Landstrøm skaber debat i Aarhus efter krydstogt-succes

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Aarhus Havn afviser landstrøm.

Imens antallet af krydstogtskibe, der besøger Aarhus, er tredoblet på fem år, giver de 42 anløb i år anledning til debat om den luftforurening, der følger med. 

Læs også: Landstrøm: Der findes en standard - Nu mangler blot velviljen

Det skriver Århus Stiftstidende

I Det Økologiske Råd påpeger miljøingeniør Kåre Press-Kristensen, at selvom skibene lever op til kravet om max. 0,1 pct. svovl i brændstoffet, er det stadig 100 gange mere, end der er i diesel til biler. 

Krydstogtskibenes udstødning består blandt andet af ultrafine partikler, der er klassificeret som kræftfremkaldende på niveau 1 af WHO.

- Vi vil rigtigt gerne, at man viser byerne frem for turister. Men hvis man skal tage imod krydstogtskibe, skal det ske uden unødig forurening. Det kan man gøre ved at anlægge landstrøm, så skibene kan slukke dieselgeneratoren og populært sagt få strøm i en stor ledning, når det ligger i havnen, siger Kåre Press-Kristensen til Stiften.

Læs også: Danmark kalder til klimakrig mod EU's bilindustri

I Aarhus Havn ser direktør Jakob Flyvbjerg dog ikke landstrøm som en løsning. 

- Vi ved, at havnestrøm, som man har lavet i Hamborg, er en dyr investering og fungerer rigtigt dårligt, fordi skibene har forskellige stik og spændinger. Det er som at skulle have forskellige adaptere med på en ferie til udlandet. Der er vist kun et enkelt skib, der har benyttet landstrømsanlægget i Hamborg, så det ligner ikke en løsning, siger han til Aarhus Stiftstidende.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Nikolai Beier
For El-biler er der p.t. 4 udbredte standarder for tilslutning af el-biler til en ladestander på over 40 kW DC (ChaDeMo, CCS (udvidelsen af 'Type 2'), Teslas udvidede 'Type 2' og Teslas slanke USA-udgave).

Hvis krydstogt-branchen ville, kunne de nok finde ud af at enes om et par standarder for tilslutning af landstrøm og dertil hørende teknisk løsning. Selv hvis både spænding og frekvens skal omformes, svarer det vel ca. til effekt-elektronikken i en havvindmølle på 1 til 10 MW.

Hvis krydstogt-skibene skulle betale for konsekvenserne af deres forurening og de gener luftforureningen giver mennesker, så var motivationen til at investere tid og penge i at sænke forureningen drastisk, nok større. Jeg formoder det er svært at sælge en ide, der er uprøvet og dyr til folk der ikke personligt vinder noget særligt ved det.

Peter Knudsen
Der har siden 2012 eksisteret en IEC/ISO/IEEE 80005-1 standard som alle landstrømsanlæg bliver bygget efter. Denne beskriver også hvilket stik som skal bruges og både de amerikanske, tyske, norske, svenske og kinesiske anlæg er bygget med samme type tilkobling.
Vedr. spændinger bruger krydstogtskibene enten 6,6kV eller 11kV og 50 eller 60Hz hvilket er årsagen til at man bygger landstrømsanlæggene med en frekvensomformer som tilpasser dette automatisk.
Anlægget i Hamborg fungerer ikke dårligt, men man har de første par år fastholdt en meget høj pris på strømmen overfor skibene hvilket har holdt "lysten" til at koble sig til på et begrænset niveau.
Der er pt en meget stor interesse fra krydstogtrederierne for at få landstrøm, Stein Kruse fra verdens største krydstogtselskab, Carnival Corporation, har tilmed meldt ud at de gerne deltager med finansieringsmuligheder for at få havnen til at etablere landstrøm.

Peter Knudsen
Og lige en kommentar til skibet Costa Favolosa, som anløber Århus 16-17 gange i år (ud af de totale 42 anløb).
Dette skib er forberedt for landstrøm (mangler et par enkelte slut-installationer) men har aldrig været koblet til nogen havn grundet manglende installationer på land i de havne det er anløbet.

Jens Gert Sørensen/Faze2
Aarhus vil gerne bryste sig af at være en grøn by og bør ikke holde sig tilbage med at tilbyde landstrøm. Hvis det virkeligt er så god en forretning for byen at modtage disse skibe med enormt energiforbrug, bør det ikke være investeringer i grøn strøm, der er flaskehalsen. Så må man tage ved lære af Hamborg og gøre det attraktivt for skibene at minimere luftforurengen i byen.

