23948sdkhjf

Her er klimaudspillet

Som ventet og vanligt deler det vandene

Danmark skal fortsat være et grønt foregangsland. Ved at sætte nye standarder for klima og miljø inspirerer vi andre til handling og præger udviklingen i Europa og globalt, lyder det fra Regeringen i forbindelse med offentliggørelsen af klima- og luftudspillet Sammen om en grønnere fremtid. 

Gennem 38 konkrete initiativer skal i danskere sikres en renere transport i by og på land, et effektivt og moderne landbrug, mere miljøvenlig skibsfart og en grøn omstilling af boliger og industri.

Blandt de 38 tiltag i klima- og luftudspillet vil være:

  • Stop for salg af nye benzin- og dieselbiler i 2030
  • Busserne i byerne udleder hverken CO2 eller luftforurening fra 2030
  • Forskning i elbilers samspil med energisystemet
  • Et klima- og miljøeffektivt landbrug med stærk fokus på forskning
  • Ren luft i de store byer gennem strammere miljøzoner
  • Strategi for udvikling af gassystemet
  • Færre udledninger fra industri og boliger
  •  Adfærdskampagne med klimamærkning
  • Forskningsindsats for CO2-optag og -lagring gennem teknologiske løsninger og i jorder og skov.

Det mener de om udspillet
Som ventet er ikke alle lige begejstrede for klimaudspillet, mens andre kipper med flagene. 

- Stort set alle initiativerne i regeringens klimaudspil er rettet mod transportsektoren og landbruget. Det er meget vigtige områder, som også står for en stor del af udledningen af drivhusgasser. Men bygningerne glimrer desværre ved at være stort set fraværende i udspillet, og det er både ærgerligt og uhensigtsmæssigt, siger direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.

- Klimaudfordringen løses ikke uden en samlet grøn transportpolitik. Det hænger uløseligt sammen. Det har regeringen forstået, og det skal den have ros for. Bedre sent end aldrig, siger Lars Aagaard, administrerende direktør, Dansk Energi.

- Det er meget glædeligt, at regeringen lægger op til, at biobrændstoffer og andre VE-brændstoffer skal spille en stadig større rolle for transportens grønne omstilling. Flydende biobrændstoffer leverer i dag 90 % af den vedvarende energi i transporten, og vi ønsker som branche at levere endnu flere og bedre biobrændstoffer i fremtiden, siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark, der dog ikke roser tiltaget med at udfase diesel- og benzinbilerne.

- Regeringen fortjener stor ros for sit forslag om, at en million el- og hybridbiler skal forbedre transportsektorens klimaaftryk. Men hvis transportsektoren skal klimasikres, er det afgørende, at energiplanlægningen sker ved at udbygge med  vedvarende energi, lyder det fra Danmarks Vindmølleforening.

- Der er gode takter i udspillet, og det anerkender vi fuldt ud. Vi havde dog gerne set højere ambitioner for energieffektivitet. Vores nabolande har allerede vedtaget nationale mål for energieffektivitet. I Synergi arbejder vi derfor fortsat for at få formuleret en dansk målsætning for energieffektivitet. Den globale efterspørgsel på energieffektive løsninger stiger eksponentielt i disse år, og også derfor bør Danmark sætte høje ambitioner og investere i energieffektivitet, siger Kim Skibsted, næstformand i Synergi.

- Vi står foran en kæmpe opgave. Transportsektoren har i mange år været smertens barnet i den grønne omstilling, men med dagens klimaplan tager regeringen virkelig fat. Alene CO2-reduktionen ved at udskifte de 3.000 dieselbusser, som kommunerne skal udskifte frem mod 2025, svarer til at sende 168.000 el-biler på gaden, siger Henrik Høegh, formand for Biogasbranchen.

- Det er stærkt, at regeringen opstiller ambitiøse mål for grønne køretøjer i Danmark. Det betyder jo, at busserne efter al sandsynlighed skal være drevet af el eller biogas. På samme måde hilser vi det velkommen, at regeringen vil fremme salget af grønne taxaer, siger Carsten Jensen, administrerende direktør i Dansk Gas Distribution på vegne af interessefællesskabet Grøn Gas Danmark.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08