23948sdkhjf

Elbiler kom ikke på finanslov trods ønske fra Løkke

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Statsministeren ønskede en hurtig aftale om at fjerne afgift på elbiler de næste to år, men det lykkedes ikke.

Det var en politisk prioritet for statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) at få billigere elbiler med i finansloven. Men det er de ikke kommet.

Det blev ellers så sent som i oktober fremlagt som en hovedprioritet for regeringen at lukke en hurtig aftale om at fjerne registreringsafgiften på elbiler, der koster op til 400.000 kroner de næste to år.

Dermed ser det ikke ud til, at regeringen når det inden årets udløb, som tanken var. Det kritiserer Danmarks Naturfredningsforening.

- Det er ikke engang lykkedes at komme igennem med at få gjort elbilerne billigere, som statsministeren ellers havde varslet. Det er mildest talt skuffende, siger præsident Maria Reumert Gjerding i en skriftlig kommentar.

Læs også: Få eller ingen elbiler i hovedstadskommuner: Det er for dyrt

Frygten er, at borgerne venter med at købe biler, hvis der er tegn på, at afgiften vil falde i en kommende politisk aftale. Det har tidligere forhandlinger om bilafgifter vist.

Derfor ønskede regeringen en hurtig aftale om at fjerne registreringsafgiften på elbiler de næste to år.

Det gav statsministeren ifølge DR Nyheder selv udtryk for i oktober.
- Det vigtigste lige nu og her er de ting, som betyder noget på den korte bane, for eksempel at vi får fjernet registreringsaftalen på elbiler 1. januar. Det skal vi simpelthen have vedtaget.

- Det er en del af finanslovsprocessen. Det skal der styr på, lød det fra Løkke.

Læs også: Clever: Et overskud ville være tegn på forfejlet strategi

Afgiftsfritagelsen for de små og mellemstore elbiler, som regeringen lægger op til, vil ifølge skatteministeren koste 100 millioner kroner i 2019 og 150 millioner kroner i 2020.

Dansk Folkeparti har dog ikke haft lige så travlt.

Rød blok mener, det går for langsomt og har fremsat et forslag om at fjerne afgiften på el- og hybridbiler op til 400.000 kroner i 2019 og 2020.

Regeringen præsenterede i oktober sin klimaplan, der indeholdt en ambition om, at der i 2030 skal være én million grønne biler på de danske veje.

Læs også: Regeringen: Transportsektor må selv betale for grøn omstilling

Generelt mener Danmarks Naturfredningsforening, at der er plads til mere klima og miljø i finansloven. Der er afsat 50 millioner årligt til at realisere regeringens naturmål.

- Hovedudfordringen for vores natur er, at den mangler plads og sammenhæng. Vi er glade for, at regeringen har fastholdt deres pulje til at indfri deres egne naturmål, men derudover der ingen tiltag, som kan vende naturens tilbagegang, siger Maria Reumert Gjerding.

/ritzau/

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nye energiprojekter på vej

Brand koster: Nordjyllandsværket kan ikke sælge strøm

FOB giver 3.700 boliger et løft sammen med PKAs energifond

Thor Havmøllepark
Thor: Energinet bruger 180 millioner på forundersøgelser

Eniig klar til at sælge Gudenaacentralen

Nyhedsbrev

Elforsk Prisen går til frosne pølser i frysetunneller

Online Avis Arkiv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Video & Billedserier
Video: 85 meter høj kedelbygning sprængt til grunden

Klumme:
Debat
Lav et soft landing-spot

Soltagsproducent udvikler egen batteriløsning

Medie: 46.000 vandkunder overfaktureret af Verdo

1

Kriegers Flak
Byggeriet af Danmarks største havmøllepark er begyndt

Siemens Gamesa når milepæl

Klumme:
Debat
CO2-køling bidrager til verdensmål

1

Energinet tester gasnettet: Hvor meget vind og brint er der plads til?

Vestas tangerer kinesisk højderekord

Biogasselskab står over for tvangsopløsning

Kovending: Tangeværket må alligevel producere el

USA vil gå efter firmaer bag Nord Stream 2

Direktør gør comeback i Schneider Electric Danmark

Vindmølle-modstandere ramt af hærværk

Siemens Gamesa snupper Texas-ordre

Kronprinsparret bygger bro: Vedvarende energi-aftale i hus

Klumme:
Debat
Flydende elektrificering på tværs af sektorer

Kapitalfond overvejer at sælge Bladt Industries

Finsk ordre til Vestas

Spica Technology vinder ordre fra Ørsted

Vestas-møller til Texas

Aalborg Energie Technik leverer anlæg til Frankrig

S vil skære udslip af drivhusgasser 60 procent i 2030

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ventet underskud hos NKT

Maersk Drilling går tilbage i første eksamen på egne ben

1

PensionDanmark investerer 1,7 milliarder i vind, sol, biomasse og affaldsforbrænding

1

Gigant-udrulning af smarte elmålere nærmer sig sin afslutning

Fremtidens fjernvarme udvikles i Aalborg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hadsten Varmeværk bruger LOGSTOR rør

Thybotech ApS har været på kursus ved DICKOW Pumpen i Waldkraiburg ved München i sidste uge.

HF indgår partnerskab

Hvorfor skal man bruge en luftdyse, når man blæser med trykluft?

Opgradering af Geopal GJD-L3C AGA central

Ekstrem robuste sikkerheds magnet switche og interlocks..

Pettinaroli bundmodul med isolerede føderør og ideel til fjernvarmeunits - hurtig levering!

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Nordic Pipe Aps leverer isolering og kapperør

“Sammen opnår vi topresultater”

3 måleprincipper – én transmitter

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

Sender du dine batterier lovligt?

Få Termix.dk lige ved hånden og spar tid i din hverdag

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter fra KTR

Det er i morgen - vi holder reception den 24. maj 2019

KELIN & Aella Energi

Vinkelgiver med ny interface CAN bus fra Novotechnik

Olaf Bahn udfører isolering af ventilation.

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg, ...

Ny salgsdirektør hos Condair

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Innovative ladestik og kontaktsystemer til eldrevne køretøjer

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Send til en kollega

0.2