23948sdkhjf

Landstrøm skaber debat i Aarhus efter krydstogt-succes

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Aarhus Havn afviser landstrøm.

Imens antallet af krydstogtskibe, der besøger Aarhus, er tredoblet på fem år, giver de 42 anløb i år anledning til debat om den luftforurening, der følger med. 

Det skriver Århus Stiftstidende

I Det Økologiske Råd påpeger miljøingeniør Kåre Press-Kristensen, at selvom skibene lever op til kravet om max. 0,1 pct. svovl i brændstoffet, er det stadig 100 gange mere, end der er i diesel til biler. 

Krydstogtskibenes udstødning består blandt andet af ultrafine partikler, der er klassificeret som kræftfremkaldende på niveau 1 af WHO.

- Vi vil rigtigt gerne, at man viser byerne frem for turister. Men hvis man skal tage imod krydstogtskibe, skal det ske uden unødig forurening. Det kan man gøre ved at anlægge landstrøm, så skibene kan slukke dieselgeneratoren og populært sagt få strøm i en stor ledning, når det ligger i havnen, siger Kåre Press-Kristensen til Stiften.

Læs også: Så fik krydstogtskibene deres landstrømsanlæg

I Aarhus Havn ser direktør Jakob Flyvbjerg dog ikke landstrøm som en løsning. 

- Vi ved, at havnestrøm, som man har lavet i Hamborg, er en dyr investering og fungerer rigtigt dårligt, fordi skibene har forskellige stik og spændinger. Det er som at skulle have forskellige adaptere med på en ferie til udlandet. Der er vist kun et enkelt skib, der har benyttet landstrømsanlægget i Hamborg, så det ligner ikke en løsning, siger han til Aarhus Stiftstidende.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Nikolai Beier
For El-biler er der p.t. 4 udbredte standarder for tilslutning af el-biler til en ladestander på over 40 kW DC (ChaDeMo, CCS (udvidelsen af 'Type 2'), Teslas udvidede 'Type 2' og Teslas slanke USA-udgave).

Hvis krydstogt-branchen ville, kunne de nok finde ud af at enes om et par standarder for tilslutning af landstrøm og dertil hørende teknisk løsning. Selv hvis både spænding og frekvens skal omformes, svarer det vel ca. til effekt-elektronikken i en havvindmølle på 1 til 10 MW.

Hvis krydstogt-skibene skulle betale for konsekvenserne af deres forurening og de gener luftforureningen giver mennesker, så var motivationen til at investere tid og penge i at sænke forureningen drastisk, nok større. Jeg formoder det er svært at sælge en ide, der er uprøvet og dyr til folk der ikke personligt vinder noget særligt ved det.

Peter Knudsen
Der har siden 2012 eksisteret en IEC/ISO/IEEE 80005-1 standard som alle landstrømsanlæg bliver bygget efter. Denne beskriver også hvilket stik som skal bruges og både de amerikanske, tyske, norske, svenske og kinesiske anlæg er bygget med samme type tilkobling.
Vedr. spændinger bruger krydstogtskibene enten 6,6kV eller 11kV og 50 eller 60Hz hvilket er årsagen til at man bygger landstrømsanlæggene med en frekvensomformer som tilpasser dette automatisk.
Anlægget i Hamborg fungerer ikke dårligt, men man har de første par år fastholdt en meget høj pris på strømmen overfor skibene hvilket har holdt "lysten" til at koble sig til på et begrænset niveau.
Der er pt en meget stor interesse fra krydstogtrederierne for at få landstrøm, Stein Kruse fra verdens største krydstogtselskab, Carnival Corporation, har tilmed meldt ud at de gerne deltager med finansieringsmuligheder for at få havnen til at etablere landstrøm.

Peter Knudsen
Og lige en kommentar til skibet Costa Favolosa, som anløber Århus 16-17 gange i år (ud af de totale 42 anløb).
Dette skib er forberedt for landstrøm (mangler et par enkelte slut-installationer) men har aldrig været koblet til nogen havn grundet manglende installationer på land i de havne det er anløbet.

