Ikke flere kulsorte lappeløsninger på registreringsafgiften – lav den helt om

Regeringen har netop foreslået at sænke registreringsafgiften for tredje gang på kun tre år. Alle tre gange har hele bilbranchen efterspurgt en smartere løsning, hvor bilerne betaler afgift efter hvor meget CO2 de udleder og hvor meget de vejer.

Når en hel branche er enige om, at det vi har i dag ikke virker, så skyldes det, at afgiften er så kompliceret at næsten ingen kan regne afgiften ud, og samtidig beskatter den uforholdsmæssigt lidt, det vi gerne vil af med, CO2, og uforholdsmæssigt meget det vi gerne vil have, sikkerhed. Derfor giver registreringsafgiften stigende CO2-udledning fra transporten, fordi ny og dyrere teknologi, som elbiler, bliver meget dyrere når afgiften afhænger af bilens værdi. Derfor vælger alt for mange en lille benzinbil i stedet for en elbil.

Alligevel vælger regeringen at gøre det lette og lappe lidt på den eksisterende bilbeskatning og sænker afgiften for benzin- og dieselbilerne. Imens stiger elbilernes registreringsafgift frem til 2022. Det betyder, at mens elbiler langsomt bliver dyrere, så bliver benzin og dieselbiler billigere. Det burde være omvendt.

Gennemføres regeringens forslag om at sænke registreringsafgiften til 100 procent, vil en VW Golf, som kører på benzin, blive ca. 20.000 kr. billigere, mens en Golf som kører på el kun vil blive 3.017 kr. billigere. For kunden, der står hos bilforhandleren, ser benzinbilen lige pludselig meget billigere ud, mens elbilen kun er blevet lidt billigere, så salget af elbiler får det sværere.

Ved de to første lettelser af registreringsafgiften i 2016 og 2017 har regeringen lettet bilafgifterne med 620 mio. kr. og da lettelserne fører til større salg af benzin- og dieselbiler, så øges bilernes samlede CO2-udledning med 58.500 tons CO2 om året. Det viser Skatteministeriets beregninger. Denne gang vil regeringen lette registreringsafgiften med 900 mio. kr., så stigningen i transportens CO2-udledning vil nå nye rekorder. Det gør det meget svært at nå Danmarks EU-klimamål.

Det regeringen burde gøre er, at smide det gamle afgiftssystem ud og i stedet kigge til Norge, hvor biler betaler afgift efter hvor meget de vejer og hvor meget CO2 de udleder. Med en teknisk baseret afgift som den norske ville små og mellemstore elbiler betale meget lidt i afgift, mens store elbiler ville betale noget mere på grund af deres højere vægt. De mest miljøvenlige benzin- og dieselbiler ville også blive billigere, mens de mest forurenende biler ville blive dyrere. På den måde kunne vi komme i gang med at sænke transportens CO2-udledning, som desværre har været stigende de seneste år.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Jens Gert Sørensen/Faze2
Mig bekendt er transportbranchen en af de mest forurenende ift CO2 og derfor virker det helt uforståeligt, at man ikke benytter lejligheden til en miljørigtig fornyelse.

Kender ikke så meget til norsk skattelovgivning men de har mange lighedspunkter med Danmark så hvorfor kunne man ikke bruge en norsk model som skelet til et nyt afgiftssystem.

I øvrigt vil det gavne vækst og eksport hvis man gør Danmark grønnere også på det her punkt. Ingen grund til at holde fast i gamle dieselosere, fordi de tilfældigvis er billigere at importere.

Mads Aarup
Ved at bruge vægt som metrik for afgift på biler, opnår brændstofbiler en stor utilsigtet fordel. Ikke alene vejes de med tom tank, man glemmer oftest også, at for hvert kg brændstof benytter motoren mindst 14kg luft til forbrændingen. For hver optankning på 40kg brændstof kommer der således 600kg giftig gas ud af udstødningsrøret eller lidt mere end vægten på et stort Tesla batteri. Det er for så vidt en OK ide at beskatte delvist på baggrund af selve bilens vægt, men hvis man ikke fradrager batteriets vægt i regnestykket, så skyder man sig selv i foden ved at beskatte den nøglekomponent, som gør emissionsfri kørsel mulig.

Jens Ottosen
I Norge er elbiler HELT afgiftsfri og momsfri, så vægten har ingen betydning, vægten på elbiler bør ikke have noget med afgiften at gøre, derimod er det CO2 udledning og sikkerhed der tæller !

