23948sdkhjf

Skibstrafikken energimærkes

En ny hjemmeside og energimærkning giver overblik over hvad verdens skibe koster på det globale klimaregnskab
Godt 60.000 af verdens 100.000 færger, krydstogtskibe og oceangående fragtskibe er omfattet af energimærkningen skriver Politiken.

Omfanget af skibenes CO2-udledning gør, at skibstrafikken ville være i top ti over CO2-udledere, hvis den var et land.

Vil påvirke konkurrenter
Mærkningen, som findes på shippingefficiency.org, er lanceret af organisationen Carbon War Room, der har Richard Branson som bagmand. Han ønsker at erhvervslivet tager ansvar og lederskab i klimakampen.

Initiativet bakkes også op af blandt andet Maersk Line, som frivilligt har forsynet Carbon War Room med CO2-udledningsdata for sine skibe. Med et årligt forbrug på 10 mio. ton brændstof er Maersk Line en af verdens største private indkøbere af skibsbrændstof.

- Det er mere troværdigt. Vi gør det også for at skubbe til vores konkurrenter, for at få dem til at rapportere efter den samme standard, siger klima- og miljøchef i Maersk Line, Jacob Sterling, ifølge Epn.dk til Politiken.

Mange faktorer i indekset
Mærkning af skibene sker på et indeks fra A til G, som det kendes fra hårde hvidevarer. Indekset over energieffektivitet er udarbejdet af den internationale skibsfartsorganisation, IMO. Det indeholder blandt andet designdata fra skibsregistret IHS Fairplay, samt energiforbrug ud fra motorens tilstand og skibes hastighed.

- Men vi vil inddrage flere oplysninger, efterhånden som vi får mere samarbejde med branchen. Vi har designdata, men det vil være meget bedre, hvis vi får rederiernes data om skibene - data, der er verificeret af en tredje part, siger projektchef for Carbon War Room, Peter Boyd ifølge Epn.dk til Politiken.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078