Knud Aagaard
Mon ikke 'Aarhus Havn' skulle se sig om efter en anden direktør.

Lars Juhl Hansen
Aarhus Kommune og Aarhus Havn er begge ambitiøse på egne samt borgernes og kundernes vegne....så landstrøm er og bør bestemt være en vej frem. Vi har mulighed for ikke bare at levere landstrøm, men også "grøn" landstrøm, der stammer fra vedvarende energikilder. Løsningen ligger lige for!

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dykkere undersøger skadet elkabel

SE-boss forventer øget konsolidering

Magasinet Forsyning
Vestenvinden blæser kølige vinde over biogassen i Korskro

Nature Energy har fået foden under eget bord - Der er blevet plads til at gå i dybden i mere end én forstand

Video & Billedserier
48 kilometer sydafrikanske træstammer på vej til BIO4

Magasinet Forsyning
Biogassen i energiaftalen

Kraftværksspecialist mister sin topchef

Nyhedsbrev

Magasinet Forsyning
Intet lager - og hvad så?

Magasinet Forsyning
Affaldssorteringen første år: Det kan vi godt være stolte af

Magasinet Forsyning
Nature Energy: Godt udgangspunkt

Ny direktør hos rørproducent

Video & Billedserier
Norge åbner op for mere flydende vind

Magasinet Forsyning
Flere partier vil ensforme plastiksortering i kommunerne

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

I denne uge er der nyt fra Din Forsyning, Envidan og Fjernvarme Horsens

Magasinet Forsyning
Bagsiden af medaljen

Magasinet Forsyning
Nu brænder vi sommeren af

Sommerens mange solskinstimer har øget solvarmeproduktionen markant, og skabt et særdeles presserende behov for lagring

Video & Billedserier
Forsyning Helsingør godt på vej mod prøvedrift

2

Energistyrelsen har fundet 267 ulovlige solcelleanlæg i 74 kommuner

- Vi kan komme til at anmelde en del til Ankestyrelsen, siger kontorchef.

Ø afskåret fra omverdenen under strømsvigt

2

Energinet bakser stadig med 500 millioner liter vand

Energiminister lover uvildig vurdering af elmaste-projekt

SK Forsyning har haft bøvl med målerudskiftningen

Problematisk hr. og fru Jensen-pesticid fundet hos 21 vandværker

8

Klumme: Elbilerne kommer

Stort biogasanlæg planlægges nær Roskilde

Klumme: Biogas - en lavthængende frugt til en visionær klimaplan

NCC klimasikrer p-plads i Hedensted

Eniigs netselskab hedder nu N1

Vind-akademi flytter

50,1 procent af Ørsted forbliver på Regeringens hænder

MHI Vestas tæt på gigantordre

Siemens Gamesa snupper norsk ordre

Omstridt russisk gasledning jagter ny rute forbi Danmark

Opladningshybrid-biler begynder at hitte

Danske underleverandører skal sikre Siemens Gamesa vækst i Taiwan

Tunnelenergi – myte eller megatrend

Polytech planlægger ny fabrik

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk fællesstand på AgroProdMash 8. – 12. oktober 2018 - skyd genvej til det russiske marked

RS Components introducerer branchens første IIoT sensor-udviklingssæt fra HARTING

Ny svingkran til værkstedet, produktionen eller et helt tredje sted?

Trykmåling og trykregulering hos Burkert Danmark

Udførelse af elforsyningsanlæg - efter de nye regler

Bliv opdateret på nyheder fra NKT, Signify og Schneider Electric

Temadag om indeklima og sundhed

Spændende gå-hjem-møde om lav produktivitet i byggeriet d. 23/8 hos IDA København

Pas på hænderne, håndværker!

Technoflex hvem er vi?

Vil du udstille produkter og løsninger for byggebranchen?

Lead Auditor Miljø

Building green og vær cool

Se vores nye hjemmeside Saybolt Danmark A/S

Det Ny Fluidware App

HF og Banner forbedre overvågningen hos Danfoss Kolding

En glad kunde hos Jensen Electric

Proces- og industrikøling - hurtig levering!

Nye regler for entreprise-kontrakter

GCM A/S på Automatikmessen 2018

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

København går et grønnere efterår i møde

Nyt bryghus i Sydtyrol - de skræddersyede drev kom fra NORD

Automatik 2018

Nye trådløse sensorer til Onset's RX3000 datalogger

Send til en kollega

0.35