23948sdkhjf

DTU vil køre længst på literen

Torsdag den 19. maj vil DTU Roadrunners præsentere de to øko-biler, der deltager ved Shell Eco-marathon 2011.
Så langt som muligt på så lidt brændstof som muligt. Sådan lyder udfordringen, som DTU Roadrunners igen i år tager imod til Shell Eco-marathon. Holdet stiller op i begge løbets klasser, ”Urban Concept” og ”Prototype”, med de selvbyggede biler ”Dynamo” og ”Innovator”.

DTU ligger lunt i svinget i konkurrencen, som omfatter flere end 3.000 studerende og lærere fra 26 europæiske lande. Begge øko-biler har nemlig tidligere bevist deres værd mod de over 200 andre biler i dysten.

Bio-ethanol i tanken
I 2009 vandt brintbilen ”Innovator”, da den beviste, at den kunne køre over 3.500 kilometer på, hvad der svarer til en liter benzin. ”Dynamo” har en lang sejrsrække og vandt således også konkurrencen sidste år. Dermed skal det danske hold af ingeniørstuderende igen forsvare titlen som uofficielle verdensmestre i grøn bykørsel. Og det bliver uden at hvile på laurbærrene:

- Vi må udfordre os selv, og derfor stiller vi ikke op med det samme fra år til år. I år er vi skiftet til ethanol som brændstof. Det er bevidst gjort for at tilgodese det danske erhvervsliv, da der er mange firmaer i Danmark, som beskæftiger sig med bioethanolproduktion. Nu kører vi på andengenerations-bioethanol, der er fremstillet på Inbicon i Kalundborg, fortæller lektor Jesper Schramm fra DTU Mekanik, som er vejleder for de DTU-studerende og har været med til alle Roadrunners’ otte øko-løb.

Sammenhængen mellem holdets valg af brændstof og erhvervslivet er, at konkurrencen fremmer udviklingen inden for alternative brændstoffer og energieffektivitet. Derfor kan deltagernes vigtige skridt på vejen mod fremtidens bæredygtige transport få enorm betydning for fremtidens energimarked. Shell Eco-marathon afholdes på EuroSpeedway Lausitz-banen i Tyskland fra 26. til 28. maj.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112