23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Færgen er ladet med ... et batteri

Stena Line satser nu på batteridrift. Første test er ruten Gøteborg - Frederikshavn.

Næste skridt i Stena Lines bæredygtighedsstrategi er at teste nye miljøvenlige alternativer i driften af sine fartøjer. Denne gang er rederiet kommet til batteri-drift.

Stena Line har netop indgået en kontrakt med Callenberg Technology Group. Der er købt batterier med en samlet kapacitet på 1 MWh. De bliver installeret på Stena Jutlandica, som sejler mellem Gøteborg og Frederiskhavn.

Stena Line har sat det ambitiøse mål at lade batterierne hjælpe med fremdriften af fartøjet i op til 50 sømil.

Batteri-projektet er netop skudt i gang, men indkøringen kommer til at foregå i faser. Første er at skifte til batteridrift, når færgen er i havn. I næste fase kobles batteriet sammen med propellerne og dermed gøres Stena Jutlandica i stand til at sejle på batterier i cirka 10 sømil. I sidste del af projektet skal batteriets kapacitet øges yderligere, så fartøjet bliver i stand til at tilbagelægge cirka 50 sømil på batteridrift. Det svarer til distancen mellem Gøteborg og Frederikshavn.

Første fase vil være gennemført i løbet af sommeren 2018.

Hvis projektet viser sig at blive en succes vil batteri-drift være en mulighed på andre af Stena Lines 38 fartøjer.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079