23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kommuner svigter el-bilerne

Ikke nok med at el-bilsalget har det sløjt på privatmarkedet. Det offentlige halter også langt efter egne målsætninger, når det gælder om at omlægge vognparken væk fra benzin og diesel. I hvert fald når det gælder de 11 nordsjællandske kommuner, skriver Frederiksborg Amts Avis. 

Her havde fem kommuner i 2016 slet ingen kommunale el-biler, mens kun Furesø og Fredensborg sneg sig over de 10 procent biler med enten el-, eller plug-in hybridbiler.

Det viser en rapport som Oxford research tidligere på året udarbejdede for Region Hovedstaden, hvor kommunernes miljøindsats benchmarkes.

Øverst i tabellen ligger Albertslund og Gladsaxe med 36 procent og 33 procent fossilfri vognpark.

Resultatet er skuffende set i lyset af, at kommunerne og regionen i 2012 sammen vedtog hovedstadsområdets første samlede klimaplan med en målsætning om, at 25 procent af den kommunale vognpark skulle være fossilfri allerede i 2015. Det mener Jens Mandrup (SF), formand for regionens miljø- og trafikudvalg.

- For mig lyder det som om kommunerne ikke helt tager det alvorligt. Og det kan ikke kun være fordi geografien er støre i Nordsjælland. Hørsholm er jo ikke nogen stor kommune, siger han. 

Halsnæs er en af de nordsjællandske nul-kommuner. Her siger borgmester Steen Hasselriis, at el-biler hidtil ikke har været rentable for kommunen.

- Vi vælger at satse penge, hvor vi får størst resultat med co2-reduktion, og det er ved at energirenovere de kommunale bygninger, siger han til Frederiksborg Amts Avis.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web04