Vigtigt for Danmark: E-fuels skal med i EU-direktiv

Et vindmølleland som Danmark bør kæmper for e-fuels.

En overgang så det ud til, at produktion og brug af elektrofuels ikke kom til at tælle med i opgørelsen over, hvor meget vi reducerer udslippet af CO2. Dette på trods af, at e-fuels kan erstatte fossile brændstoffer som benzin og diesel og dermed bidrage til at nedbringe CO2-udslippet i transportsektoren – en de de store udfordringer i den grønne omstilling.

Læs også: Ny direktør for Hydrogen Valley

Vi taler om det nye direktiv - Renewable Energy Directive (RED II) – som EU skal forhandle på plads i første kvartal 2018. Et direktiv, som anviser veje til, hvordan vi reducerer udslippet af CO2 frem til 2030. Og som bestemmer, hvilke tiltag, der kan tælles med, når regnestykket gøres op. 

Men er det vigtig at få e-fuels med her?

Ja, for hvis elektrofuels ikke tæller med, er der ingen, der vil betale en merpris i forhold til sorte brændser, eller investere i at få dem fremstillet. Og så går vi glip af de muligheder, disse brændstoffer kan bidrage med i den grønne omstilling.

Men hvorfor tale om brændsler -  er det ikke el, der skal styre den grønne omstilling i transportsektoren? Der er næppe tvivl om, at elbiler bliver en vigtig del af fremtidens trafikbillede. Men el kan ikke dække behovet inden for langdistance-transport, tung trafik, skibsfart og fly. Her er vi nødt til at tænke i andre baner. Brint og e-fuels kan være alternativer.

Læs også: Energi-teknologier skal tale sammen i nødstrømsanlæg

Grøn metanol udnytter CO2 fra biogas og overskudsstrøm fra vindmøller

E-fuels omfatter blandt andet metanol, som kan fremstilles ved at lade brint reagere med CO2. CO2’en kan man hente fra fx biogasanlæg, inden biogassen tilføres naturgasnettet som metan. Brinten kan man hente fra elektrolyse af vand ved hjælp af strøm fra vindmøller, når der produceres mere strøm, end der er behov for i elnettet. Baseres metanol på disse to kilder, kan man betragte den som grøn.

Metanol udnytter således både CO2, som ellers ville blive lukket ud, og strøm, som er tilovers. Metanolen kan tilsættes brændstoffer til biler og delvist erstatte diesel og benzin. I dag tilsættes etanol for at nedbringe benzin/diesel-forbruget. Men metanol er fuldt ud konkurrencedygtigt med etanol, når det gælder energieffektivitet og CO2-fortrængning. Desuden er metanol ikke baseret på fødevarer og konkurrerer ikke med fødevarer om landbrugsarealet. Og ikke mindst kan metanol-produktion hjælpe os med at balancere el-nettet ved at gøre det rentabelt at føre strømmen over i et elektrolyseanlæg, når der er for meget strøm, i stedet for at eksportere den til udlandet.

Et vindmølleland som Danmark bør kæmper for e-fuels

Læs også: Elektrolyse-enhed løftes på plads

I lang tid så det ud til, at EU-direktivet kun ville anerkende bio-baserede brændstoffer i det store CO2-regnskab. Altså brændstoffer i form af biogas eller etanol. Mens brændstoffer, der har et el-element, som er kendetegnede for elektrofuels, ikke talte med. Men i sidste øjeblik er der åbnet op for at medtage e-fuels i det store regnestykke.

Det er vigtigt for et land som Danmark at få e-fuels som metanol med i det kommende EU-direktiv som noget, der tæller i CO2-regnskabet.  

Netop fordi Danmark har en stor mængde af den fluktuerende vindmøllestrøm i nettet, har vi brug for tiltag, der kan balancere nettet, og her har produktion af brint, som kan indgå i produktion af metanol, et potentiale. Forudsat at der er et marked for det. Og det vil kun kunne skabes, hvis metanol anerkendes som nedbringer af CO2 og omfattes af RED II.

Om Hydrogen Valley

Hydrogen Valley er en del af House of Energy.

Hydrogen Valley har fokus på grønne gasser som biogas og brint.

Centret er placeret i CEMTEC erhvervsparken i Hobro og finansieres af Region Nordjylland og Mariagerfjord Kommun

Mere om: Hydrogen Valley


Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Niels Bjarne Rasmussen
Elektrofuels eller E-fuels er et kæmpe illusionsnummer affødt af brinthysteriet. Det vil aldrig kunne betale sig at køre med elektrolyse begrænset til overskudsstrøm, som vil være begrænset til måske 10% af tiden. For at udnytte investeringerne skal produktionen af brint og E-fuels foregå i tæt på 100% af tiden. Derfor er CO2-footprintet for E-fuels kun afhængigt af det gennemsnitlige footprint for den ved elektrolysen anvendte elektricitet, dvs. middel over året. I 2016 var CO2-footprintet for elektricitet 260 kg CO2/MWh el. Med en effektivitet på 65% for brintproduktion og ca. 55% for elektrolysemetan vil E-fuels som metan få et CO2-footprint på over 470 kg CO2/MWh. Det er langt over det dobbelte af fossil naturgas, som er på ca. 200 kg CO2/MWh. Det gennemsnitlige CO2-footprint for elektricitet skal ned på nul i Nordeuropa; så kan vi tale om det.

