Nyt VE-direktiv kan give mindre vedvarende energi i transporten

Den danske regering har en målsætning om, at Danmark skal være uafhængig af fossil energi i 2050. For at nå det mål er det nødvendigt, at alle sektorer omlægger til vedvarende energi (VE). Det gælder også transportsektoren, hvor flydende biobrændstoffer i dag står for 90 procent af al VE.

På EU-niveau sætter VE-direktivet med et mål på 10 procent rammerne for VE i transporten frem til 2020. VE-direktivet har blandt andet skabt rammerne for den danske biobrændstoflov, der sikrer iblanding af 5,75 procent biobrændstoffer i benzin og diesel. Dette tal forventes at stige til ca. 8 procent for at nå VE-direktivets krav om 10 procent VE i transporten i 2020. Resten kommer især fra el-tog.

Netop nu forhandler EU-medlemslandene imidlertid om et nyt direktiv for perioden 2021-2030. Desværre ser det i forhandlingsudkastet ud til, at ambitionerne sænkes markant, så vi faktisk risikerer at få mindre og ikke mere VE i transporten frem mod 2030 - på trods af et mål om at hæve andelen fra ti procent til 12 procent. Det skyldes, at VE-el fra jernbanen kan ganges med faktor 2,5 og fra elbiler med faktor fem, når målet gøres op. Dermed vil medlemslandene ifølge selv de mest konservative fremskrivninger forholdsvis let nå målet, uden at det fører til mere VE eller mindre CO2 i den virkelige verden. Faktisk risikerer vi, at medlemslandene neddrosler ambitionerne, fordi allerede eksisterende el-tog sammen med de elbiler, der kommer frem mod 2030, vil overimplementere målet i VE-direktivet med de medregnede faktorer.

Det eneste umiddelbare lyspunkt i det seneste udkast til nyt VE-direktiv er faktisk, at der i 2030 skal iblandes 3 procent avancerede biobrændstoffer i 2030 mod 0,9 i 2020. Men hvis den samlede biobrændstofiblanding falder i samme periode er det jo en ringe trøst for klimaet.

At man fra EU-landenes side ser ud til at blive enige om et så defensivt nyt VE-direktivet virker helt absurd - særligt i lyset, af at vi står ved indgangen til et årti, hvor grønne teknologier som el, biogas, brint, elektrofuels og avancerede biobrændstoffer forventes at stå i kø for at levere løsninger til den grønne omstilling af transporten. VE-direktivet skulle i den sammenhæng sikre rammerne ved at understøtte efterspørgslen og grundlaget for investeringer i de nye teknologier – ikke modsat skabe usikkerhed.

Derfor må vi håbe, at Danmark går foran med en ambitiøs national politik til fremme af transportens grønne omstilling. Det kunne ske ved tilpasning af biobrændstofloven, så vi sikrer flere og bedre biobrændstoffer frem mod 2030. Energi- og oliebranchen er klar til at levere, når rammerne er i orden.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Rapport: Interessen for varmepumper er stigende

Forsyningselskaberne gør det, de er sat i verden for

Høj forsyningssikkerhed og lavere omkostninger fylder hos forsyningsselskaberne, viser ny rapport

Eniigs netselskab hedder nu N1

Video & Billedserier
52 meter skorsten løftet på plads i Herlev

Biobrændstoffer udgør 90 procent af VE i transporten

Vind-akademi flytter

Nyhedsbrev

50,1 procent af Ørsted forbliver på Regeringens hænder

Bundlinjen bugner hos Danfoss

Danske hjerner og Ukraine-løsningen er Vestas' foretrukne

Landstrøm: Der findes en standard - Nu mangler blot velviljen

Olieselskab skærer ind til benet i Esbjerg

Ny direktør for varmevekslere og trykholdestationer

MHI Vestas tæt på gigantordre

Overskudsvarmen fra Apple lader vente på sig

1

Nord Stream 2 tror stadig på gasledning syd for Bornholm

Danmark kan næppe forhindre en russisk gasledning, som mange politikere ellers er modstandere af.

Siemens Gamesa snupper norsk ordre

Gravkoen har tygget sig gennem 92 meter skorsten

European Energy sælger italiensk vindmøllepark

Omstridt russisk gasledning jagter ny rute forbi Danmark

Trods støj-polemik: Aalborg Portland arbejder videre med landvind

Ekspert: Ørsteds elkunder skal købes af de rigtige

Energipark vækker bekymringer

Siemens Gamesa og Ørsted viser havvind frem i USA

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Der er blandt andet sket nyt hos Brunata, Ewii, MHI Vestas og bølgeenergiselskabet Weptos

Opladningshybrid-biler begynder at hitte

Danske underleverandører skal sikre Siemens Gamesa vækst i Taiwan

Tunnelenergi – myte eller megatrend

Polytech planlægger ny fabrik

Dominoeffekt kan få klimaet til at gå amok

2

Lilleholt: Danmark skal blive bedre til at opsuge CO2

Amerikansk ordre til Vestas

DTU sender testpladser i udbud

2

Vi skal have halvt så mange landmøller

Husstandsmølle tabte en vinge

Ewiis økonomidirektør stopper

1

Ekstraregning på vej til fjernvarmekunder

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det nye energiforlig sikrer stabile rammevilkår for investering i biogasanlæg

Det nye energiforlig sikrer stabile rammevilkår for investering i biogasanlæg

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nye induktive sensorer i ICB-serien med integreret IO-link kommunikation – udviklet i Danmark

Lille eller stort løfteåg – vi klarer det hele

Kabelfejlfinding

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Mød Dovitech på Automatik 2018 i Brøndby hallen.

FLOWave er en flowmåler med sensoregenskaber

Reception: Underdirektør hos TEKNIQ fylder rundt

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trækfri luftfordeling på færge

Konferencetema onsdag den 12. september på Automatik:

Store kræfter og stort drejningsmoment: Gearmotorer til tandpastaproduktion

Automatik 2018

Kundespecifikke produkter

Intern Auditor Miljø

Belimo sensorer: Pålidelige og problemfri at installere

Sikkerhedsplatformen WinGuard viste sit værd under brand på Hospital

Messetiden står for døren

Invitation til reception 17. august

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Send til en kollega

0.19