Service af vindmøller er et område, som flere vindmøllevirksomheder betragter som et stadig vigtigere forretningsområde. Hos vindmøllegiganten Vestas er servicedivisionen i dag i en størrelse, hvor den ville være i top-100, hvis den var et selvstændigt selskab. Fremover er koncernens målsætning, at service skal vokse og supplere kerneområdet yderligere: - Vi skal både kunne drive god service og kombinere det med en god vindmølle. Her bliver servicekontrakten en væsentlig del af dette, siger adm. direktør i Vestas, Ditlev Engel, til Børsen. Vestas har i dag 400 servicemontører ansat, og koncernens servicedivision omsatte i 2010 for 4,7 mia. kr., en forøgelse på 24 % i forhold til året før. Samtidig lykkedes det divisionen at hente 14 % omsætningen i indtjening, hvilket er er mere end tre gange så højt som i resten af koncernen, hvor tallet var 4,5 %. I år er målsætningen en vækst på 15 % i servicedivisionen, som skal stå for mindst 10 % af koncernens samlede omsætning. Således ventes service at udgøre mindst 11 mia. kr. i 2015 ud af Vestas’ ventede omsætning på 112 mia. kr.
Service skal sikre Vestas milliarder
Vindmøllegigantens servicedivision har en indtjening, som er tre gange så høj som resten af koncernen målt i forhold til omsætning. I takt med større udbredelse af vindmøller stiger servicedivisionens betydning.
Service af vindmøller er et område, som flere vindmøllevirksomheder betragter som et stadig vigtigere forretningsområde. Hos vindmøllegiganten Vestas er servicedivisionen i dag i en størrelse, hvor den ville være i top-100, hvis den var et selvstændigt selskab. Fremover er koncernens målsætning, at service skal vokse og supplere kerneområdet yderligere: - Vi skal både kunne drive god service og kombinere det med en god vindmølle. Her bliver servicekontrakten en væsentlig del af dette, siger adm. direktør i Vestas, Ditlev Engel, til Børsen. Vestas har i dag 400 servicemontører ansat, og koncernens servicedivision omsatte i 2010 for 4,7 mia. kr., en forøgelse på 24 % i forhold til året før. Samtidig lykkedes det divisionen at hente 14 % omsætningen i indtjening, hvilket er er mere end tre gange så højt som i resten af koncernen, hvor tallet var 4,5 %. I år er målsætningen en vækst på 15 % i servicedivisionen, som skal stå for mindst 10 % af koncernens samlede omsætning. Således ventes service at udgøre mindst 11 mia. kr. i 2015 ud af Vestas’ ventede omsætning på 112 mia. kr.