23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Skive Kommune prøver ellastbil

Med 1 ellastbil og 8 elbiler vil Skive Kommune skære i CO2-udledningen. Håber at kunne skifte hele vognparken ud indenfor 10 år.












elbilernes fordeles mellem flere afdelinger











Som led i Skive Kommunes målsætning om at blive CO2 neutrale i 2029 og CO2 frie i 2042 er der anskaffet 8 elbiler og 1 ellastbil. Transport er nemlig et vigtigt område i kommunens mål om at blive CO2-neutrale i 2029: - Transportsektoren er den store CO2-synder. Ét af de steder, hvor vi virkelig kan spare CO2, er på de fossile brændstoffer, bl.a. benzin- og dieseldrevne biler. Elbilerne bruger el, som stammer fra vindmøller eller anden vedvarende energi. Så de er i virkeligheden CO2-frie, siger Alexandar Laumann, maskinmester i Teknisk Forvaltning i Skive Kommune. Elbilerne er dyre i anskaffelse, men billige i drift. De er indkøbt med tilskud fra Energistyrelsen og er endnu på forsøgsbasis, men Alexandar Laumann og hans kolleger håber, at vognparken vil være udskiftet i løbet af 10-15 år. Et af de springende punkter for projektets succes er, hvor langt elbilerne kan køre, før de skal lades op. Det ventes at blive afklaret gennem en tilvænningsfase. El-lastbilen skal bruges af Park og Vej i Skive midtby og har den fordel at den ikke oser og støjer, som lastbiler normalt gør. Tre af bilerne er tilknyttet rådhusene, og de øvrige fem er er indsat i hjemmeplejen. Forsøget med elbiler er bare ét blandt mange andre energi-initiativer fra Skive Kommune, der udpeget som én af landets klima- og energibyer. Fra 2007 til 2009 har kommunen investeret 20 millioner kroner i alternativ energi. Det har medført en reducering i udledningen af CO2 på 25 %.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.11