Vigtigt for Danmark: E-fuels skal med i EU-direktiv

Et vindmølleland som Danmark bør kæmper for e-fuels.

En overgang så det ud til, at produktion og brug af elektrofuels ikke kom til at tælle med i opgørelsen over, hvor meget vi reducerer udslippet af CO2. Dette på trods af, at e-fuels kan erstatte fossile brændstoffer som benzin og diesel og dermed bidrage til at nedbringe CO2-udslippet i transportsektoren – en de de store udfordringer i den grønne omstilling.

Vi taler om det nye direktiv - Renewable Energy Directive (RED II) – som EU skal forhandle på plads i første kvartal 2018. Et direktiv, som anviser veje til, hvordan vi reducerer udslippet af CO2 frem til 2030. Og som bestemmer, hvilke tiltag, der kan tælles med, når regnestykket gøres op. 

Men er det vigtig at få e-fuels med her?

Ja, for hvis elektrofuels ikke tæller med, er der ingen, der vil betale en merpris i forhold til sorte brændser, eller investere i at få dem fremstillet. Og så går vi glip af de muligheder, disse brændstoffer kan bidrage med i den grønne omstilling.

Men hvorfor tale om brændsler -  er det ikke el, der skal styre den grønne omstilling i transportsektoren? Der er næppe tvivl om, at elbiler bliver en vigtig del af fremtidens trafikbillede. Men el kan ikke dække behovet inden for langdistance-transport, tung trafik, skibsfart og fly. Her er vi nødt til at tænke i andre baner. Brint og e-fuels kan være alternativer.

Grøn metanol udnytter CO2 fra biogas og overskudsstrøm fra vindmøller

Læs også: Energi-teknologier skal tale sammen i nødstrømsanlæg

E-fuels omfatter blandt andet metanol, som kan fremstilles ved at lade brint reagere med CO2. CO2’en kan man hente fra fx biogasanlæg, inden biogassen tilføres naturgasnettet som metan. Brinten kan man hente fra elektrolyse af vand ved hjælp af strøm fra vindmøller, når der produceres mere strøm, end der er behov for i elnettet. Baseres metanol på disse to kilder, kan man betragte den som grøn.

Metanol udnytter således både CO2, som ellers ville blive lukket ud, og strøm, som er tilovers. Metanolen kan tilsættes brændstoffer til biler og delvist erstatte diesel og benzin. I dag tilsættes etanol for at nedbringe benzin/diesel-forbruget. Men metanol er fuldt ud konkurrencedygtigt med etanol, når det gælder energieffektivitet og CO2-fortrængning. Desuden er metanol ikke baseret på fødevarer og konkurrerer ikke med fødevarer om landbrugsarealet. Og ikke mindst kan metanol-produktion hjælpe os med at balancere el-nettet ved at gøre det rentabelt at føre strømmen over i et elektrolyseanlæg, når der er for meget strøm, i stedet for at eksportere den til udlandet.

Et vindmølleland som Danmark bør kæmper for e-fuels

Læs også: Elektrolyse-enhed løftes på plads

I lang tid så det ud til, at EU-direktivet kun ville anerkende bio-baserede brændstoffer i det store CO2-regnskab. Altså brændstoffer i form af biogas eller etanol. Mens brændstoffer, der har et el-element, som er kendetegnede for elektrofuels, ikke talte med. Men i sidste øjeblik er der åbnet op for at medtage e-fuels i det store regnestykke.

Det er vigtigt for et land som Danmark at få e-fuels som metanol med i det kommende EU-direktiv som noget, der tæller i CO2-regnskabet.  

Netop fordi Danmark har en stor mængde af den fluktuerende vindmøllestrøm i nettet, har vi brug for tiltag, der kan balancere nettet, og her har produktion af brint, som kan indgå i produktion af metanol, et potentiale. Forudsat at der er et marked for det. Og det vil kun kunne skabes, hvis metanol anerkendes som nedbringer af CO2 og omfattes af RED II.

Om Hydrogen Valley

Hydrogen Valley er en del af House of Energy.

Hydrogen Valley har fokus på grønne gasser som biogas og brint.

Centret er placeret i CEMTEC erhvervsparken i Hobro og finansieres af Region Nordjylland og Mariagerfjord Kommun

Mere om: Hydrogen Valley


Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Niels Bjarne Rasmussen
Elektrofuels eller E-fuels er et kæmpe illusionsnummer affødt af brinthysteriet. Det vil aldrig kunne betale sig at køre med elektrolyse begrænset til overskudsstrøm, som vil være begrænset til måske 10% af tiden. For at udnytte investeringerne skal produktionen af brint og E-fuels foregå i tæt på 100% af tiden. Derfor er CO2-footprintet for E-fuels kun afhængigt af det gennemsnitlige footprint for den ved elektrolysen anvendte elektricitet, dvs. middel over året. I 2016 var CO2-footprintet for elektricitet 260 kg CO2/MWh el. Med en effektivitet på 65% for brintproduktion og ca. 55% for elektrolysemetan vil E-fuels som metan få et CO2-footprint på over 470 kg CO2/MWh. Det er langt over det dobbelte af fossil naturgas, som er på ca. 200 kg CO2/MWh. Det gennemsnitlige CO2-footprint for elektricitet skal ned på nul i Nordeuropa; så kan vi tale om det.

