23948sdkhjf

Varmeveksler-vask reddede fyringssæsonen

PHE Nordic rykkede ind med livsforlængende førstehjælp hos Hedensted Fjernvarme

I september måned lige op til fyringssæsonen havde Hedensted Fjernvarme udfordringer med varmevekslerne.

En medarbejder opdagede at de to primære varmevekslere ikke fungerede, som de skulle. Effektiviteten lå under normalen, og pumperne var på overarbejde.

– Det var en alvorlig situation, for det var lige op til fyringssæsonen, hvor vi i forvejen ofte kører på grænsen af, hvad vi kan præstere for vores 2.000 kunder. Der må kort sagt ikke være ekstra modstand i vekslerne, for så kan vi ikke levere det, vi skal. Vi var derfor slemt på hælene, og i værste fald kunne vi være tvunget til at købe en ekstra veksler, hvilket ville have kostet os dyrt, siger Torben Alex Nielsen, driftsleder hos Hedensted Fjernvarme.        

Det skulle dog vise sig, at det ikke var nødvendigt at indkøbe en helt ny veksler. Efter en henvendelse til PHE Nordic blev det klart, at varmevekslerne blot trængte til lidt hovedrengøring.

- Jeg forklarede folkene fra PHE Nordic, at vi stod med et akut problem. PHE rykkede ud med det samme, fik skilt vekslerne ad, og det viste sig, at de var beskidte i form af smuds og belægninger, som havde sat sig på pladerne i løbet af årene. Vekslerne blev renset og monteret igen, og nu kører det hele, som det skal, siger Torben Alex Nielsen.     

Kom som en overraskelse
For Hedensted Fjernvarme kom det som lidt af en overraskelse at varmevekslerne trængte til en omgang.

– Det kom meget bag på os, at tilstanden i vekslerne var, som den var. Selvfølgelig ved vi godt, at gummipakningerne af og til skal skiftes, men eftersom selve vekslerne var tætte og havde kørt fint i mange år, troede vi, at alt var, som det skulle være, siger Torben Alex Nielsen og tilføjer:

- I dag har vi erfaret, at vi får store energibesparelser ved regelmæssig servicering af varmevekslerene.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11