23948sdkhjf

Minister afviser tilskud til elbiler: Utilstrækkelig klimagevinst

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det er for tidligt at sætte en dato for stop af salget af benzin- og dieselbiler, mener klimaministeren

Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt vil ikke give 50.000 kr. i tilskud ved køb af elbiler. Han mener også, at det er for tidligt at sætte en stopdato for salg af benzinbiler.

Dermed vender han tomlen ned til to af Klimarådets centrale forsalg til at nedbringe udledning af CO2 fra transportsektoren.

Klimarådet foreslår onsdag 50.000 kr. i tilskud til køb af elbiler, indtil de første 20.000-30.000 er solgt. Derudover foreslår rådet et stop for salg af benzin- og dieselbiler i 2030.

- Jeg er enig i retningen: at vi skal have flere lav-emissionsbiler i Danmark. Men jeg kan også se udfordringer i det, som Klimarådet foreslår, siger Lars Christian Lilleholt.

- Jeg synes, det er for tidligt at sætte en udløbsdato for benzin- og dieselbiler.

Læs også: En million af dagens biler vil stadig køre i 2030

- Der er en række af de her forslag fra Klimarådet, som jeg må regne mere på. Giver det en tilstrækkelig CO2-reduktion at bruge 2,7 mia. kr. på at give et direkte tilskud til de mennesker, der køber en elbil? Det er jeg ikke overbevist om, siger han.

Ministerens indvending mod en dato for et stop for benzin- og dieselbiler er, at han ikke mener, at der i dag ikke findes et fuldt ud gangbart alternativ.

- Det kommer til at kræve, at der er de teknologisk rigtige biler, men også at de er i en prisklasse, hvor en dansk familie har råd til at investere i en sikker bil, siger han.

Hvad angår et tilskud til at købe elbiler, er Lars Christian Lilleholt ikke imponeret af, hvad de hidtidige økonomiske incitamenter har opnået.

Læs også: EU-Parlamentet baner vej for flere elbiler med nyt CO2-mål

- Der er ingen registreringsafgift på de helt små og mellemstore elbiler. Alligevel må vi konstatere, at der ikke er sket noget massivt med salget i Danmark, siger han.

- Derfor skal vi kigge på andre ting. El-ladestandere. Muligheder for at parkere med elbiler. Muligheder for at køre i busbaner.

- Det er helt afgørende at få sat fokus på udviklingen af elbiler, så de små biler kan køre længere på kilowatt/timen. Her er det EU-vejen, der skal til, når der skal lægges pres på producenterne.

Ministeren nævner desuden forbedringer af vejbelægning og reduktion af CO2-udledning fra landbrug og boliger som steder, hvor pengene ifølge ministeren vil rykke mere i CO2-regnskabet.

/ritzau/

Mere om: elbiler


Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Nikolai Beier
Det er svært at spå om fremtiden, men det hjælper bil-branchen og alle der følger dens udvikling, hvis det kan se et klart og utvetydigt signal om krav og tidslinje.

At sætte en slut-dato for hvornår der må sælge personbiler der (primært) kan drives af fossile brændsler og/eller udleder mere end 50 g CO2 per km, vil da være et stærkt signal til hvor hurtigt udbudte bil-modeller skal have udskifte forbrændings-motorerne med mere effektive løsninger. I hvert fald hvis slutdatoen bliver i år 2030 eller tidligere. Det er bestemt muligt på 11 år, og er relativt enkelt at forholde sig til, både for investorer og bil-branchen som helhed. Teknologien til at lave gode erstatninger for fossil-drevne køretøjer vil være til stede, eftersom det sidste der mangler er et prisfald, der naturligt vil komme med masseproduktion. Det bør ministeren og andre ikke bekymre sig om.

At omstillingen væk fra fossil-drevne motorer burde gå hurtigere (fx udfase salget allerede om 6 år i år 2025), er utvivlsomt. det er bare meget sværere at gennemskue konsekvensen for bil-branchen hvis sætter sådan en skrap slut-dato.

Det må være vigtigere sætte en slutdato i år 2030 end slet ikke at sætte en slut-dato i år. Det vigtige ved er at sende signalet i det hele taget, fremfor at diskutere hvorvidt det er realistisk at standse salget i 2025 fremfor 2030. Vigtigst er at fjerne enhver tvivl om hvad der må sælges af biler om 11 år, og få sat retningen nu, så alle fra nu arbejder ud fra antagelsen om at ineffektiv fossil forbrænding er ude af mainstream bil-produktion i næste årti, 2020'erne.

Og så skal en en 'kritisk masse ' af lande indføre samme slags krav.