Jens Gert Sørensen/Faze2
Aarhus vil gerne bryste sig af at være en grøn by og bør ikke holde sig tilbage med at tilbyde landstrøm. Hvis det virkeligt er så god en forretning for byen at modtage disse skibe med enormt energiforbrug, bør det ikke være investeringer i grøn strøm, der er flaskehalsen. Så må man tage ved lære af Hamborg og gøre det attraktivt for skibene at minimere luftforurengen i byen.

Knud Aagaard
Mon ikke 'Aarhus Havn' skulle se sig om efter en anden direktør.

Lars Juhl Hansen
Aarhus Kommune og Aarhus Havn er begge ambitiøse på egne samt borgernes og kundernes vegne....så landstrøm er og bør bestemt være en vej frem. Vi har mulighed for ikke bare at levere landstrøm, men også "grøn" landstrøm, der stammer fra vedvarende energikilder. Løsningen ligger lige for!

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Gaspriserne steg i første halvår

Store forskelle på fjernvarmeregningen

Nyt vandværk til Assens

Arcon Sunmark føjer damvarme til CV’et

Nu er det ikke længere nok at kunne levere solfangerne

Fransk oliekæmpe lurer på danske el- og naturgaskunder

Nyhedsbrev

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

Video & Billedserier
Varmen tog turen under motorvejen

Se hvordan det så ud

Grøn skibsfart og altomfavnende AMS

2

Vesterhav Syd og Nord styrker elnettet i Vestjylland

Svensk stamkunde køber Vestas-møller

Fejl i en ud af fem energisparesager

Ørsted: Mystisk rumlen kommer ikke fra Kyndbyværket

Klumme: Nu skal testzonerne testes

Et af Danmarks største kraftværker fylder 50 år

Tyra tager form

Semco Maritime satser

LM Wind Power lander aftale med kinesisk vindmøllegigant

Grundfos-overhoved tavs om formandskrise

Shell forlader dansk Nordsø efter milliardhandel

Dansk energi-ekspert på svenske hænder

Opkøbet skal være springbræt for ÅFs vækst i de nordiske lande.

Børnebøger tager livtag med FN’s 17 verdensmål

1

Eniigs nye navn er allerede optaget

Jammerbugt godkender Nørre Økse Sø vindmøllepark

Brand på forbrændingsanlæg i nat

Det var meningen, at affaldet skulle brændes af - bare ikke i modtagerummet

MHI Vestas lander første amerikanske ordre

Nu skal de kystnære møller igen længere ud på havet

Fond bag 1 milliard til grøn omstilling

Siemens Gamesa rykker rundt i toppen

MHI Vestas opruster på vingefabrik

Grundfos' ejerfond mister formand og næstformand

Tysk vindmølleordre til Semco Maritime

Prisen afgør, hvor grønne vi er

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Vestas starter produktion i Australien

Ineos fyrer igen i Danmark

Odsherred Forsyning skal have ny direktør

Klimaudspil indeholder langsom skrotning af brændeovne

Miljøstyrelsen: Ingen tegn på mikroplast i drikkevandet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Større ledningsomlægning i forbindelse med opførelse af Letbanen

LANCERING af nyt produkt

Hold buffeen varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Vi leverer hver uge nye svingkraner til alle typer virksomheder i hele Danmark

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Ekstra belysning til Mikroskop

Dansk Boligbyg opfører 140 DGNB-sølv certificerede kollegieboliger ved Valby Idrætspark

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

R&D inviterer til åbent hus d. 25. oktober

Projektering af transformerstationer 10-20/0,4 kV

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Elinstallatør: Nøgleordene er service og kvalitet

Dorner’s nye AquaGard 7350V2 sanitære transportbånd har forbedret sikkerhed og ydeevne

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Lille reparationsmuffe til 24 fibre

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Omron introducerer nye IoT proces sensorer til flow (E8FC) og tryk (EFPC)

Hjørring Rådhus får gratis opvarmning fra Intelligent køling

1,5 Ton vs. 125 Ton

Bliv klogere på generatoranlæg

IP 55 Termineringsboks til 12 eller 24 fibre

LITE: Gadebelysningsbranchen er i konstant udvikling

Send til en kollega

0.262