Som led i Skive Kommunes målsætning om at blive CO2 neutrale i 2029 og CO2 frie i 2042 er der anskaffet 8 elbiler og 1 ellastbil. Transport er nemlig et vigtigt område i kommunens mål om at blive CO2-neutrale i 2029: - Transportsektoren er den store CO2-synder. Ét af de steder, hvor vi virkelig kan spare CO2, er på de fossile brændstoffer, bl.a. benzin- og dieseldrevne biler. Elbilerne bruger el, som stammer fra vindmøller eller anden vedvarende energi. Så de er i virkeligheden CO2-frie, siger Alexandar Laumann, maskinmester i Teknisk Forvaltning i Skive Kommune. Elbilerne er dyre i anskaffelse, men billige i drift. De er indkøbt med tilskud fra Energistyrelsen og er endnu på forsøgsbasis, men Alexandar Laumann og hans kolleger håber, at vognparken vil være udskiftet i løbet af 10-15 år. Et af de springende punkter for projektets succes er, hvor langt elbilerne kan køre, før de skal lades op. Det ventes at blive afklaret gennem en tilvænningsfase. El-lastbilen skal bruges af Park og Vej i Skive midtby og har den fordel at den ikke oser og støjer, som lastbiler normalt gør. Tre af bilerne er tilknyttet rådhusene, og de øvrige fem er er indsat i hjemmeplejen. Forsøget med elbiler er bare ét blandt mange andre energi-initiativer fra Skive Kommune, der udpeget som én af landets klima- og energibyer. Fra 2007 til 2009 har kommunen investeret 20 millioner kroner i alternativ energi. Det har medført en reducering i udledningen af CO2 på 25 %.
Skive Kommune prøver ellastbil
Med 1 ellastbil og 8 elbiler vil Skive Kommune skære i CO2-udledningen. Håber at kunne skifte hele vognparken ud indenfor 10 år.
Som led i Skive Kommunes målsætning om at blive CO2 neutrale i 2029 og CO2 frie i 2042 er der anskaffet 8 elbiler og 1 ellastbil. Transport er nemlig et vigtigt område i kommunens mål om at blive CO2-neutrale i 2029: - Transportsektoren er den store CO2-synder. Ét af de steder, hvor vi virkelig kan spare CO2, er på de fossile brændstoffer, bl.a. benzin- og dieseldrevne biler. Elbilerne bruger el, som stammer fra vindmøller eller anden vedvarende energi. Så de er i virkeligheden CO2-frie, siger Alexandar Laumann, maskinmester i Teknisk Forvaltning i Skive Kommune. Elbilerne er dyre i anskaffelse, men billige i drift. De er indkøbt med tilskud fra Energistyrelsen og er endnu på forsøgsbasis, men Alexandar Laumann og hans kolleger håber, at vognparken vil være udskiftet i løbet af 10-15 år. Et af de springende punkter for projektets succes er, hvor langt elbilerne kan køre, før de skal lades op. Det ventes at blive afklaret gennem en tilvænningsfase. El-lastbilen skal bruges af Park og Vej i Skive midtby og har den fordel at den ikke oser og støjer, som lastbiler normalt gør. Tre af bilerne er tilknyttet rådhusene, og de øvrige fem er er indsat i hjemmeplejen. Forsøget med elbiler er bare ét blandt mange andre energi-initiativer fra Skive Kommune, der udpeget som én af landets klima- og energibyer. Fra 2007 til 2009 har kommunen investeret 20 millioner kroner i alternativ energi. Det har medført en reducering i udledningen af CO2 på 25 %.