23948sdkhjf

Landstrøm skaber debat i Aarhus efter krydstogt-succes

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Aarhus Havn afviser landstrøm.

Imens antallet af krydstogtskibe, der besøger Aarhus, er tredoblet på fem år, giver de 42 anløb i år anledning til debat om den luftforurening, der følger med. 

Det skriver Århus Stiftstidende

I Det Økologiske Råd påpeger miljøingeniør Kåre Press-Kristensen, at selvom skibene lever op til kravet om max. 0,1 pct. svovl i brændstoffet, er det stadig 100 gange mere, end der er i diesel til biler. 

Krydstogtskibenes udstødning består blandt andet af ultrafine partikler, der er klassificeret som kræftfremkaldende på niveau 1 af WHO.

- Vi vil rigtigt gerne, at man viser byerne frem for turister. Men hvis man skal tage imod krydstogtskibe, skal det ske uden unødig forurening. Det kan man gøre ved at anlægge landstrøm, så skibene kan slukke dieselgeneratoren og populært sagt få strøm i en stor ledning, når det ligger i havnen, siger Kåre Press-Kristensen til Stiften.

Læs også: Så fik krydstogtskibene deres landstrømsanlæg

I Aarhus Havn ser direktør Jakob Flyvbjerg dog ikke landstrøm som en løsning. 

- Vi ved, at havnestrøm, som man har lavet i Hamborg, er en dyr investering og fungerer rigtigt dårligt, fordi skibene har forskellige stik og spændinger. Det er som at skulle have forskellige adaptere med på en ferie til udlandet. Der er vist kun et enkelt skib, der har benyttet landstrømsanlægget i Hamborg, så det ligner ikke en løsning, siger han til Aarhus Stiftstidende.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Nikolai Beier
For El-biler er der p.t. 4 udbredte standarder for tilslutning af el-biler til en ladestander på over 40 kW DC (ChaDeMo, CCS (udvidelsen af 'Type 2'), Teslas udvidede 'Type 2' og Teslas slanke USA-udgave).

Hvis krydstogt-branchen ville, kunne de nok finde ud af at enes om et par standarder for tilslutning af landstrøm og dertil hørende teknisk løsning. Selv hvis både spænding og frekvens skal omformes, svarer det vel ca. til effekt-elektronikken i en havvindmølle på 1 til 10 MW.

Hvis krydstogt-skibene skulle betale for konsekvenserne af deres forurening og de gener luftforureningen giver mennesker, så var motivationen til at investere tid og penge i at sænke forureningen drastisk, nok større. Jeg formoder det er svært at sælge en ide, der er uprøvet og dyr til folk der ikke personligt vinder noget særligt ved det.

Peter Knudsen
Der har siden 2012 eksisteret en IEC/ISO/IEEE 80005-1 standard som alle landstrømsanlæg bliver bygget efter. Denne beskriver også hvilket stik som skal bruges og både de amerikanske, tyske, norske, svenske og kinesiske anlæg er bygget med samme type tilkobling.
Vedr. spændinger bruger krydstogtskibene enten 6,6kV eller 11kV og 50 eller 60Hz hvilket er årsagen til at man bygger landstrømsanlæggene med en frekvensomformer som tilpasser dette automatisk.
Anlægget i Hamborg fungerer ikke dårligt, men man har de første par år fastholdt en meget høj pris på strømmen overfor skibene hvilket har holdt "lysten" til at koble sig til på et begrænset niveau.
Der er pt en meget stor interesse fra krydstogtrederierne for at få landstrøm, Stein Kruse fra verdens største krydstogtselskab, Carnival Corporation, har tilmed meldt ud at de gerne deltager med finansieringsmuligheder for at få havnen til at etablere landstrøm.

Peter Knudsen
Og lige en kommentar til skibet Costa Favolosa, som anløber Århus 16-17 gange i år (ud af de totale 42 anløb).
Dette skib er forberedt for landstrøm (mangler et par enkelte slut-installationer) men har aldrig været koblet til nogen havn grundet manglende installationer på land i de havne det er anløbet.

