23948sdkhjf

Seas-NVE køber aktiemajoritet i el-bil-selskab

Energi- og fiberkoncernen Seas-NVE har netop købt 52,55 procent af aktierne i elbiloperatøren Clever og sidder nu på 94,9 procent af aktierne.

Det er SEs andel på 42,35 procent, Eniigs på 5,1 procent og Energi fyns på 5,1 procent, der nu er kommet på Seas-NVEs hænder. De resterende 5,1 procent ejes fortsat af NRGi.

-Det er en investering i vores allesammens helt nære fremtid og virkelighed. Hele verden og Danmark står midt i en transformation af transportsektoren fra fossilt brændstof til el fordi miljøkrav fra alverdens regeringer og byer kræver det. I resten af verden foregår den udvikling med ekspresfart nu -også hurtigere end mange danskere måske er klar over. Alle de store bilproducenter er i fuld gang med at udfase benzin- og dieselbilerne og sende elbiler ud i butikkerne i stedet. Blot 500 km nord herfra - i Norge - udgør eldrevne biler allerede omkring 50 procent af nysalget, hvilket vil svare til ca. 130.000 eldrevne biler årligt i Danmark. Den udvikling bliver også til dansk virkelighed indenfor få år, forudser Jesper Hjulmand, adm. direktør i Seas-NVE.

Ny udviklingsfase

Clever har etableret og driver et offentligt ladenetværk på 1500 ladepunkter og mere end 5.000 hjemmeinstallationer i Danmark, Tyskland og Norge. Dermed er den indledende og nødvendige infrastruktur til danskerne og til selskabernes tilsammen 1,5 millioner andelshavere sikret i den igangværende og verdensomspændende omstilling fra benzin- og dieselbiler til elbiler.

Clever går nu ind i en ny udviklingsfase, der blandt andet omfatter planer om udvikling og udrulning af et europæisk ladenetværk af klimavenlige hurtigladestationer med en kapacitet på op til 350 kW fra Oslo i nord til Rom i syd sammen med den tyske energigigant E.On. I løbet af de næste tre år vil Clever og E.ON forbinde Norge med Italien med 180 ultra-fast ladestationer til elbiler i syv europæiske lande. Projektet er udnævnt til flagskibsprojekt af EU Kommissionen og har modtaget 10 millioner euro i finansiering af EU.

Det er den udvikling af Clever, som ønsker Seas-NVE at være en del af. Samtidig har SE vurderet, at der i koncernes fremtidige strategi ikke er plads til et større fokus på elbilerne.

- Clever har i introduktions- og vækstfasen krævet investeringer i en ny, landsdækkende infrastruktur. Det har været afgørende, at vi som andelsselskaber har stået sammen om at løfte denne samfundsopgave, som jo også stimulerer elektrificeringen og dermed har vores forretningsmæssige interesse på sigt. Nu er ladepunkterne i vid udstrækning på plads over hele Danmark, og Clever går ind i en ny fase. Der er ikke længere samme behov for, at alle fem selskaber er involveret i selve anlægsopgaven, og for SE ligger de kommende internationale aktiviteter i Clever ikke inden for vores strategi frem mod 2025, hvor vi har et nationalt og mere snævert fokus, blandt andet på teleområdet. Vi er derfor glade for, at SEAS-NVE har ønsket at tage ejerskabet ind i næste livscyklus, siger Niels Duedahl, adm. direktør i SE.

Hvad Seas-NVE har måtte punge ud med for de 52,55 procent af aktierne i Clever har parterne besluttet ikke at oplyse.

 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.14