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nordjysk biogasanlæg skal udvides

Placeringen bliver den største udfordring

Bølgeenergi
Crestwing får halv million: Søsætter dog først til foråret

Det lange seje træk

Første fundamenter til Horns Rev 3 på plads

I midt oktober startede anlægsarbejdet på Danmarks største havmøllepark, Horns Rev 3.

København presser Vestforbrænding for at redde økonomien i ARC

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

350 MW kystnær vind rykker nærmere på den jyske vestkyst

Lille benspænd for European Energys havlager

Kystnært havlager en gamechanger

1

Bølgeenergi
Efter søsætning: Tommy mangler bare to ting

Bølgeenergianlægget Weptos performer bedre end ventet - Nu skydes en helt ny æra i gang.

Regeringen vil fjerne bøvlede regler for erhvervslivet

Vestas med i banebrydende hybridanlæg

Familien holder fast i Brunata

Eksterne kræfter i ledelsen betyder ikke, at der er et ejerskifte undervejs, forsikrer målervirksomhedens bestyrelsesformand

Elektrificeret vej testes uden for Lund

Her oplades elbilerne mens de kører.

LM Wind Power skal udvikle kæmpevinge til kinesere

Nuttet solcelleanlæg skal forsyne kineserne med grøn energi

Oppositionen til regeringen: Sig nej til russisk gasledning

Overskudsvarme skal erstatte kul i Tongchuan City

Nyt dansk-kinesisk projekt fremmer fjernvarme og energieffektiviseringer i kinesisk storby.

Solrød Biogas og Vestforbrænding sætter biogas og affald på skoleskemaet

Nu gør vandværkerne vandet blødt - men det er ikke helt simpelt

Kara/Noveren: Vi har ikke gjort noget ulovligt

Video & Billedserier
Millioner til flydende havmølle-fundamenter og brinttankstationer

EUDP har netop uddelt 183 millioner til fremtidens energiteknologier.

Klumme: Færøerne: Grøn omstilling i overhalingsbanen

Vores nordatlantiske venner er ved at omstille deres energiproduktion til vedvarende energi. De er også i gang med at teste lagring og fleksibelt elforbrug.

Effektiviseringer i vandsektoren sparer danskerne for 298 millioner

Mindre statsstøtte giver knappe tider i vindmøllebranchen

Fjernvarme Horsens fortsætter udbygning

Energi-samarbejde sikrer investeringer for 490 mio. kr.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Goldman Sachs forlader Dong med milliardfortjeneste

Spørg om jura: Lærlingen der sov i skurvognen

Nyt skattetjek af små og mellemstore virksomheder

Forventet vækst hos NKT før opsplitning

Klumme:
Klummer
Dårlig dag for miljøet

Forening: Der er risici ved ny solcellepulje

Virksomheder får mange flere påbud om ligestilling

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hør om dokumentation af byggematerialer på Building Green

Hør gratis seminar om FN's verdensmål

Statsstøtte og monopolselskaber der breder sig - er det fair konkurrence?

Temadag: Elektriske færger

Topcon's IP-S3 Mobile Mapping system

Oplev Carsten Videcrantz fra Cisco Denmark på EOT: "Living in a Digital World"

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

God kundeservice og gratis strøm om natten

Ekspert inden for vindenergi modtager europæisk pris

ML-SER Værktøjet

Prysmian søkabel producerer energi under iskolde forhold

Halgruppen leverer haller til flygtninge katastrofen i Bangladesh

JUMO Sikkerhedstemperaturbegrænsere og –vagte

Intelligent bygningsdrift

Ny serie af kompakte cylindre i rustfrit stål (316L)

Forum fyldes til bristepunktet i år

GPS Tyverisikring og overvågning

Tag med på akvakultur delegationstur til Iran d. 12.-14. november 2017

Biogaskonference om Kildesorteret Organisk Dagrenovation

R&D udvikler ny teknologi til test af vindmøllevinger

Prysmian udvider HV produktion på dets fabrik i Jiangsu, Kina

Del en lærling

Mød Jacob Hübertz på EOT og bliv klogere på hvordan Vækstfonden støtter op ...

Revit & AutoCAD - onsdags tips med Bjørg! Gratis Inspiration

Læs her og forøg dine chancer for at få ønskejobbet serveret!

Send til en kollega

0.199