Jens Gert Sørensen/Faze2
Aarhus vil gerne bryste sig af at være en grøn by og bør ikke holde sig tilbage med at tilbyde landstrøm. Hvis det virkeligt er så god en forretning for byen at modtage disse skibe med enormt energiforbrug, bør det ikke være investeringer i grøn strøm, der er flaskehalsen. Så må man tage ved lære af Hamborg og gøre det attraktivt for skibene at minimere luftforurengen i byen.

Knud Aagaard
Mon ikke 'Aarhus Havn' skulle se sig om efter en anden direktør.

Lars Juhl Hansen
Aarhus Kommune og Aarhus Havn er begge ambitiøse på egne samt borgernes og kundernes vegne....så landstrøm er og bør bestemt være en vej frem. Vi har mulighed for ikke bare at levere landstrøm, men også "grøn" landstrøm, der stammer fra vedvarende energikilder. Løsningen ligger lige for!

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nu er der sat prop i fem måneders læk

1

Varmeværker mister milliarder

Ørsted vælger leverandør til 900 MW-projekt

Eksperter: Sølle klimagevinst ved hybridbiler

Grøn skibsfart og altomfavnende AMS

1

Store forskelle på fjernvarmeregningen

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Gaspriserne steg i første halvår

Arcon Sunmark føjer damvarme til CV’et

Nu er det ikke længere nok at kunne levere solfangerne

Semco Maritime satser

Fransk oliekæmpe lurer på danske el- og naturgaskunder

Nyt vandværk til Assens

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

1

Eniigs nye navn er allerede optaget

Video & Billedserier
Varmen tog turen under motorvejen

Se hvordan det så ud

Et af Danmarks største kraftværker fylder 50 år

Brand på forbrændingsanlæg i nat

Det var meningen, at affaldet skulle brændes af - bare ikke i modtagerummet

3

Vesterhav Syd og Nord styrker elnettet i Vestjylland

Svensk stamkunde køber Vestas-møller

Ørsted: Mystisk rumlen kommer ikke fra Kyndbyværket

Fejl i en ud af fem energisparesager

Klumme: Nu skal testzonerne testes

Shell forlader dansk Nordsø efter milliardhandel

Tyra tager form

Dansk energi-ekspert på svenske hænder

Opkøbet skal være springbræt for ÅFs vækst i de nordiske lande.

Nu skal de kystnære møller igen længere ud på havet

LM Wind Power lander aftale med kinesisk vindmøllegigant

Børnebøger tager livtag med FN’s 17 verdensmål

MHI Vestas lander første amerikanske ordre

Fond bag 1 milliard til grøn omstilling

Siemens Gamesa rykker rundt i toppen

MHI Vestas opruster på vingefabrik

Grundfos' ejerfond mister formand og næstformand

Tysk vindmølleordre til Semco Maritime

Prisen afgør, hvor grønne vi er

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Vestas starter produktion i Australien

Ineos fyrer igen i Danmark

Odsherred Forsyning skal have ny direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mitsubishi varmepumpe - Få gratis WIFI modul i hele Oktober!

Energiledelse i nye klæder.

CERTEX Danmark har premiere på ny kranfilm

Webinar: SOLIDWORKS PDM Professional

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Bliv klogere på generatoranlæg

FTTA, PTTA and HTTA kabler til mobil netværk

Læs Fibox A/S lidt bedre at kende i denne profil video

FLOWave er en flowmåler med sensoregenskaber

JKS – endnu stærkere indenfor IT- og ingeniørprofiler

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Conveyors med bevægelig ende giver stor fleksibilitet

Induktiv sensor med analog udgang

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Produal DK Webshop

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Større ledningsomlægning i forbindelse med opførelse af Letbanen

LANCERING af nyt produkt

Hold buffeen varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Vi leverer hver uge nye svingkraner til alle typer virksomheder i hele Danm...

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Be...

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Ekstra belysning til Mikroskop

Send til en kollega

0.33