23948sdkhjf

Tre bilgiganter udvikler løsninger til elbiler på DTU

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Skiftet fra benzin til el rummer udfordringer for bilfabrikkerne. Løsningen hedder Vehicle-to-Grid, som DTU’s forskere er specialister i.

Lige nu udvikler fabrikanterne bag bilmærker som Peugeot, Citroën, Opel, Mitsubishi og Nissan fremtidens software til elbiler på DTU. Fabrikanterne vil satse hårdt på en ny type af elbiler, som kan levere strøm til elnettet og derved indgå i det på linje med solceller og vindmøller.

For at elbiler ikke blot evner at suge strøm, men også kan aflade deres batterier og sende strømmen tilbage i elnettet, må de følge et koncept, der kaldes ’Vehicle-to-Grid’ (V2G). Derfor har Mitsubishi Motors Corporation, Renault-Nissan-alliancen og Groupe PSA dannet fælles front i forskningsprojektet Parker, som har base på DTU.

I Parker-projektet er alle testbilerne serieproducerede og af nyeste model. Blandt andet indgår modellerne Citroën Berlingo, Nissan Leaf og Mitsubishi Outlander. Formålet med projektet er at udvikle en fælles standard for V2G.

- Det er første gang, tre internationale bilmærker går sammen om at demonstrere V2G på tværs, ligesom det er den mest grundige og systematiske demonstration af V2G-ydelser på tværs af bilmærker til dato, siger Peter Bach Andersen, projektleder og seniorforsker på Center for El og Energi, DTU Elektro.

Fordele ved V2G
Der er udfordringer forbundet med skiftet fra benzin- til elbiler. Eksempelvis kan elnettet blive overbelastet lokalt, hvis beboerne i et villakvarter alle kommer hjem fra arbejde ved 17-tiden og sætter deres bil til at lade op.

- Det kan i værste fald mørklægge hele villaveje, forklarer Peter Bach Andersen.

Derfor vil han og andre af DTU’s elbilforskere inden årets udgang teste bilernes evne til at holde elnettet i balance, så man forebygger, at gader hylles ind i mørke, hvis elbiler bliver hvermandseje. Forskerne vil også teste de algoritmer, der skal styre bilernes evne til at lade op, når der er mest grøn energi i elnettet.

Læs også: 75 millioner kroner til grønt transport: Ladestandere for 50 millioner på vej

- Det er smart, fordi energi fra vind og sol skal bruges, når den bliver produceret, siger Peter Bach Andersen.

Når projektperioden for Parker slutter i juli 2018, vil DTU’s forskere analysere, hvilke elnetydelser og tekniske egenskaber elbiler på tværs af mærker skal understøtte for på bedste vis at indgå i elnettet. Herefter er planen at udvikle en standard, som bilfabrikanter verden over kan anvende.

Artiklen er bragt i samarbejde med DTU.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

NKT udnævner ny CFO

Nye energiprojekter på vej

Inga skal tygge sig gennem Nordhavns undergrund

Eurowind får grønt lys til hybridpark

Video: Vindmølletårn af træ har rejst sig på Bjørkø

Siemens Gamesa render med 496 MW fransk vind

Nyhedsbrev

12.584 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Energistyrelsen godkender 50 MW havvandsvarmepumpe, el- og fliskedler

Online Avis Arkiv

De sætter signal til Aalborgs letbane på gummihjul

1

Vejen banet for en grønnere varme: Dispensation fra kraftvarmekravet i hus

Klimaminister overvejer fortsat oliejagt i Nordsøen i 2050'erne

Hofor: Bygherre krævede spildevandsudledning i maj. Løgn, siger bygherre

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Trædesten for bioversitet: Solcelleanlæg i Blangslev sætter barren højt

Nordjyske varmeværker kobles sammen

Vestas lander hidtil største ordre i Vietnam

Blue Energy slæber konkurrent i retten

Første MHI Vestas-møller installeret i hollandsk havmøllepark

Vestas topper stadig verdens vindmølle-hierarki

GreenGo indgår tysk partnerskab om 500 MW dansk solportefølje

Affaldsdirektør: Miljø og varmekunder betaler for importstop

Stop for import af affald vil ifølge Dansk Affaldsforening resultere i højere varmepriser og miljøbelastning.

2

Djursk vind-offensiv: Vil have ny stor havmøllepark i Kattegat

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

1

Minister vil stoppe import af udenlandsk affald

Terma leverer til amerikanske vindmølleparker

Forsyning Helsingør advarer mod aggressive telefonsælgere

Danfoss og Grundfos forfølger milliardmarked i tæt parløb

Ny CEO hos Connected Wind Services

Ny formand for Dansk Batteriselskab

Danske Kraftvarmeværker får ny direktør

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Kamstrup: - Vi skaffer nye ordrer rent virtuelt

2

De første 500 ton affaldsplast er landet hos Quantafuel

Sønderjysk elektronikproducent henter ny medejer

Politisk aftale om bedre klimatilpasning på plads

Nye energiprojekter på vej

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Webinar 16/6: Håndter dine byggeprojekter mere effektivt

5-års jubilæum: Livstidsforlængelse i Nauen vindmøllepark

nsd tupH-overfladebehandling – et alternativ til rustfrit st

Miljøvenligt propan køleanlæg

AFL Hyperscale UHD Solution B: Building Blocks

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Technoflex notstikker

Hold dine olier og kemikalier kolde med kølekamre og kølerum

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Prysmian tildelt € 270 mio. søkabelprojekter i Grækenland

VS Automatic A/S har nået det højeste PRO Partner niveau

Black pellets - Ideel grøn tilsats til fastbrændsel

Kåret som Eliteleverandør 2020 til det offentlige

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Undgå maskinnedbrud og overophedningsskader!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Aircold Komfortkøling - Opnå et behageligt indeklima!

30.000 brugere over hele verden

Technoflex Koblinger

Nyt job? Veltec søger ny medarbejder

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

SILHORKO skal rense regnvand i Aarhus-bydelen NYE

Kåring af Årets skolebyggeri 2020 - stem på din favorit

Send til en kollega

0.205