23948sdkhjf

Nyt VE-direktiv kan give mindre vedvarende energi i transporten

Den danske regering har en målsætning om, at Danmark skal være uafhængig af fossil energi i 2050. For at nå det mål er det nødvendigt, at alle sektorer omlægger til vedvarende energi (VE). Det gælder også transportsektoren, hvor flydende biobrændstoffer i dag står for 90 procent af al VE.

På EU-niveau sætter VE-direktivet med et mål på 10 procent rammerne for VE i transporten frem til 2020. VE-direktivet har blandt andet skabt rammerne for den danske biobrændstoflov, der sikrer iblanding af 5,75 procent biobrændstoffer i benzin og diesel. Dette tal forventes at stige til ca. 8 procent for at nå VE-direktivets krav om 10 procent VE i transporten i 2020. Resten kommer især fra el-tog.

Netop nu forhandler EU-medlemslandene imidlertid om et nyt direktiv for perioden 2021-2030. Desværre ser det i forhandlingsudkastet ud til, at ambitionerne sænkes markant, så vi faktisk risikerer at få mindre og ikke mere VE i transporten frem mod 2030 - på trods af et mål om at hæve andelen fra ti procent til 12 procent. Det skyldes, at VE-el fra jernbanen kan ganges med faktor 2,5 og fra elbiler med faktor fem, når målet gøres op. Dermed vil medlemslandene ifølge selv de mest konservative fremskrivninger forholdsvis let nå målet, uden at det fører til mere VE eller mindre CO2 i den virkelige verden. Faktisk risikerer vi, at medlemslandene neddrosler ambitionerne, fordi allerede eksisterende el-tog sammen med de elbiler, der kommer frem mod 2030, vil overimplementere målet i VE-direktivet med de medregnede faktorer.

Det eneste umiddelbare lyspunkt i det seneste udkast til nyt VE-direktiv er faktisk, at der i 2030 skal iblandes 3 procent avancerede biobrændstoffer i 2030 mod 0,9 i 2020. Men hvis den samlede biobrændstofiblanding falder i samme periode er det jo en ringe trøst for klimaet.

At man fra EU-landenes side ser ud til at blive enige om et så defensivt nyt VE-direktivet virker helt absurd - særligt i lyset, af at vi står ved indgangen til et årti, hvor grønne teknologier som el, biogas, brint, elektrofuels og avancerede biobrændstoffer forventes at stå i kø for at levere løsninger til den grønne omstilling af transporten. VE-direktivet skulle i den sammenhæng sikre rammerne ved at understøtte efterspørgslen og grundlaget for investeringer i de nye teknologier – ikke modsat skabe usikkerhed.

Derfor må vi håbe, at Danmark går foran med en ambitiøs national politik til fremme af transportens grønne omstilling. Det kunne ske ved tilpasning af biobrændstofloven, så vi sikrer flere og bedre biobrændstoffer frem mod 2030. Energi- og oliebranchen er klar til at levere, når rammerne er i orden.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Debat
Klumme: Solenergi er populært som aldrig før – på trods af slap solcellepolitik

Målerproducent vinker farvel til millionbeløb

Horns Rev 1 har stået stille en måned

Energiagentur skamroser Danmarks energisystem

Prysmian skal landforbinde to havmølleparker

Argo-formand har fuld tillid til ledelse

Nyhedsbrev

MHI Vestas inviterer til jobfest på Isle of Wight

Online Avis Arkiv

Lilleholt: Større mulighed for frit valg af brændsel

1

Grøn Google-strøm i Taulov

Energy Supply retter: Seas-NVE taber sag i Landsretten

Tårnimport: Bevistung vej til EU-løsning

Google investerer milliarder i datacenter ved Fredericia

Stort datacenter skal huse 150 medarbejdere og kommer til at koste 4,5 milliarder kroner

Ewii skal sætte strøm til Kolding

Et år efter massiv kritik: Kæmpemøller ødelægger ikke kendt surfspot

Dansk Affald A/S på private hænder

Siger nej til nyt biogasanlæg

Analyse: Snævert segment køber solcellerne i Danmark

Kinesisk konkurrence presser tårn-producenter

Affaldsanlæg betalte en halv million for opbevaring af møbler

Dansk selskab bygger kæmpe affaldsanlæg i lille bitte land

Efter brand: Affaldsanlæg ikke helt klar til drift endnu

NKT fyrer topchef

Michael Hedegaard Lyng forlader kabelproducenten

4.600 husstande var berørt af stor strømafbrydelse

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Borgmester tager endnu en omgang med biskoppen

Klumme:
Debat
Gi’ den gas med CSR og Verdensmål – og fortæl om det

80 Vestas-møller til australsk vindprojekt

Kabelfirma bygger nyt hovedsæde i Nordsjælland

Udbud for mindre solcelleanlæg afgjort: Her er vinderne

Milliardpotentiale: Der skal skrottes boreplatforme og vindmøller på Lindø

Danske familieejede virksomheder slår udlandet

Grundfos-boss er klar til opkøb

2

Minister vil ikke stille krav om at udnytte overskudsvarme

Danfoss køber OE3i

1

Datacentre kommer til at fyre for fuglene

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lær at tackle vanskelige situationer på intensivt kursus om Konflikthåndtering

BLACK FRIDAY TILBUD hos MultiAir - Spar over 40%

Fremtidssikrede løsninger til robotapplikationer

Gratis bordkalender

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

CERTEX Danmark har sort bælte i løfteudstyr til teatre

Ny model løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S!

BLACK FRIDAY hva for noget?

Skueglas som bl.a. anvendes i proces- og foodindustrien får du hos Mirit Glas

SF6-gas autorisationskursus

Lejer til stål- og metalindustrien

Konfigurer dine kapslinger og prisforespørgsler online hos Fibox

Serieproduktion af drejede og fræsede metalemner

Ny direktion i HBO Instruments ApS

Solcellekabler skal kunne tåle 120°C i 20.000 timer - for at holde i 25 år

Mød os på Ajour messen!

Simple sikkerheds lysgitter, skarpe priser, hurtigt levering.

Er du Interesseret i IoT-teknologier og design?

Frer's jordfejlsrelæ DB3-serien

Kartofler i alting

Ottende gazelle-kåring til ingeniør- og udviklingsvirksomheden DIS

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Vidste du at vi er specialister i wirespoling?

Ny energi besparende serie af rene tørluftsystemer baseret på innovativ tek...

Send til en kollega

0.264