Lars Udby
Tak for din kommentar. Jeg er enig i dine beregninger med hensyn til, hvordan set ser ud her og nu. Min pointe er, at vi skal ruste os til fremtiden og være klar til at kunne håndtere de udfordringer og udnytte de potentialer, som bliver aktuelle der. Vi får i stigende grad brug for balanceringsteknologier – det er der rimelig bred enighed om - og vi får brug for at afklare, hvilke muligheder vi har. Det samme gør sig gældende for den tunge transport, hvor batteridrift ikke er en mulighed. Det forudsætter en åben tilgang til forskellige teknologier, således at rammerne for at afprøve deres potentialer er tilstede – også selvom de med de nuværende omstændigheder ikke giver det samme udbytte CO2-mæssigt.

Niels Bjarne Rasmussen
@ Lars: Du har ret i, at vi skal ruste os til fremtiden, men vi må også se på, hvor mulighederne ligger. En brintbil bruger 1 kg brint pr 100 km, og 1 kg brint koster 50 kWh at producere. En elbil bruger 16 kWh pr 100 km. Uanset at begge teknologier stadig udvikles, kommer brintbilen og dermed E-fuels (som jo baserer sig på brint) aldrig op på effektiviteten for elbiler. Brintbiler til persontransport er simpelthen hul i hovedet i forhold til elbiler. Til tung transport bliver det formodentlig nødvendigt at fremstille VE-fuels (ikke E-fuels), men her bør biogas og forgasning af træ, halm og affald ligge langt foran i prioriteringen. Brintbiler og E-fuels er dead-end.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

European Energy nettilslutter 70 MW grøn energi i Danmark

Den sidste af otte solcelleparker på fjorten dage er tilsluttet i dag

Best Energy lægger 20 millioner til på bundlinjen

Vindmøllesalg har gjort en verden til forskel

Gamle fjernvarmerør sætter ozonlaget under pres

Ny metode afslører skadelige gasser, før de frigives

1

Så nåede højspændingsmasterne til ministerens bord

Husstandsmøller
Mølleproducent tredobler underskuddet

Det har været et sløjt år for husstandsmøllerne i Skjern

Nyhedsbrev

1

Solcelle-ejere bringes ud af målerknibe

Fremadrettet skal der kun anvendes én type måler af solcelleejere og egenproducenter

Norsk storordre til Siemens Gamesa

Politikere vil bremse redningsplan efter ulovlige millionordrer

Løkke og Lilleholt afslutter energitopmøde

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Gazprom slipper for bøde efter forlig med Vestager

Margrethe Vestager siger, at forlig fjerner forhindringer, som Gazprom har skabt for den frie strøm af gas.

Video & Billedserier
Energiøen i Nordsøen præsenteret for alverdens ministre

Dansk Erhverv: Problemerne er større end Amager Bakke

Dansk Erhverv mener, at det er ødelæggende, at selskaber som Amager Ressource Center har særstatus.

Vesttherm: Succeskriteriet for eksport er "Made in Denmark"

Facebook i Odense henter grøn strøm i Norge

Københavns affaldsselskab har omgået udbud i millionkontrakter

Priserne på fjernvarme er faldet igen

Fjernvarmeselskab interesseret i dødsdømt kraftvarmeværk

Ørsted vinder i Vestre Landsret

Elsam-sagen: Kunderne betalte ikke for høje priser

Spica er til lands og snart til vands

Ørsted går glip af stor havvindmøllekontrakt i USA

Et andet dansk selskab løber med ordren.

Multiresistente bakterier spreder sig gennem spildevand

Magasinet Forsyning
Fra usselt liv til glorværdig æra: Varmepumpe-salget boomer

ABB sætter strøm til aarhusianske el-busser

Siemens Gamesa åbner nyt teknologicenter

Internationale organisationer støtter dansk initiativ

European Energy vinder projekter i tysk auktion

Tidligere tårnfabrik lænset for udstyr

Endnu en argentinsk ordre til Vestas

Konkursramte medarbejdere flyttes til Fredericia

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

MHI Vestas klar til taiwanske tyfoner

Klumme:
Debat
De store energi-aktører har taget FN’s Verdensmål til sig

1

Efter fund af pesticider: Rensning af drikkevand kan blive en nødvendighed

Datterselskab blev slået på prisen

Siemens Gamesa lander ny kunde i Japan

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nye ultralydssensorer til hygiejniske miljøer, samt resistent overfor aggressive medier

Bliv klar til EU’s varslede forbud mod SF6 i mellemspændingsudstyr

Technoflex virksomhed præsentation

Sidste chance!

Guideline til affugtningsprojekter

Rejsegilde på 240 lejligheder i Odense

Mobil klimaanlæg SPAR 30%

Har du styr på din spændingskvalitet?

Søjlesvingkran med elektrisk krøj? Det kan vi selvfølgelig også klare!

Nettilslutning af produktionsanlæg

Waterstrip og varmlufttæppe fra Helge Frandsen A/S

Skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien, laves efter kundernes specifikation

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Bigadan sikrer sine medarbejdere optimalt

Besøg os på DK's største udendørs udstilling for transportbranchen - Vestfyn Trækker fra i morgen

Vi udvider vores rustfri kompetencer

Ny sælger i NKT (Denmark) A/S

Kom og mød os til Vestfyn Trækker i denne weekend

Rejsegilde på OK-Fondens "Seniorbofællesskabet Sundbakken" i Horsens

Bonfiglioli snekkegear

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Nyhed: Integreret kodning ved alle PSENopt II lysgitre fra Pilz

Fluidware App

WEICON Gasket Maker - Permanent elastisk specialforsegling

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Send til en kollega

0.217