23948sdkhjf

Service skal sikre Vestas milliarder

Vindmøllegigantens servicedivision har en indtjening, som er tre gange så høj som resten af koncernen målt i forhold til omsætning. I takt med større udbredelse af vindmøller stiger servicedivisionens betydning.
Service af vindmøller er et område, som flere vindmøllevirksomheder betragter som et stadig vigtigere forretningsområde.

Hos vindmøllegiganten Vestas er servicedivisionen i dag i en størrelse, hvor den ville være i top-100, hvis den var et selvstændigt selskab. Fremover er koncernens målsætning, at service skal vokse og supplere kerneområdet yderligere:

- Vi skal både kunne drive god service og kombinere det med en god vindmølle. Her bliver servicekontrakten en væsentlig del af dette, siger adm. direktør i Vestas, Ditlev Engel, til Børsen.

Tre gange så høj indtjening som resten af koncernen
Vestas har i dag 400 servicemontører ansat, og koncernens servicedivision omsatte i 2010 for 4,7 mia. kr., en forøgelse på 24 % i forhold til året før. Samtidig lykkedes det divisionen at hente 14 % omsætningen i indtjening, hvilket er er mere end tre gange så højt som i resten af koncernen, hvor tallet var 4,5 %.

I år er målsætningen en vækst på 15 % i servicedivisionen, som skal stå for mindst 10 % af koncernens samlede omsætning. Således ventes service at udgøre mindst 11 mia. kr. i 2015 ud af Vestas’ ventede omsætning på 112 mia. kr.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187