23948sdkhjf

Optimismen breder sig

En analyse fra DI Handel viser, at 2. kvartal 2011 tegner positivt for landets handelsvirksomheder.
En dugfrisk undersøgelse fra DI viser, at en stor andel af handelsvirksomhederne mentalt har lagt krisen bag sig. Mange vil rekruttere nye medarbejdere og næsten 2/3 forventer øget salg.

Men opsvinget er endnu ikke stærkt, og der er stadig langt til niveauet før krisen. Derfor bør handelsvirksomhederne fortsat udvise forsigtighed, påpeger man hos DI Handel.

Store forventninger til 2011
Foråret tegner særdeles positivt set med handelsvirksomhedernes briller. Således forventer 63 % af handelsvirksomhederne i DI Handel en positiv vækst i omsætningen på mere end 2 % i 2. kvartal i forhold til samme periode året før.

De optimistiske udsigter afspejles også ved, at 52 % af handelsvirksomhederne forventer øget indtjening, mens 24 % vil øge antallet af beskæftigede.

Kun 13 % forventer negativ vækst i omsætningen på mere end 2 %, mens blot 14 % forventer at afskedige medarbejdere i andet kvartal. Optimismen har med andre ord bidt sig fast blandt mange af handelsvirksomhederne.

Fortsat flere ubekendte faktorer
Hos DI Handel glæder man sig over den stigende optimisme, men ifølge konsulent Andreas Kaus Jensen er det endnu for tidlig at afblæse krisen:

- Der er stadig flere ubekendte i forhold til væksten i den næste tid – særligt er leverandører til byggeriet udsatte. Handelsvirksomhederne har kun genvundet 55 % af den tabte omsætning, og over 20.000 arbejdspladser er forsvundet i sektoren, siger han.

Mange handelsvirksomheder ser dog lysere på fremtiden end længe og har luft i forretningen til at foretage investeringer, der kan skabe vækst. Derfor er det nødvendigt, at de begynder at tænke mere strategisk på salg.

Salg er et af DI Handels overordnede temaer for 2011, og den 11. maj er organisationen vært for ”Salgskonferencen 2011 – Strategier for vækst” på Hotel Marriott.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141