23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Defekt i overvågningssystemet årsag til strømsvigt

14.000 forbrugere hos elselskabet NRGi var tirsdag aften uden strøm.

Allerede tirsdag aften arbejdede selskabet i hærdigt på at få strømmen tilbage i stikkontakterne og finde årsagen til strømsvigtet.

Det har man så nu.

- Strømafbrydelsen skyldtes, at to transformatorstationer koblede ud på grund af en defekt i overvågningssystemet, skriver NRGI på sin facebook-side, hvor man også beklager hændelsen.

- Vi beklager strømafbrydelsen på Christianbjerg og Trøjborg i går, som ramte 14.000 kunder. Alle havde strøm igen omkring kl. 20.40. 

Varmen også berørt

Samtidig med at strømmen gik hos NRGis el-kunder, forsvandt varmen hos en del af AffaldVarme Aarhus' kunder, som følge af strømsvigtet.

- Strømafbrydelsen tog nogle af vores pumper med, og da det er pumperne, der driver det varme vand rundt i nettet, forsvandt varmen sammen med strømmen, forklarer Jeanette Thøgersen, Gruppeleder Beredskab 24/7 hos AffaldVarme Aarhus.

Så alle varmekunder har fået varmen tilbage i radiatorerne igen - selvom det tog lidt længere tid, end for strømmen at vende tilbage.

- Når strømmen kommer tilbage, begynder pumperne igen at cirkulere vandet – men det kan godt tage lidt tid, inden alle får varme igen. Derfor varede varmeafbrydelsen lidt længere end strømafbrydelsen. Særligt her i september, hvor varmeforbruget ikke er så højt endnu, kan det godt tage en god time, førend varmen er helt ude i alle kroge af nettet, siger Jeanette Thøgersen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.098