23948sdkhjf

København takkede nej til gratis landstrøm fra Powercon

Ganske gratis kunne Københavns Havn have fået et landstrømsanlæg fra Powercon og EU. Men nu ender anlægget i Kristiansand.

Når et voksende antal krydstogtskibe lægger til i Københavns Havn, fortsætter dieselgeneratorer med at sende partikler til vejrs. For gæsterne ombord skal stadig have strøm og varmt vand, mens skibet er i havn.

Men det kunne have været undgået, kunne TV 2 Lorry afsløre mandag aften.

I 2016 blev københavnerne nemlig tilbudt et såkaldt landstrømsanlæg ganske gratis af den østjyske virksomhed Powercon, der gerne ville bruge hovedstaden som udstillingsvindue for deres produkt, der ellers normalt løber op i 30 mio. kroner.

- Vi ville forære anlægget med EU-midler og vores egen investering i anlægget gratis til byen, bekræfter medejer af Powercon Peter Knudsen, der gerne havde bidraget til forbedret luftkvalitet i København.

- Det havde selvfølgelig været en stor fornøjelse, og forhåbentlig også til stor gavn for alle dem, der bor og arbejder i området i og omkring havnen, siger han til TV 2 Lorry.

Skulle bare stå for etablering
Københavns Havn skulle alene stå for etableringen, der med livrem og seler blev vurderet til at løbe op i mellem 25 og 30 mio. kroner. Men Copenhagen Malmö Port, der står bag havnen, samt By & Havn og Københavns Kommune valgte at takke nej.

I denne uge sendes anlægget derfor i stedet til Kristiansand i Norge, hvor man til gengæld var hurtige til at tage imod tilbuddet.

Med et landstrømsanlæg kan krydstogtskibene kobles til elkabler og på den måde få deres strøm, så de ikke behøver at brænde deres luftforurenende brændstof af midt inde i byen.

En udledning, der på dage med pålandsvind er så massiv, at Det Økologiske Råd sidste år påviste en forureningsgrad på Langelinie på niveau med den trafikerede H.C. Andersens Boulevard midt i myldretidstrafikken.

Politikere er forargede
På Københavns Rådhus vækker beslutningen om ikke at tage imod anlægget forargelse.

Alene i år ankommer 342 krydstogtskibe hen over sommeren, og man anslår, at hvert femte skib kunne gøre brug af løsningen.

- Det er jo virkelig forrykt, at der er blevet sagt nej tak til, at vi skulle modtage et landstrømsanlæg, lyder det fra teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen, Enhedslisten, til TV 2 Lorry.

Beslutningen nåede aldrig et politisk niveau, hvorfor hun ikke kendte til afvisningen, men nu skal sagen undersøges.

- Det havde betydet, at københavnerne kunne få renere luft. Så vi skal selvfølgelig til bunds i, hvad der er sket, siger gruppeformanden for Radikale Venstre, Mette Annelie Rasmussen, til TV 2 Lorry.

Bold sendes videre
Hos det kommunale selskab By & Havn, der ejer en stor del af havnen, ønsker man ikke at lade sig interviewe om sagen. Her henviser man i stedet til selskabet bag havnen, Copenhagen Malmö Port. Heller ikke de vil stille op, men sender bolden videre til kommunen, hvor de involverede embedsmænd heller ikke må udtale sig.

Hos Copenhagen Malmö Port henvises TV 2 Lorry dog også til en rapport fra 2015, der ganske vist konkluderer, at et landstrømsanlæg ikke ville være rentabelt.

Men rapporten er forældet, lyder det fra Powercon. Eksempelvis gøres prisen på anlæg og etablering op til 75 mio kroner. Altså langt højere end den reelle udgift.

TV 2 Lorry har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Københavns overborgmester Frank Jensen. Han står i spidsen for Økonomiforvaltningen, der på kommunens vegne tog imod tilbuddet om det gratis landstrømsanlæg.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079