23948sdkhjf

Nye tal: Elbil-salget triller igen derudad

De danske bilejere og forbrugere har tilsyneladende fået gnisten tilbage, når det gælder elbiler. Det skriver aviserne Dagbladet, Nordvestnyt og Sjællandske.

Efter politikerne i 2015 droppede elbilernes afgiftsfritagelse, gik salget af elbiler nedad og siden helt i stå i 2017.

Her blev der blot solgt 698 elbiler og 621 opladelige hybridbiler. Det svarer til cirka 0,6 procent af alle solgte biler det år.

Siden har politikerne igen udskudt deadline for nye afgifter, og det kan ses på salget.

I år er der allerede solgt 2.022 opladelige hybridbiler og 575 elbiler ved udgangen af juli måned. Det viser tal fra bilstatistik.dk, skriver aviserne.

- Det er de opladelige hybridbiler, der først og fremmest trækker læsset. Udfordringen med elbiler er stadig deres begrænsede rækkevidde, som gør, at forbrugerne tror, at de ikke kan dække deres behov. Men der er hybdridbilerne et alternativ og en slags mellemvej for de bilister, der gerne vil gøre en forskel, siger Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i bilejernes interesseorganisation, FDM, til aviserne.

Hos elbil-operatøren Clever, som det sjællandske energiselskab Seas-NVE ejer 95 procent af, oplyser administrerende direktør Casper Kirketerp-Møller, at det øgede salg har givet "øget aktivitet" i butikken.

I modsætning til tidligere, hvor det var luksuriøse, højteknologiske Tesla, der var den mest populære elbil, er det nu Hyundais og især Nissans elbilmodeller, det kører for salgsmæssigt.

Selv om salget af elbiler samlet set er steget, udgør elbilerne stadig kun 2,25 procent af det samlede bilsalg.

Originalartikel: sn.dk/artikel/769007

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097