23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Med matroser og møllebisser på Nordsøen

Se billederne om bord på havmølleskibet Esvagt Faraday, som betjener offshore-vindparken Budendiek i Nordsøen.

Energy Supplys søstermedie Søfart er gået ombord på havmølleskibet Esvagt Faraday.





Sejlturen i den lille Safe Transfer Boat (STB) fra Esbjerg Havn til havmølleparken Budendiek og de 80 enorme vindmøller i den tyske del af Nordsøen varer et par timer,





Derude, omkring 20 sømil fra Esbjerg, ligger det to år gamle havmølleskib Esvagt Faraday, et såkaldt Wind Service Operation Vessel (SOV).





I STB’en ’Wind 2’ befinder sig foruden Søfarts udsendte og en repræsentant fra Esvagts hovedkontor en gruppe teknikere fra Siemens Wind Power, der driver vindmølleparken.





For teknikerne venter nu et par uger med 12 timer lange arbejdsdage ude på møllerne.





Opgaven for Esvagt Faraday er, at sørge for sikker overførsel af teknikere, reservedele og værktøj via skibets ’walk-to-work’ gangvejssystem, en såkaldt ’Ampelmann’ af hollandsk fabrikat. Det er en svingbar gangvej, der dog af sikkerhedsmæssige grunde kun benyttes ved en bølgehøjde under 2,5 meter. Ellers tages STB-bådene i brug, forklarer skibets kaptajn, Bugge Marx Hansen, som styrer skibet fra broen med 360 grader udsyn over vandet.





- Når vi ligger i dårligt vejr, som vi gør af og til i Nordsøen, så skal man jo selvfølgelig være endnu mere oppe på dupperne, end man normalt er, da der så kommer kraftig strøm og højere bølger. Der skal tages hensyn til, at vi ligger og opererer tæt på møllerne i DP (Dynamic Positioning, red.). Så der kommer éns færdigheder på prøve. Man skal holde hovedet koldt, man skal vide, hvilke kræfter man har til rådighed, og så skal man træffe en fornuftig beslutning, fortæller kaptajnen.





Sommerens store servicetjek af de 90 meter høje 3,6 MW-møller er ved at være overstået, så de seneste dage har der været lidt færre af- og påsætninger af teknikere på møllerne. Men ifølge Bugge Marx Hansen, har ’Esvagt Faraday’ på de mest travle dage pendlet mellem 10-15 forskellige møller.







Originalartikel




FAKTA: 'Esvagt Faraday':

Wind Service Operation Vessel (SOV), bygget 2015 på Havyard Ship Technology, Norge

Flag: Dansk

Længde o.a.: 83,7 meter

Bredde: 17,6 meter

Dybgang: 6,5 meter

BT: 5.006

NT: 1.502

Hastighed: Ca. 14 knob

Fremdrift: Dieselelektrisk

Servicefart: Ca. 14 knob

Funktioner: Servicerer offshore vindparker og tilbyder indkvartering af op til 40 teknikere. Ud over kabiner og fritidsfaciliteter er skibet udstyret med bl.a. kontor- og mødefaciliteter, reservedelslager og værksteder.

Teknikere, reservedele og værktøj overføres til møllerne via et Walk-to-Work Ampelmann gangvejssystem eller Safe Transfer Boats.






















































































Video & Billedserier Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.172