Med matroser og møllebisser på Nordsøen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Se billederne om bord på havmølleskibet Esvagt Faraday, som betjener offshore-vindparken Budendiek i Nordsøen.

Energy Supplys søstermedie Søfart er gået ombord på havmølleskibet Esvagt Faraday.

Sejlturen i den lille Safe Transfer Boat (STB) fra Esbjerg Havn til havmølleparken Budendiek og de 80 enorme vindmøller i den tyske del af Nordsøen varer et par timer,

Derude, omkring 20 sømil fra Esbjerg, ligger det to år gamle havmølleskib Esvagt Faraday, et såkaldt Wind Service Operation Vessel (SOV).

Læs også: Esbjerg-firma skal hjælpe Siemens på havet

I STB’en ’Wind 2’ befinder sig foruden Søfarts udsendte og en repræsentant fra Esvagts hovedkontor en gruppe teknikere fra Siemens Wind Power, der driver vindmølleparken.

For teknikerne venter nu et par uger med 12 timer lange arbejdsdage ude på møllerne.

Læs også: Vindchef til Esvagt fra Siemens

Opgaven for Esvagt Faraday er, at sørge for sikker overførsel af teknikere, reservedele og værktøj via skibets ’walk-to-work’ gangvejssystem, en såkaldt ’Ampelmann’ af hollandsk fabrikat. Det er en svingbar gangvej, der dog af sikkerhedsmæssige grunde kun benyttes ved en bølgehøjde under 2,5 meter. Ellers tages STB-bådene i brug, forklarer skibets kaptajn, Bugge Marx Hansen, som styrer skibet fra broen med 360 grader udsyn over vandet.

- Når vi ligger i dårligt vejr, som vi gør af og til i Nordsøen, så skal man jo selvfølgelig være endnu mere oppe på dupperne, end man normalt er, da der så kommer kraftig strøm og højere bølger. Der skal tages hensyn til, at vi ligger og opererer tæt på møllerne i DP (Dynamic Positioning, red.). Så der kommer éns færdigheder på prøve. Man skal holde hovedet koldt, man skal vide, hvilke kræfter man har til rådighed, og så skal man træffe en fornuftig beslutning, fortæller kaptajnen.

Sommerens store servicetjek af de 90 meter høje 3,6 MW-møller er ved at være overstået, så de seneste dage har der været lidt færre af- og påsætninger af teknikere på møllerne. Men ifølge Bugge Marx Hansen, har ’Esvagt Faraday’ på de mest travle dage pendlet mellem 10-15 forskellige møller.


Originalartikel


FAKTA: 'Esvagt Faraday':
Wind Service Operation Vessel (SOV), bygget 2015 på Havyard Ship Technology, Norge
Flag: Dansk
Længde o.a.: 83,7 meter
Bredde: 17,6 meter
Dybgang: 6,5 meter
BT: 5.006
NT: 1.502
Hastighed: Ca. 14 knob
Fremdrift: Dieselelektrisk
Servicefart: Ca. 14 knob
Funktioner: Servicerer offshore vindparker og tilbyder indkvartering af op til 40 teknikere. Ud over kabiner og fritidsfaciliteter er skibet udstyret med bl.a. kontor- og mødefaciliteter, reservedelslager og værksteder.
Teknikere, reservedele og værktøj overføres til møllerne via et Walk-to-Work Ampelmann gangvejssystem eller Safe Transfer Boats.













































Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Energi Viborg taber retssagen mod Ross Engineering

Video & Billedserier
Sund & Bælt sælger syv havvindmøller

Video & Billedserier
Se videoen: Så langt er Nature Energy med øko-anlægget i Brande

Det siger de om den nye registreringsafgift

30.000 liter vand fosser ud i døgnet

Vindkonference vokser ind i HI

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Genanvendelse af vandrør nomineret til pris

Mand med jernpæl tog strømmen på Fyn

Han ville bare bygge et stakit.

Slagelses brintbusser er kørt videre

Nybyggere får jordvarme i Vester Nebel

Fjernvarmekunder har udsigt til millionregninger

Affaldskaos på prestigeprojekt koster 180 mio. kr.

Tekniske fejl koster dyrt på affaldsanlægget Amager Bakke. Det viser interne bestyrelsesdokumenter.

Drikkevand skal undersøges for mikroplast

Linka Energy får ny ejer

Defekt i overvågningssystemet årsag til strømsvigt

Her er kontorhuset der producerer strøm til naboerne

Færgen er ladet med el

Flonidan modtager pris for bæredygtig produktion af gasmåler

København bliver vært for stor vindudstilling og konference

Kæmpe strømnedbrud: 14.000 uden strøm

1

Klumme: Biogas – en central brik i det bæredygtige samfund

Vandaftale skal skabe dansk eksporteventyr i Californien

Verdo gennemfører største udvidelse af fjernvarmenettet i 10 år

Rift om støtte fra Elforsk

Biogasselskab indleder voldgiftssag

Biokedler på nye hænder

Strømsvigt: Forbrugere fik ikke ret i klage

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Video & Billedserier
Museum vil udstille fedtklump fra Londons kloakker

Greentech Energy Systems sælger fire danske vindmølleparker

Klumme:
Klummer
Det fælles ansvar for vindmølleindustriens udvikling – eller dens afvikling

1

Elselskabernes sats på fibernet koster forbrugerne milliarder

MHI Vestas ansætter 150 ekstra

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Kerteminde Forsyning lukker tre boringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

EUTR i praksis: Gratis workshop med eksperter, cases og nye værktøjer

Intelligent processtyresystem nedbringer fejl!

Uponor udvider salgsstyrken overfor industri-segmentet

DAVINCI har leveret og installeret de første HP Jet Fusion 3D printere i Danmark.

Live svejsning på HI17!

Større lejligheder til genhusning

Necon A/S er blevet forhandler af Artec-AIS Desuperheater

Forstå engrosmarkedet for el

Fra energisyn til konkrete besparelser

HI 2017

Rejsegilde på seks nye haller i Lindø Industripark

NY VIDEO: Fordelene ved ManSafe SRL faldblokke på ét minut

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Pilz har ansat Søren Jauernik som maskinsikkerhedskonsulent

Batterisystemer til solcelleanlæg

Oplev en verdensnyhed!

Nyeste pip fra 3D-print ekspert

Mød RMIG på hi17

LEO LOCATIVE er effektiv og enkel varetransport!

Vind en biograftur for 2 personer

Ny kollega hos WAGO Denmark A/S

Ara-El præsenterer Lovatos knap- og switchserie

Building Green gentager successen med matchmaking!

Nytænkning og udvikling driver den svenske bilbranche.

NYHED! 70 - 80L ”RECYCLING AFFALDSSPANDE” - Sensorstyret - Udført i kraftig...

Send til en kollega

0.335