23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fremtidens marina med smart elsystem

Teknologisk Institut og en række samarbejdspartnere går sammen i nyt projekt, hvor formålet er at skabe et intelligent elsystem, som fremmer lydløs, miljø- og klimavenlig sejlads.

Det nye projekt skal afdække mulighederne for at udvikle et intelligent elsystem med Smart Grid funktionalitet til fremtidens marina: En løsning, der fokuserer på lokal udveksling af bæredygtig elektricitet mellem traditionelle både, elbåde, solceller og elnettet – en markant nyskabelse inden for det maritime område.

I tæt dialog med sejlerne

Et vigtigt element i pilotprojektet er at indhente data om den sejlende trafik på Gudenåen og søerne.

- Vi ønsker en god og konstruktiv dialog med alle, der færdes på og ved åen og søerne, og derfor har vi taget kontakt til sejl- og motorbådsklubberne i Silkeborg og Ry. Også brugerrådet for sejlads på Gudenåen skal inddrages, og vi vil sørge for løbende information om projektet, fortæller projektleder Lars Overgaard fra Teknologisk Institut.

- Resultatet af sommerens undersøgelser og tests skal naturligvis komme resten af landet til gode, så også fritids- og turistsejladsen i andre naturskønne områder kan få gavn af pilotprojektet, understreger han.

Fritids- og turistbåde, der drives af el, giver store fordele for både mennesker og miljø. Det blev klart, da projektet ’CO2-neutral sejlads på søer og åer’ sidste år inviterede på støj- og røgfri sejlads i Søhøjlandet med soldrevne både.

Med midler fra forskningsprogrammet ForskEl i ryggen er Teknologisk Institut i Århus nu klar til at bringe Søhøjlandets sejlads et skridt videre ind i fremtiden. Ledetråden er ’intelligent maritim anvendelse af klimavenlig el’ i det nye projekt, som tager sit udgangspunkt ved Silkeborg Søerne.

Et konkret resultat af sidste års projekt er det lille firma Solbaaden med Henry Thomsen ved roret. I samarbejde med Lars Overgaard fra Teknologisk Institut har han samlet de nu involverede parter bag ansøgningen, der har fået tildelt 1,6 mio. kr. fra Energinet.dk’s ForskEl-program. Programmet har blandt andet fokus på at udvikle fremtidens intelligente elsystem – også kendt som Smart Grid.

Glæde i turismen

Også i Destination Skanderborg, som var initiativtager til ’CO2-neutral sejlads’, er der glæde over det nye projekt.

- Solsejladsen og de projekter, der følger i kølvandet, matcher rigtig godt med vores ønske om at udvikle miljøvenlige turistprodukter i Søhøjlandet. At være med til at teste et intelligent el-system til fremtidens marina er derfor en ønskesituation, siger turistchef Marianne Purup fra Destination Skanderborg.

Fakta:

Projektets navn er ’Marina Power Distribution Hub with Smart-Grid Functionality’, og projektleder er Lars Overgaard fra Teknologisk Institut i Aarhus.

Projektet støttes med i alt 1,6 mio. kr. fra Energinet.dk programmet ForskEL under Klima- og Energiministeriet. Partnerne i projektet er Teknologisk Institut, Solbaaden ApS, EnergiMidt A/S, Skanderborg Kommune, Destination Skanderborg, Silkeborg Kommune, Hjejleselskabet og Kvickly i Ry Projektet løber fra 1. februar 2011 til 31. januar 2012.

Kilde: Teknologisk Institut
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|