Lars Udby
Tak for din kommentar. Jeg er enig i dine beregninger med hensyn til, hvordan set ser ud her og nu. Min pointe er, at vi skal ruste os til fremtiden og være klar til at kunne håndtere de udfordringer og udnytte de potentialer, som bliver aktuelle der. Vi får i stigende grad brug for balanceringsteknologier – det er der rimelig bred enighed om - og vi får brug for at afklare, hvilke muligheder vi har. Det samme gør sig gældende for den tunge transport, hvor batteridrift ikke er en mulighed. Det forudsætter en åben tilgang til forskellige teknologier, således at rammerne for at afprøve deres potentialer er tilstede – også selvom de med de nuværende omstændigheder ikke giver det samme udbytte CO2-mæssigt.

Niels Bjarne Rasmussen
@ Lars: Du har ret i, at vi skal ruste os til fremtiden, men vi må også se på, hvor mulighederne ligger. En brintbil bruger 1 kg brint pr 100 km, og 1 kg brint koster 50 kWh at producere. En elbil bruger 16 kWh pr 100 km. Uanset at begge teknologier stadig udvikles, kommer brintbilen og dermed E-fuels (som jo baserer sig på brint) aldrig op på effektiviteten for elbiler. Brintbiler til persontransport er simpelthen hul i hovedet i forhold til elbiler. Til tung transport bliver det formodentlig nødvendigt at fremstille VE-fuels (ikke E-fuels), men her bør biogas og forgasning af træ, halm og affald ligge langt foran i prioriteringen. Brintbiler og E-fuels er dead-end.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Finansminister Kristian Jensen indvier økologisk biogasanlæg

Nyt søkabel fremtidssikrer Rømø

Selvkørende traktorer og elbiler skal fremtidssikre Danfoss

Genindfør kontrol med vandforsyningen

Opkøb og investeringer sender Danfoss’ overskud over ny milliardgrænse

Højeste vækst i seks år hos industrigiganten på Als. Særligt USA og BRIK-landene trækker i den rigtige retning

Nyhedsbrev

Standsningspåbud ophæves: Møllerne snurrer igen på Tåsinge

1

Lovsjusk tvinger kommuner til at skrotte solceller for millioner

Amerikansk ordre til Vestas

Ørsted står fast: Vi har ret til navnet

Guldborgsund: En sejr for Lolland-Falster

Dansker skal booste GE Winds offshore-salg

Slut med at bore efter olie, gas og skifergas

Aktuel ansøgning om at bore efter olie og gas på Lolland-Falster afvises.

Regeringen: Kraftvarmekrav skal væk

Nye sygehuse investerer i solceller

Italiensk ordre til Vestas

European Energy lige så god som ventet

Ved udgangen af året havde selskabet 229,6 MW under opførelse og yderligere 271,0 MW byggeklar.

Nordjylland et mulehår foran med brintbusserne

Første kWh blev produceret i lørdags

El-ulykker… det må bare ikke ske

Netselskabet N1 forebygger el-ulykker med solid planlægning – og sikkerhedsdage.

Klumme: Vores nye kodeks er sund fornuft sat i system

Gode spilleregler for hvordan man driver et vandværk.

Video & Billedserier
Den evige kamp mod vådservietter, bleer og vatpinde

Kalundborg Forsyning har netop hevet en ubestemmelig masse op af kloakken.

Direktørstolen står snart tom hos Insero

Drikkevand forsvinder ud i det blå

For få ledige hænder kan spolere historisk opsving for små virksomheder

DGD trækker Vordingborg Kommune i klagenævn

Siemens-boss beroliger danske medarbejdere

Vordingborg Fjernvarme udvider

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ny rekord: Antallet af østarbejdere stiger stadig

Klumme:
Debat
FN’s Verdensmål åbner et kæmpe marked for danske energi-løsninger

Vestas' milliarddræn til havs er standset

Vindmølle i Østerild spiller rockmusik

Halvdelen af mindre virksomheder er ikke rustede til et ejerskifte

Siemens Gamesa går i offensiven i Sydøstasien

Oliepris er under pres - store fald i løbet af seneste uge

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Phytron 1-step-drive - Plug & play løsning til SIMATIC ET200S

Stahlwille elektromekaniske momentnøgler

Kundespecifikke hængsler.

General Cable har godkendt Prysmian Groups opkøb

Skræddersyet genvej til xWDM

Carl Stahl A/S er igen kreditvurderet til AAA-rating

Vidste du, at vi kan være en del af din næste flyrejse?

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Vedligehold - 0,4-20 kV - revision af elforsyningsanlæg

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Geopal System leverer også kundetilpassede løsninger

Hvordan får jeg drømmejobbet?

Lær hvordan du arbejder smartere med BIM - deltag i gratis webinar d. 2/3 kl. 10

Opgradering til industrikøkkenvaske

Hvad er et h-x diagram?

Find den rette størrelse på din reguleringsventil

Vi hjælper dig i mål ved jeres næste messedeltagelse - kontakt Expression ApS på 61653597

NYT I DANMARK - SISTO Membranventil i rødgods og rustfri stål

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

Stål eller Polycarbonat? Hvad ville du vælge?

CERTEX Danmark 75 meter over jorden

ISO-certificeringer for kvalitet og miljø udløber snart

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Blaaholm A/S - Præsentation af Tårn Produktion

R&D’s specialdesignet transportramme optimerer Coli Schiffahrt’s vingetrans...

Send til en kollega

0.245