23948sdkhjf

- Pas på med hovedløs udrulning af fjernkøling

Hofors fjernkølingschef tager godt i mod ny rapport om fjernkøling, men giver alligevel et par gode råd med på vejen.

Hos Hofor Fjernkøling, der i nogen år har haft succes med netop udrulningen af fjernkøling tager fjernkølingschef Henrik Lorentsen Bøgeskov godt i mod den seneste rapport fra Rambøll om potentialet for fjernkøling i Danmark og i udlandet.

Rapporten konkluderer kort og godt at fjernkølingspotentialet herhjemme og i udlandet er stort, men at det kræver et solidt hjemmemarked for fjernkøling for at kunne få del i de mange eksportmillioner. 

Volumen ikke en succes i sig selv
Henrik Lorentsen Bøgeskov er glad for, at der kommer lidt fokus på området, men advarer dog også mod hovedløs udrulning af fjernkøling i bestræbelserne på at skabe et solidt hjemmemarked og afsæt for eksporten.

- Man skal passe på, at volumen ikke bliver en succes i sig selv. Det altafgørende i forbindelse med udrulningen af fjernkøling er kundens behov. Hvis behovet for fjernkøling ikke er der, så skal man vente til det opstår, siger Henrik Lorentsen Bøgeskov og påpeger at behovet for fjernkøling i Danmark ligger hos meget få store kunder centreret omkring nogle geografiske områder med industri og erhverv.

Han understreger også, at han ikke håber, at der bliver behov for køling ude i stuerne hos Hr. og Fru Danmark.

- Vores primære formål er ikke at udlægge fjernkøling, men at spare CO2. Vi graver ikke en gade op for en kunde med et lille kølebehov, hvor CO2-besparelsen ville være meget lille. Vores løsning er indrettet til store erhvervsbygninger – det skal økonomisk kunne svare sig at grave ned og lægge ud, siger Henrik Lorentsen Bøgeskov.

Fjernvarme & Fjernkøling
Fjernkøling fungerer teknisk set som fjernvarme, så ville der ikke være ræson i at udlægge fjernkølingsrør, når man alligevel lægger nye rør til fjernvarme eller udvider et fjernvarmeområde?

Læs også: Hofor: Udfasning af biomasse inden 2030 vil kræve teknologispring

Henrik Lorentsen Bøgeskov anerkender, at det på papiret ville være praktisk, men fraråder alligevel en sådan ordning:

- Vi har prøvet det i Nordhavnen. Her lagde vi en ledning sammen med fjernvarmen, da der skulle bygges erhverv. Det viste sig så, at erhvervsgrundene blev konverteret til boliger, og vi har aldrig brugt ledningen, fortæller Henrik Lorentsen Bøgeskov og fortsætter:

- Der er en kæmpe økonomisk risiko ved at lægge ledninger ned på forkant – den kan som i tilfældet med Nordhavnen ende med aldrig at blive brugt. Eller man kan lægge en ledning ned med en forkert dimension, så man ender med, at den enten er for lille eller for stor, forklarer han.

Derfor arbejder Hofor også lidt bagvendt med udrulningen af fjernkøling.

Læs også: Borgerrepræsentationen i København vil undersøge udfasning af biomasse inden 2030

- Vi skal have mindst en stor kunde i et område, før vi lægger køling ud. Fjernkøling er i fri konkurrence med andre kølings-former, så vi ved ikke, hvem kunderne er og hvilket kølebehov de har på forhånd, siger Henrik Lorentsen Bøgeskov.

Skal kunne tjene penge
Rapporten fra Rambøll lægger op til, at vi skal have et stærkt hjemmemarked for fjernkøling for derefter at fokusere på eksport. Der er nemlig et stort potentiale i eksport af fjernkøling, da behovet der er langt større end i lille Danmark.

Henrik Lorentsen Bøgeskov er fuldstænding enig med rapporten på det område. Det er oplagt at eksportere de teknologiske løsninger og den know-how, der er på området til udlandet.

Men det springende punkt i eksport-strategien er faktisk ikke, at vi er verdensmestre i fjernkøling og fjernvarme.

Læs også: Hofor kaster sig over de sidste tre: Blødere vand på vej til københavnerne

- Det altafgørende er, at vi kan vise, at vi kan tjene penge på fjernkøling. Hvis ikke vi kan vise det, er der ingen investorer, og så vil ingen købe det, forklarer Henrik Lorentsen Bøgeskov.

Når man så har bevist, at fjernkøling rent faktisk kan løbe rundt økonomisk, så kan man roligt gå videre i processen. Og her gælder de samme vilkår som på hjemmemarkedet – i hvert tilfælde, hvis du spørger Henrik Lorentsen Bøgeskov.

- Kølebehovet, kundernes behov for køling i det pågældende land skal være til stede. Bagefter kan man så se på de forskellige teknologiske løsninger, der ville være ideelle at anvende i det pågældende land, siger Henrik Lorentsen Bøgeskov og understreger:

- Men den væsentligste eksportvare er at vise, at man kan tjene penge på fjernkøling.

Artiklen er en del af temaet Fjernkøling.

Kommenter på artiklen (1)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.095