23948sdkhjf

Nu skal mølledelene transporteres med luftskib

Vestas og Siemens Gamesa indgår samarbejde

Vindmøller er store, tunge og yderst vanskelige at transportere.

Der er massive logistiske og infrastrukturmæssige udfordringer, og det koster formuer at transportere de stadigt større møllervinger og naceller.

Men måske er løsningen luftskibe.

Ifølge Global Wind Energy Council fortsætter det globale marked for vindenergi med at vokse over 10 procent om året. Det betyder, at op imod 10.000 nye møller skal installeres rundt om i verden i løbet af de næste 20 år.

- Luftskibe kan være en løsning i fremtiden, og vi søger seriøst efter at finde samarbejdspartnere til at udvikle luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen, chef for Ideation & Cluster Technologies hos Vestas.

Opfordring til samarbejde
Vestas og Siemens Gamesa vil i første omgang kortlægge deres logistiske krav for interesserede virksomheder og opfordre dem til at samarbejde.

- Vestas og Siemens Gamesa kan hver for sig generere tilstrækkelige volumer, men sammen er vi mere interessante for potentielle investorer og operatører af luftskibe. Vores indsats går lige nu på, at skabe opmærksomhed på behovet for luftskibe i
vindindustrien. Vi stiller fremtidig godsvolume i udsigt, til det eller de virksomheder der kan imødekomme kommercielle og tekniske betingelser Hvis vi får en aftale på plads i løbet af 2019, vil det derefter realistisk set tage fem år til luftskibe er integreret i vores
forretningsmodel, siger Klaus Lynge Petersen.

Læs også: Svensk stamkunde køber Vestas-møller

Han arbejder sammen med Christopher Ulrich, Head of Renewable Energy Technology Evaluation hos Siemens Gamesa, om at se på fremtidens logistiske udfordringer.

Både Christopher Ulrich og Klaus Lynge Petersen mener, at transport med luftskibe vil kunne forbedre vindmølleindustriens logistik betydeligt, og transporten vil blive langt mere omkostningseffektiv.

Vindmølleproducenterne vil være i stand til at producere langt større enheder end i dag. Netop fordi transporten på land sætter en naturlig grænse for, hvor store vingerne kan blive.

- Vi vil gerne med dette samarbejde mellem Vestas og Siemens Gamesa signalere over for mulige investorer og producenter, at vindmølleindustrien har potentiale inden for fragt med luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen.

Udfordringer
Siemens Gamesa og Vestas ser dog både tekniske og finansielle udfordringer, før kommercielle luftskibe er en realitet.

I dag designes vinger tæt på grænserne for vejtransport, og ofte overstiger disse dimensioner grænserne for international infrastruktur, og det er vanskeligt og dyrt at transportere dem konventionelt.

Læs også: MHI Vestas lander første amerikanske ordre

- Hvis vi en dag kommer til at anvende luftskibe til transport af møllekomponenter, kommer vi til at genoverveje hele vores logistikopsætning og komponentdesign, siger Klaus Lynge Petersen.

Klaus Lynge Petersen anslår, at det vil koste luftskibsudviklerne ca. 200 mio. euro at udvikle en prototype, og derefter vil det koste 75-100 mio. euro pr. luftskib.

Artiklen er bragt i samarbejde med Offshoreenergy.dk



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Fejl i en ud af fem energisparesager

Video & Billedserier
Varmen tog turen under motorvejen

Se hvordan det så ud

Klumme: Nu skal testzonerne testes

Et af Danmarks største kraftværker fylder 50 år

Ørsted: Mystisk rumlen kommer ikke fra Kyndbyværket

Nyhedsbrev

Vesterhav Syd og Nord styrker elnettet i Vestjylland

Online Avis Arkiv

Svensk stamkunde køber Vestas-møller

Semco Maritime satser

1

Eniigs nye navn er allerede optaget

Tyra tager form

Shell forlader dansk Nordsø efter milliardhandel

LM Wind Power lander aftale med kinesisk vindmøllegigant

Grundfos-overhoved tavs om formandskrise

Nu skal de kystnære møller igen længere ud på havet

Grøn skibsfart og altomfavnende AMS

Dansk energi-ekspert på svenske hænder

Opkøbet skal være springbræt for ÅFs vækst i de nordiske lande.

Brand på forbrændingsanlæg i nat

Det var meningen, at affaldet skulle brændes af - bare ikke i modtagerummet

Børnebøger tager livtag med FN’s 17 verdensmål

Jammerbugt godkender Nørre Økse Sø vindmøllepark

MHI Vestas lander første amerikanske ordre

Magasinet Forsyning
Motivationstariffen er det eneste, vi har

Siemens Gamesa rykker rundt i toppen

Målerkæmpe og iværksætter går i kødet på milliardmarked

Fond bag 1 milliard til grøn omstilling

MHI Vestas opruster på vingefabrik

Kalundborg Bioenergis anlæg stinker stadig

Grundfos' ejerfond mister formand og næstformand

Tysk vindmølleordre til Semco Maritime

Prisen afgør, hvor grønne vi er

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Vestas starter produktion i Australien

Ineos fyrer igen i Danmark

Odsherred Forsyning skal have ny direktør

Klimaudspil indeholder langsom skrotning af brændeovne

Miljøstyrelsen: Ingen tegn på mikroplast i drikkevandet

Lilleholt: FN`s klimarapport er foruroligende læsning

Siemens Gamesa indtager nyt land

Ørsted hapser amerikansk konkurrent for milliardbeløb

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Boligbyg opfører 140 DGNB-sølv certificerede kollegieboliger ved Valby Idrætspark

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

R&D inviterer til åbent hus d. 25. oktober

Projektering af transformerstationer 10-20/0,4 kV

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Elinstallatør: Nøgleordene er service og kvalitet

Dorner’s nye AquaGard 7350V2 sanitære transportbånd har forbedret sikkerhed og ydeevne

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Lille reparationsmuffe til 24 fibre

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Omron introducerer nye IoT proces sensorer til flow (E8FC) og tryk (EFPC)

Hjørring Rådhus får gratis opvarmning fra Intelligent køling

1,5 Ton vs. 125 Ton

Bliv klogere på generatoranlæg

IP 55 Termineringsboks til 12 eller 24 fibre

LITE: Gadebelysningsbranchen er i konstant udvikling

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Sidste udkald til Nohrcons spændende temadag: LAGRING AF ENERGI NU OG I FREMTIDEN

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Mølleproducenter laver liste over komponenter og systemer med standardiseringspotentiale

Bideskinner – et specialprodukt fra Gravlund Industrigummi

Mitsubishi varmepumpe med mulighed for WIFI/SMS styring

Den driftsansvarliges pligter og opgaver - afholdelsesgaranti

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer...

RGTS 1-faset softstarter: let konfiguration og op til 40% reduceret startst...

Send til en kollega

0.346