Nu skal mølledelene transporteres med luftskib

Vestas og Siemens Gamesa indgår samarbejde

Vindmøller er store, tunge og yderst vanskelige at transportere.

Læs også: Danske hjerner og Ukraine-løsningen er Vestas' foretrukne

Der er massive logistiske og infrastrukturmæssige udfordringer, og det koster formuer at transportere de stadigt større møllervinger og naceller.

Men måske er løsningen luftskibe.

Ifølge Global Wind Energy Council fortsætter det globale marked for vindenergi med at vokse over 10 procent om året. Det betyder, at op imod 10.000 nye møller skal installeres rundt om i verden i løbet af de næste 20 år.

- Luftskibe kan være en løsning i fremtiden, og vi søger seriøst efter at finde samarbejdspartnere til at udvikle luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen, chef for Ideation & Cluster Technologies hos Vestas.

Opfordring til samarbejde
Vestas og Siemens Gamesa vil i første omgang kortlægge deres logistiske krav for interesserede virksomheder og opfordre dem til at samarbejde.

- Vestas og Siemens Gamesa kan hver for sig generere tilstrækkelige volumer, men sammen er vi mere interessante for potentielle investorer og operatører af luftskibe. Vores indsats går lige nu på, at skabe opmærksomhed på behovet for luftskibe i
vindindustrien. Vi stiller fremtidig godsvolume i udsigt, til det eller de virksomheder der kan imødekomme kommercielle og tekniske betingelser Hvis vi får en aftale på plads i løbet af 2019, vil det derefter realistisk set tage fem år til luftskibe er integreret i vores
forretningsmodel, siger Klaus Lynge Petersen.

Læs også: MHI Vestas tæt på gigantordre

Han arbejder sammen med Christopher Ulrich, Head of Renewable Energy Technology Evaluation hos Siemens Gamesa, om at se på fremtidens logistiske udfordringer.

Både Christopher Ulrich og Klaus Lynge Petersen mener, at transport med luftskibe vil kunne forbedre vindmølleindustriens logistik betydeligt, og transporten vil blive langt mere omkostningseffektiv.

Vindmølleproducenterne vil være i stand til at producere langt større enheder end i dag. Netop fordi transporten på land sætter en naturlig grænse for, hvor store vingerne kan blive.

- Vi vil gerne med dette samarbejde mellem Vestas og Siemens Gamesa signalere over for mulige investorer og producenter, at vindmølleindustrien har potentiale inden for fragt med luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen.

Udfordringer
Siemens Gamesa og Vestas ser dog både tekniske og finansielle udfordringer, før kommercielle luftskibe er en realitet.

I dag designes vinger tæt på grænserne for vejtransport, og ofte overstiger disse dimensioner grænserne for international infrastruktur, og det er vanskeligt og dyrt at transportere dem konventionelt.

Læs også: Siemens Gamesa snupper norsk ordre

- Hvis vi en dag kommer til at anvende luftskibe til transport af møllekomponenter, kommer vi til at genoverveje hele vores logistikopsætning og komponentdesign, siger Klaus Lynge Petersen.

Klaus Lynge Petersen anslår, at det vil koste luftskibsudviklerne ca. 200 mio. euro at udvikle en prototype, og derefter vil det koste 75-100 mio. euro pr. luftskib.

Artiklen er bragt i samarbejde med Offshoreenergy.dk



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Rapport: Interessen for varmepumper er stigende

Forsyningselskaberne gør det, de er sat i verden for

Høj forsyningssikkerhed og lavere omkostninger fylder hos forsyningsselskaberne, viser ny rapport

Eniigs netselskab hedder nu N1

Video & Billedserier
52 meter skorsten løftet på plads i Herlev

Biobrændstoffer udgør 90 procent af VE i transporten

Vind-akademi flytter

Nyhedsbrev

50,1 procent af Ørsted forbliver på Regeringens hænder

Bundlinjen bugner hos Danfoss

Danske hjerner og Ukraine-løsningen er Vestas' foretrukne

Landstrøm: Der findes en standard - Nu mangler blot velviljen

Olieselskab skærer ind til benet i Esbjerg

Ny direktør for varmevekslere og trykholdestationer

MHI Vestas tæt på gigantordre

Overskudsvarmen fra Apple lader vente på sig

1

Nord Stream 2 tror stadig på gasledning syd for Bornholm

Danmark kan næppe forhindre en russisk gasledning, som mange politikere ellers er modstandere af.

Siemens Gamesa snupper norsk ordre

Gravkoen har tygget sig gennem 92 meter skorsten

European Energy sælger italiensk vindmøllepark

Omstridt russisk gasledning jagter ny rute forbi Danmark

Trods støj-polemik: Aalborg Portland arbejder videre med landvind

Ekspert: Ørsteds elkunder skal købes af de rigtige

Energipark vækker bekymringer

Siemens Gamesa og Ørsted viser havvind frem i USA

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Der er blandt andet sket nyt hos Brunata, Ewii, MHI Vestas og bølgeenergiselskabet Weptos

Opladningshybrid-biler begynder at hitte

Danske underleverandører skal sikre Siemens Gamesa vækst i Taiwan

Tunnelenergi – myte eller megatrend

Polytech planlægger ny fabrik

Dominoeffekt kan få klimaet til at gå amok

2

Lilleholt: Danmark skal blive bedre til at opsuge CO2

Amerikansk ordre til Vestas

DTU sender testpladser i udbud

2

Vi skal have halvt så mange landmøller

Husstandsmølle tabte en vinge

Ewiis økonomidirektør stopper

1

Ekstraregning på vej til fjernvarmekunder

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det nye energiforlig sikrer stabile rammevilkår for investering i biogasanlæg

Det nye energiforlig sikrer stabile rammevilkår for investering i biogasanlæg

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nye induktive sensorer i ICB-serien med integreret IO-link kommunikation – udviklet i Danmark

Lille eller stort løfteåg – vi klarer det hele

Kabelfejlfinding

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Mød Dovitech på Automatik 2018 i Brøndby hallen.

FLOWave er en flowmåler med sensoregenskaber

Reception: Underdirektør hos TEKNIQ fylder rundt

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trækfri luftfordeling på færge

Konferencetema onsdag den 12. september på Automatik:

Store kræfter og stort drejningsmoment: Gearmotorer til tandpastaproduktion

Automatik 2018

Kundespecifikke produkter

Intern Auditor Miljø

Belimo sensorer: Pålidelige og problemfri at installere

Sikkerhedsplatformen WinGuard viste sit værd under brand på Hospital

Messetiden står for døren

Invitation til reception 17. august

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Send til en kollega

0.302