Landstrøm skaber debat i Aarhus efter krydstogt-succes

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Aarhus Havn afviser landstrøm.

Imens antallet af krydstogtskibe, der besøger Aarhus, er tredoblet på fem år, giver de 42 anløb i år anledning til debat om den luftforurening, der følger med. 

Læs også: Landstrøm: Der findes en standard - Nu mangler blot velviljen

Det skriver Århus Stiftstidende

I Det Økologiske Råd påpeger miljøingeniør Kåre Press-Kristensen, at selvom skibene lever op til kravet om max. 0,1 pct. svovl i brændstoffet, er det stadig 100 gange mere, end der er i diesel til biler. 

Krydstogtskibenes udstødning består blandt andet af ultrafine partikler, der er klassificeret som kræftfremkaldende på niveau 1 af WHO.

- Vi vil rigtigt gerne, at man viser byerne frem for turister. Men hvis man skal tage imod krydstogtskibe, skal det ske uden unødig forurening. Det kan man gøre ved at anlægge landstrøm, så skibene kan slukke dieselgeneratoren og populært sagt få strøm i en stor ledning, når det ligger i havnen, siger Kåre Press-Kristensen til Stiften.

Læs også: Danmark kalder til klimakrig mod EU's bilindustri

I Aarhus Havn ser direktør Jakob Flyvbjerg dog ikke landstrøm som en løsning. 

- Vi ved, at havnestrøm, som man har lavet i Hamborg, er en dyr investering og fungerer rigtigt dårligt, fordi skibene har forskellige stik og spændinger. Det er som at skulle have forskellige adaptere med på en ferie til udlandet. Der er vist kun et enkelt skib, der har benyttet landstrømsanlægget i Hamborg, så det ligner ikke en løsning, siger han til Aarhus Stiftstidende.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Nikolai Beier
For El-biler er der p.t. 4 udbredte standarder for tilslutning af el-biler til en ladestander på over 40 kW DC (ChaDeMo, CCS (udvidelsen af 'Type 2'), Teslas udvidede 'Type 2' og Teslas slanke USA-udgave).

Hvis krydstogt-branchen ville, kunne de nok finde ud af at enes om et par standarder for tilslutning af landstrøm og dertil hørende teknisk løsning. Selv hvis både spænding og frekvens skal omformes, svarer det vel ca. til effekt-elektronikken i en havvindmølle på 1 til 10 MW.

Hvis krydstogt-skibene skulle betale for konsekvenserne af deres forurening og de gener luftforureningen giver mennesker, så var motivationen til at investere tid og penge i at sænke forureningen drastisk, nok større. Jeg formoder det er svært at sælge en ide, der er uprøvet og dyr til folk der ikke personligt vinder noget særligt ved det.

Peter Knudsen
Der har siden 2012 eksisteret en IEC/ISO/IEEE 80005-1 standard som alle landstrømsanlæg bliver bygget efter. Denne beskriver også hvilket stik som skal bruges og både de amerikanske, tyske, norske, svenske og kinesiske anlæg er bygget med samme type tilkobling.
Vedr. spændinger bruger krydstogtskibene enten 6,6kV eller 11kV og 50 eller 60Hz hvilket er årsagen til at man bygger landstrømsanlæggene med en frekvensomformer som tilpasser dette automatisk.
Anlægget i Hamborg fungerer ikke dårligt, men man har de første par år fastholdt en meget høj pris på strømmen overfor skibene hvilket har holdt "lysten" til at koble sig til på et begrænset niveau.
Der er pt en meget stor interesse fra krydstogtrederierne for at få landstrøm, Stein Kruse fra verdens største krydstogtselskab, Carnival Corporation, har tilmed meldt ud at de gerne deltager med finansieringsmuligheder for at få havnen til at etablere landstrøm.

Peter Knudsen
Og lige en kommentar til skibet Costa Favolosa, som anløber Århus 16-17 gange i år (ud af de totale 42 anløb).
Dette skib er forberedt for landstrøm (mangler et par enkelte slut-installationer) men har aldrig været koblet til nogen havn grundet manglende installationer på land i de havne det er anløbet.

Jens Gert Sørensen/Faze2
Aarhus vil gerne bryste sig af at være en grøn by og bør ikke holde sig tilbage med at tilbyde landstrøm. Hvis det virkeligt er så god en forretning for byen at modtage disse skibe med enormt energiforbrug, bør det ikke være investeringer i grøn strøm, der er flaskehalsen. Så må man tage ved lære af Hamborg og gøre det attraktivt for skibene at minimere luftforurengen i byen.