Carsten Jensen
Kære Nicolaj Beier. Udskiftning af en benzin eller dieselmotor i en bil til en elmotor, gør næppe bilen mere effektiv tværtimod.
Det må dog medgives at en udskiftning ændrer på forureningen fra det pågældende køretøj, og man må acceptere at problematikken er langt mere kompliceret end det som ofte forlyder, påstanden skift til elbil den forurener ikke er jo ganske ok, Dog skal elbilen oplades, og det forurener måske i nogle tilfælde mere end det samme antal kørte km i en konventionel bil. Udsagnet jeg forurener ikke med mit elforbrug for jeg køber vindmøllestrøm er helt uholdbar, de som kommer med en sådan påstand uanset det er helt vindstille de har tænd for både tv ovn og lys, og hvis elbilen så tilmed står til opladning er den jo helt ude i hampen.
I skrivende stund ser det ud til at sjællandske forbrugere får strømmen primært fra A atomkraft (produceret i tyskland og sverige) B vind Formodentlig dansk C centrale og decentrale kraftværker, Jylland ser ud til at gøre det ret godt med vand fra Norge og noget dansk vind, og selvfølgelig centrale og decentrale værker.
Ville man gøre noget seriøst for miljøet, uden væsentlige omkostninger, ville en effektiv løsning som virkelig rykker være at omlægge afgifterne på el til en % sats af elprisen, Der ville så hurtigt komme aps som tænder og slukker for varmtvandsbeholdere vaskemaskiner frysere og mange andre ting. de elbilejere som oplader bilerne når der ikke er meget vind eller sol til rådighed, ville få en meget lav pris, og de som oplader fra kul og gasfyrede værker når det ikke blæser må så betale kassen, og det er vel ganske rimeligt.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu
1

Eniigs nye navn er allerede optaget

Brand på forbrændingsanlæg i nat

Det var meningen, at affaldet skulle brændes af - bare ikke i modtagerummet

Dansk energi-ekspert på svenske hænder

Opkøbet skal være springbræt for ÅFs vækst i de nordiske lande.

Grøn skibsfart og altomfavnende AMS

Grundfos-overhoved tavs om formandskrise

Nu skal de kystnære møller igen længere ud på havet

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Børnebøger tager livtag med FN’s 17 verdensmål

MHI Vestas lander første amerikanske ordre

Jammerbugt godkender Nørre Økse Sø vindmøllepark

Magasinet Forsyning
Motivationstariffen er det eneste, vi har

Fond bag 1 milliard til grøn omstilling

Målerkæmpe og iværksætter går i kødet på milliardmarked

Siemens Gamesa rykker rundt i toppen

Mere solenergi i elnettet med bedre kontrol

Specialdesignet converter skal regulere hvor meget solenergi, der ender i elnettet

MHI Vestas opruster på vingefabrik

Kalundborg Bioenergis anlæg stinker stadig

Dronningen skrotter oliefyret

Se hvilken opvarmningsform hun har valgt i stedet

Grundfos' ejerfond mister formand og næstformand

Magasinet Forsyning
Hemmeligt materiale renser TBT og tungmetaller ud af forurenet vand

Målet er at rense for alle forurenende stoffer

Nature Energy tæt på en investering på en kvart milliard

Udbudsmaterialet er sendt ud

Varmepumpeproducent leverer til både kyllingeslagteri og plaststøberi

Tysk vindmølleordre til Semco Maritime

Stor solvarme-kontrakt landet i Skørping

Forsyning Helsingør har fundet sine første flis-leverandører

Nu skal køres prøve-losning på Helsingør Havn

Prisen afgør, hvor grønne vi er

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Vestas starter produktion i Australien

Ineos fyrer igen i Danmark

Odsherred Forsyning skal have ny direktør

Klimaudspil indeholder langsom skrotning af brændeovne

Miljøstyrelsen: Ingen tegn på mikroplast i drikkevandet

Lilleholt: FN`s klimarapport er foruroligende læsning

Siemens Gamesa indtager nyt land

Ørsted hapser amerikansk konkurrent for milliardbeløb

Arwos har fundet sin nye direktør

Magasinet Forsyning
Kun 17 kommuner genanvender EPS

Medie: Facebook bag gigantisk datacenter ved Esbjerg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Omron introducerer nye IoT proces sensorer til flow (E8FC) og tryk (EFPC)

Hjørring Rådhus får gratis opvarmning fra Intelligent køling

1,5 Ton vs. 125 Ton

Bliv klogere på generatoranlæg

IP 55 Termineringsboks til 12 eller 24 fibre

LITE: Gadebelysningsbranchen er i konstant udvikling

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Sidste udkald til Nohrcons spændende temadag: LAGRING AF ENERGI NU OG I FREMTIDEN

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Mølleproducenter laver liste over komponenter og systemer med standardiseringspotentiale

Bideskinner – et specialprodukt fra Gravlund Industrigummi

Mitsubishi varmepumpe med mulighed for WIFI/SMS styring

Den driftsansvarliges pligter og opgaver - afholdelsesgaranti

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

RGTS 1-faset softstarter: let konfiguration og op til 40% reduceret startstrøm

Nyt spiralbånd giver en skånsom og nem måde at flytte et produkt ned til et lavere niveau

Elbilerne rykker langt mod nord

Belimos energiventiler vinder flere priser

Ses vi på Building Green i Forum?

Eaton når historisk milepæl i produktionen

Ses vi på Dansk Fjernvarmes Landsmøde i Aalborg?

Høyrup & Clemmensen laver sikring for verdensomspændende virksomhed

Arkitektur skal hjælpe de bæredygtige valg på vej

Få dit eget trykluftkompendium hos Granzow!

Send til en kollega

0.257