterspørgsel. Resultaterne viser, at elbilerne reagerer med en hastighed på 5-7 sekunder, og at de dermed lever op til markedsvilkårene.

Læs også: Regeringen: Transportsektor må selv betale for grøn omstilling

- Parker-projektet har skabt betydelige resultater, og det er første gang, at det er lykkedes at påvise de mange fordele ved V2G-teknologien, herunder frekvensregulering, på en række elbiler og flåder, lyder det fra Marc Trahand, Executive Vice President i Nuvve Corp, som arbejder med V2G hardware- og softwareløsninger.

Denne viden er helt central og kan anvendes på elbilteknologi verden over – og så er den med til at forberede markedet til et masseoptag af V2G-understøttede elbiler og ladestationer.

Elbiler på danske veje kan allerede balancere elnettet
Som nævnt er alle tests i Parker-projektet foretaget på eksisterende serieproducerede elbiler, som allerede har V2G-teknologien integreret. Det betyder, at bilerne allerede i dag er i stand til at levere de balancerende ydelser til elnettet, som er testet i projektet. Faktisk har den mest solgte elbil i Danmark, Nissan Leaf, allerede den nødvendige teknologi til at blive koblet på elnettet og bidrage til balanceringen.

Ud over at demonstrere, at elbiler på markedet i dag rent faktisk kan hjælpe med at balancere elnettet, har Parker-projektet også påvist, at V2G rummer et interessant forretningspotentiale – både for elbilproducenter, elnettet og netselskaber.

Læs også: Kæmpe batteri installeres på Bornholm

- Vi har i Parker-projektet arbejdet på at få belyst, om det er muligt at tjene penge på V2G-teknologien. Her kan vi se at den potentielle økonomiske fortjeneste i Danmark, er afhængig af udviklingen i markedet og rammevilkårene og ligger mellem -955 euro og 2.304 euro pr. elbil pr. år. Vores beregninger viser en potentiel fortjeneste omkring 500 euro pr. elbil pr. år med de nuværende markedsforhold, lyder det fra Jens Christian Morell Lodberg Høj, Chief Innovator, E-Mobility i Insero, som har beregnet markedspotentialet i Parker-projektet.

V2G begrænser sig naturligvis ikke til det danske marked, og projektets resultater viser, at mulighederne ligeledes er store på de europæiske markeder, hvor især Holland, England og Sverige bliver interessante at følge.

Parkers definition baner vejen for nye standarder
For at sikre den fortsatte udrulning af elbiler, som kan bidrage til at balancere elnettet, er det nødvendigt at få indført en række standarder, som kan hjælpe bilproducenter med at ensrette produktionen af de elbiler, der kan levere balancerende ydelser til nettet.

I den forbindelse har Parker-projektet lavet en definition på, hvilke egenskaber elbiler skal have, for at de kan kobles på nettet verden over – disse egenskaber kaldes for ’Grid Keys’. Næste skridt er at få skrevet disse Grid Keys ind i de europæiske standarder, så man sikrer en ensartet implementering af V2G på tværs af markeder og bilmærker.

 

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ny strategi bringer KK tilbage i sort

Den midtjyske producent af styresystemer til vindmøller har vendt underskud til overskud og venter yderligere vækst

1

Asnæsværket indleder slutspurten: Går i prøvedrift til sommer

Gigantisk ordre til Siemens Gamesa

Siemens Gamesa rejser havmøllepark på rekordtid

Husstandsmøller
Sjove projekter trækker lidt op hos HSWind

Nyhedsbrev

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

Fjernvarmefusioner øger presset på skolebænken

Vestas-chef frygter ikke støttefri fremtid

1

Husstandsmøller
Nu får Thy endnu et vindmølle-testcenter

Vattenfall vælger Siemens Gamesas offshore-flagskib

Radius Elnets overskud lavere end ventet

Ny Nord Stream-ansøgning: Vil syd om Bornholm

Husstandsmøller
Husstandsmølleproducent med lille overskud: Ja, vi overlevede da

Eksperter i arbejdsmiljø: Overraskende ringe af Vestas

A.P. Møller får grønt lys til geotermi i Aalborg og Aarhus

Magasinet Forsyning
Skuffeprojekter, energiproduktion og nyttiggørelse af restprodukter i dobbelt A

Slut med gyldne håndtryk i Ewii

Thor Havmøllepark
Nu inviteres der til dialog om forundersøgelser for Thor havmøllepark

Nye energiprojekter på vej

Magasinet Forsyning
Fjernvarmeunits går som varmt brød i Næstved

Magasinet Forsyning
Batteriproducent: Vores strategi har fået et ekstra ben

Frederiksberg Renovation satser på el

Kommunen vil erstatte alle dieseldrevne skraldebiler med nye el-drevne og støjsvage biler.

Eurowind Energy har fundet sin mølleleverandør til Danmarks største landmøllepark

Vestas køber sig til sol-kompetencer

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Siemens Gamesa lander italiensk serviceordre

Grundfos-fond har fundet ny formand

Dansk Energi: Tilsynets benchmarkingmodel dumper

Magasinet Forsyning
Kalundborg Forsyning døjer ikke med medicinrester i spildevandet

Magasinet Forsyning
I Dueodde kalder skraldespandene, når de skal tømmes

Efter Radius-virak: Politisk flertal stopper salg af kritisk infrastruktur

Regeringen vil regne på klimaeffekten af alle nye love

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

1

Magasinet Forsyning
N1 holder hackere og strømafbrud stangen

Rekordstor ordreindgang hos Vestas i første kvartal

Upopulært oliefyr giver gode tider i Sunds

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Ny svingkran efter påske?

Elteknik for administrative medarbejdere

Løft af LIR (Local Instrument Room) container

Dansk Halbyggeri fastholdt sin omsætning i 2018

Key Account Manager, der brænder for løsningssalg, søges til gazelle virksomhed

Kraftfulde Pin formede mikro batterier til selv de mindste mobile enheder

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Kan shuttlesystemer optimere dit lager?

Konsax på Færøerne

AIRHEAT udvider samarbejdet med VTS

KELIN ønsker dig en GOD Påske!

Kabelsøgning og kabelfejllokalisering med kabelsøger

Skift til LPG halverede energiforbruget hos HMK Bilcon

EOT Electronics of Tomorrow

WINDFLEX robuste og vejrbestandige gummikabler

Technoflex Koblinger

Ara-El ApS: Finder Serie 67 relæer

Standarder og lovgivning – hvordan hænger det sammen?

Komfortkøling - Opnå et behageligt indeklima på kontoret

Ny hjemmeside for CERTEX Danmark A/S

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Nye regler for entreprise-kontrakter

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Send til en kollega

0.194