Knud Aagaard
Mon ikke 'Aarhus Havn' skulle se sig om efter en anden direktør.

Lars Juhl Hansen
Aarhus Kommune og Aarhus Havn er begge ambitiøse på egne samt borgernes og kundernes vegne....så landstrøm er og bør bestemt være en vej frem. Vi har mulighed for ikke bare at levere landstrøm, men også "grøn" landstrøm, der stammer fra vedvarende energikilder. Løsningen ligger lige for!

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Pesticider i københavnsk drikkevand

Vindmøllestrøm skal lagres som grøn ammoniak

Magasinet Forsyning
Assens Forsyning barsler med nye teknologier til spildevandsrensning

Nyt renseanlæg skal fødes med de sidste nye landvindinger

Magasinet Forsyning
Portable Power to the People

Vestjysk vandværk ramt af pesticider

Ny energikonference popper op i dobbelt A

Nyhedsbrev

Magasinet Forsyning
I Svebølle er man ude efter de dårlige afkølinger

Nyt om navne: Ny salgsdirektør i Logstor

Gråsten og Sønderborg klar til fjernvarme-fusion

Magasinet Forsyning
Smart City Svebølle – en testlegeplads

1

SE-boss forventer øget konsolidering

Dykkere undersøger skadet elkabel

Kraftværksspecialist mister sin topchef

Magasinet Forsyning
Vestenvinden blæser kølige vinde over biogassen i Korskro

Nature Energy har fået foden under eget bord - Der er blevet plads til at gå i dybden i mere end én forstand

Magasinet Forsyning
Affaldssorteringen første år: Det kan vi godt være stolte af

2

Video & Billedserier
48 kilometer sydafrikanske træstammer på vej til BIO4

Magasinet Forsyning
Nature Energy: Godt udgangspunkt

Magasinet Forsyning
Biogassen i energiaftalen

Ny direktør hos rørproducent

1

Magasinet Forsyning
Flere partier vil ensforme plastiksortering i kommunerne

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

I denne uge er der nyt fra Din Forsyning, Envidan og Fjernvarme Horsens

Video & Billedserier
Norge åbner op for mere flydende vind

Magasinet Forsyning
Bagsiden af medaljen

Magasinet Forsyning
Nu brænder vi sommeren af

Sommerens mange solskinstimer har øget solvarmeproduktionen markant, og skabt et særdeles presserende behov for lagring

NCC klimasikrer p-plads i Hedensted

Klumme: Biogas - en lavthængende frugt til en visionær klimaplan

Eniigs netselskab hedder nu N1

Vind-akademi flytter

50,1 procent af Ørsted forbliver på Regeringens hænder

MHI Vestas tæt på gigantordre

Omstridt russisk gasledning jagter ny rute forbi Danmark

Siemens Gamesa snupper norsk ordre

Opladningshybrid-biler begynder at hitte

Danske underleverandører skal sikre Siemens Gamesa vækst i Taiwan

Tunnelenergi – myte eller megatrend

Polytech planlægger ny fabrik

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

På E-18 tager spændingen lige den form, du vil have

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

TILBUD på vinduesløfter - slå til nu!

Komfortkøling - køling til kontoret

Legionella - udfordringer og løsninger - temadag 24. september

Få ekstra LEED point med Cradle to Cradle

Optimér din viden om transformerstationer (10/0,4 kV)

Mød os på vores stand på E18

ARCA - Præsentations video af vores stærke kapsling (elskab / monteringskasse)

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Cad til Bim

Markedets bedste stregkodescanner

Prysmians seneste nye Telecom Connectivity Katalog

Hvilke udfordringer har, digitaliseringen?

Danskudviklede, miniature induktive sensorer med integreret IO-link kommunikation

Pacton ballast kærre, leveret til Kranselskabet Bo Nielsen i Herning

Mød Dovitech på Automatik 2018 i Brøndby hallen.

Besøg EGE special sensorer på Brøndby messen 2018

Gevindnitter til ekstreme opgaver

Lead Auditor Kvalitet (På dansk & engelsk)

Vores avancerede 3D-laser udstyr giver præcise målinger

Køleanlæg på lager - Køling til industrien!

Simens og Ultrafilter Scandinavian - Breating air system

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Send til en kollega

0.329