23948sdkhjf

Nyt VE-direktiv kan give mindre vedvarende energi i transporten

Den danske regering har en målsætning om, at Danmark skal være uafhængig af fossil energi i 2050. For at nå det mål er det nødvendigt, at alle sektorer omlægger til vedvarende energi (VE). Det gælder også transportsektoren, hvor flydende biobrændstoffer i dag står for 90 procent af al VE.

På EU-niveau sætter VE-direktivet med et mål på 10 procent rammerne for VE i transporten frem til 2020. VE-direktivet har blandt andet skabt rammerne for den danske biobrændstoflov, der sikrer iblanding af 5,75 procent biobrændstoffer i benzin og diesel. Dette tal forventes at stige til ca. 8 procent for at nå VE-direktivets krav om 10 procent VE i transporten i 2020. Resten kommer især fra el-tog.

Netop nu forhandler EU-medlemslandene imidlertid om et nyt direktiv for perioden 2021-2030. Desværre ser det i forhandlingsudkastet ud til, at ambitionerne sænkes markant, så vi faktisk risikerer at få mindre og ikke mere VE i transporten frem mod 2030 - på trods af et mål om at hæve andelen fra ti procent til 12 procent. Det skyldes, at VE-el fra jernbanen kan ganges med faktor 2,5 og fra elbiler med faktor fem, når målet gøres op. Dermed vil medlemslandene ifølge selv de mest konservative fremskrivninger forholdsvis let nå målet, uden at det fører til mere VE eller mindre CO2 i den virkelige verden. Faktisk risikerer vi, at medlemslandene neddrosler ambitionerne, fordi allerede eksisterende el-tog sammen med de elbiler, der kommer frem mod 2030, vil overimplementere målet i VE-direktivet med de medregnede faktorer.

Det eneste umiddelbare lyspunkt i det seneste udkast til nyt VE-direktiv er faktisk, at der i 2030 skal iblandes 3 procent avancerede biobrændstoffer i 2030 mod 0,9 i 2020. Men hvis den samlede biobrændstofiblanding falder i samme periode er det jo en ringe trøst for klimaet.

At man fra EU-landenes side ser ud til at blive enige om et så defensivt nyt VE-direktivet virker helt absurd - særligt i lyset, af at vi står ved indgangen til et årti, hvor grønne teknologier som el, biogas, brint, elektrofuels og avancerede biobrændstoffer forventes at stå i kø for at levere løsninger til den grønne omstilling af transporten. VE-direktivet skulle i den sammenhæng sikre rammerne ved at understøtte efterspørgslen og grundlaget for investeringer i de nye teknologier – ikke modsat skabe usikkerhed.

Derfor må vi håbe, at Danmark går foran med en ambitiøs national politik til fremme af transportens grønne omstilling. Det kunne ske ved tilpasning af biobrændstofloven, så vi sikrer flere og bedre biobrændstoffer frem mod 2030. Energi- og oliebranchen er klar til at levere, når rammerne er i orden.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141