23948sdkhjf

Tilbage til rødderne: Din bil skal køre på træ

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Et ton tørt træ kan blive til 400 liter brændstof.

Forskere fra Aalborg Universitet har sammen med Steeper Energy knækket koden til at lave træaffald om til biobrændstof til fly, skibe og lastbiler.

Forskerne tror på, at et nyt dansk industrieventyr venter forude.

Ifølge professor Lasse Rosendahl og ph.d. Claus Uhrenholt Jensen fra AAU er potentialet i den nye teknologi enormt. Teknologien er nemlig både effektiv, bæredygtig og kan benyttes til at producere brændstoffer ud fra så forskellige ting som spildevandsslam, husholdningsaffald, træ, gylle og halm. Udvikling af teknologien kan desuden blive afsættet til et stort, dansk industrieventyr omkring produktion af biobrændsel til tung transport og luftfart.

- Det, som vi har gjort, har ikke været gjort før, og det kan få en meget stor impact på transportsektoren. Vi taler ikke om at dække et par promiller af transportsektorens behov for brændstof - vi taler om titalsprocenter. Det kan virkelig blive stort, forklarer Lasse Rosendahl.

Claus Uhrenholdt Jensen har gennemført et erhvervsforskerprojekt, der udgør en del af et større samarbejde mellem Aalborg Universitet og Steeper Energy. I sit forskningsarbejde har han bidraget til at udvikle en teknologi, som gør det muligt at omdanne organiske materialer til anvendeligt brændstof til tung transport.

Læs også: Brændselscelle får hjulene til at rulle på bagagevogn

Første skridt i den proces er at lave en bio-råolie ved hjælp af Hydrothermal Liquefaction (HTL), som derefter skal raffineres til et færdigt brændstof. Selve processen modsvarer den, som olieselskaber bruger til at raffinere og destillere råolie fra eksempelvis Nordsøen til henholdsvis benzin, flybrændstof, diesel og skibsbrændstof.

Da råolien, som forskerne laver af blandt andet trætoppe, har et højt indhold af salte og ilt, kan man dog ikke umiddelbart benytte sig af konventionelle raffineringsprocesser til at få brændstoffer ud af den. Her har Claus Uhrenholt Jensen derfor udviklet nogle nye metoder, som adskiller saltene fra olien ved at forsure vandfasen med CO2 - lidt ligesom brus sænker pH’en af en cola. Forsuringen fjerner saltene og gør olien raffinérbar.

Samtidig har forskerne med støtte fra det Obelske Familiefond bygget et miniraffinaderi i Aalborg Universitets laboratorier, hvor olien kan raffineres til syntetisk og bæredygtigt diesel-, fly- og marint- brændstof, som er fuldt kompatibelt med eksisterende motorer og infrastruktur. Med andre ord, og modsat eksempelvis ethanol, methanol og biodiesel, er der ingen begrænsning for, hvor stor en andel af det nye brændstof der kan blandes i tanken på konventionelle motorer.

- Udbyttemæssigt kan vi omdanne et ton tørt træ til 400 liter brændstof. Det er en energieffektivitet på over 70 procent. Desuden er vores brændstof mere eller mindre CO2-neutralt, da CO2-udledningen svarer til den, som træet optager gennem sin levetid. Estimater viser endog, at vi potentielt kan lave brændstof med en negativ CO2-påvirkning, så man ligefrem fjerner CO2 fra atmosfæren ved at udnytte vores brændstof. Det vil være banebrydende, fortæller Claus Uhrenholdt Jensen.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (5)
Forsiden lige nu

Energilagring
Stiesdal vil gøre energilagring rentabelt

Aarhus-politikere vil have landstrøm til cruise-skibe

2

Energi-professor: Dine solceller derhjemme gør ingen forskel for klimaet

Konkurrencestyrelsen godkender Energinets milliardkøb

Lilleholt udpeger geotermi-eksperter: Her er de

Nyhedsbrev

Fjernkøling
Hofors fjernkølingschef blev ikke gammel i gårde

Online Avis Arkiv

Mærsk i strid modvind efter beskedne forventninger til 2019

Medstifter trækker sig: Ny mand i direktørstolen hos vind-virksomhed

Rejsegilde på Aarhus Havn: Ny transformatorstation tager form

MHI Vestas’ vinger er vokset

2

Vattenfall efter afvist VVM for Vesterhav Syd: Ikke til gavn for nogen investering

Klumme:
Debat
Christiansborg bør udvide klima-værktøjskassen

26 europæiske øer får hjælp til den grønne omstilling

Dansk vind-pris genopstår

Nyt krav: Lastbilers CO2-udledning skal skæres 30 procent

EU's klima- og energikommissær kalder ny aftale for lastbilers udledning af CO2 for "ambitiøs og balanceret"

1

CSP-Svante: Bøtten er vendt i mere end én forstand

Test af elmålere forløber som den skal

Video & Billedserier
Aalborg CSP lander solkedelordre på 600 MW

Varmepumpeleverandør får ny direktør

Ny direktør hos Refa er ikke så ny endda

Nordjysk virksomhed leverer elleve store varmepumper til kran-producent

Aalborg Forsyning sender 100 MW geotermi i udbud

Ørsted byder på 600 MW fransk havvind

Elleve gasdrevne skraldebiler har fået hver sit fyldeanlæg

Vestas øverst på tronen i 2018

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Millioner klar til test af Stiesdals flydende vindmøllefundamenter

Østrigsk vindselskab går ind i Danmark

Danfoss bygger nyt datacenter

EU-aftale om kontrol med gasmarkedet er på plads

Varmepumpe i klemme i Solid-konkurs

Overraskende EU-enighed svækker Putin i omstridt gasprojekt

Dansk Fjernvarme: Ministers millioner har ikke hjulpet

Møns nye vandværk holdt rejsegilde

Forligskreds klar med nye støtteregler for biogas

Nexans lander endnu en kabelkontrakt fra Ørsted

Se alle Medlemmernes egne nyheder

DesignSpark passerer 750.000 medlemmer

Cirkulære konnektorer tåler de hårdeste vakuummiljøer

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Automatik funktion til gravemaskiner

HF udvider økonomi

CO2 neutralt website

Innovation Village viser branchens nye gode idéer fra startups, innovatører og iværksættere!

WestCoast Tråd og Plader ApS flytter til større lokaler!

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Endnu en ny fritstående traverskran er taget i brug hos en kunde

Udførelse af elforsyningsanlæg - efter de nye regler

Gratis seminar om reelle energibesparelser i etageejendomme

Tranemo sikkerhedssko nyt 2019 katalog

Vinkøleanlæg uden udedel - køb på webshoppen

Logistikløsning til intelligente fabrikker

Overvågning og styring af forsyningslinien

DS Flexhal ruller betonen ud: Volvo Danmark får 148 meter langt hovedkvarter og Volvo Truck Center

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Buet glas kan anvenders til mange formål

Brush-up i projektering og udførelse af elektriske installationer

Har du fået det nye hovedkatalog fra Carl Stahl A/S?

Serieproduktion af drejede og fræsede metalemner

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Prysmian white paper til Cigré 2018 anerkendes

Online analyse af drikkevand

Send til en kollega

0.169