23948sdkhjf

Ikke flere kulsorte lappeløsninger på registreringsafgiften – lav den helt om

Regeringen har netop foreslået at sænke registreringsafgiften for tredje gang på kun tre år. Alle tre gange har hele bilbranchen efterspurgt en smartere løsning, hvor bilerne betaler afgift efter hvor meget CO2 de udleder og hvor meget de vejer.

Når en hel branche er enige om, at det vi har i dag ikke virker, så skyldes det, at afgiften er så kompliceret at næsten ingen kan regne afgiften ud, og samtidig beskatter den uforholdsmæssigt lidt, det vi gerne vil af med, CO2, og uforholdsmæssigt meget det vi gerne vil have, sikkerhed. Derfor giver registreringsafgiften stigende CO2-udledning fra transporten, fordi ny og dyrere teknologi, som elbiler, bliver meget dyrere når afgiften afhænger af bilens værdi. Derfor vælger alt for mange en lille benzinbil i stedet for en elbil.

Alligevel vælger regeringen at gøre det lette og lappe lidt på den eksisterende bilbeskatning og sænker afgiften for benzin- og dieselbilerne. Imens stiger elbilernes registreringsafgift frem til 2022. Det betyder, at mens elbiler langsomt bliver dyrere, så bliver benzin og dieselbiler billigere. Det burde være omvendt.

Gennemføres regeringens forslag om at sænke registreringsafgiften til 100 procent, vil en VW Golf, som kører på benzin, blive ca. 20.000 kr. billigere, mens en Golf som kører på el kun vil blive 3.017 kr. billigere. For kunden, der står hos bilforhandleren, ser benzinbilen lige pludselig meget billigere ud, mens elbilen kun er blevet lidt billigere, så salget af elbiler får det sværere.

Ved de to første lettelser af registreringsafgiften i 2016 og 2017 har regeringen lettet bilafgifterne med 620 mio. kr. og da lettelserne fører til større salg af benzin- og dieselbiler, så øges bilernes samlede CO2-udledning med 58.500 tons CO2 om året. Det viser Skatteministeriets beregninger. Denne gang vil regeringen lette registreringsafgiften med 900 mio. kr., så stigningen i transportens CO2-udledning vil nå nye rekorder. Det gør det meget svært at nå Danmarks EU-klimamål.

Det regeringen burde gøre er, at smide det gamle afgiftssystem ud og i stedet kigge til Norge, hvor biler betaler afgift efter hvor meget de vejer og hvor meget CO2 de udleder. Med en teknisk baseret afgift som den norske ville små og mellemstore elbiler betale meget lidt i afgift, mens store elbiler ville betale noget mere på grund af deres højere vægt. De mest miljøvenlige benzin- og dieselbiler ville også blive billigere, mens de mest forurenende biler ville blive dyrere. På den måde kunne vi komme i gang med at sænke transportens CO2-udledning, som desværre har været stigende de seneste år.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (3)
Forsiden lige nu

Her er specialet gigantiske vindmølleforme

Nye energiprojekter på vej

Verdo får ny administrerende direktør

Hedensted Fjernvarme - Nu med endnu mere overskudsvarme

Kommunal bekymring: Saltpower vil teste teknologi i og på salthorst

Biogas-selskab i retten: Biomasse-indtaget overskredet

Nyhedsbrev

Verdens største havmøllepark bygges i Nordsøen

3,6 gigawatt skal forsyne millioner af husstande med strøm

Online Avis Arkiv
1

It-giganten Google investerer i fem solcelleparker i Danmark

4

Dansk salt-teknologi tæt på kommercialisering

Vestforbrænding fyrer direktør

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Magasinet Forsyning
Sådan foregår Logstors proces

Magasinet Forsyning
En forrygende og brandfarlig ide

Hvad gør man, når man som de første i verden skal bygge et anlæg til kemisk genanvendelse af PUR? Man gør som Logstor og lærer det på den hårde måde.

Ørsted fravælger MHI Vestas og Siemens Gamesa i USA

SolarSack hædret med bæredygtig startup-pris

Demoprojekt med røde solceller ved vejs ende i Nordvest

Tyra gasser ned: Sidste prop sættes i

Coromatic lander kontrakt med verdensledende forskningsfacilitet

Hovedstadshospital etablerer vandkatakombe

Magasinet Forsyning
Gratis energi leverer både varme og køl i Tårnby

Biogas: 28.000 kilo pølser og brød er blevet til 3.500 halstørklæder

Sætter gang i undersøgelse: Tilliden til Verdo skal øges

Forsker vil fjerne medicinrester fra spildevand med selvrensende membran

Eksperter kalder finansiering af DI's grønne plan urealistisk

2

Ny rekord: Vindmøller leverede 30 procent mere end forbruget

Dansk Energi og DI stifter Erhvervslivets Klimaalliance

Vismænd advarer mod øget olieproduktion i Nordsøen

Vestas henter norsk ordre

Pesticid i drikkevand er mindre farligt end først antaget

Finansminister varsler flere klimatiltag på finanslov

Underleverandør skærer ned efter Vestas-fyringer

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sønderborg vært for løsningsorienteret klimakonference

Vestas åbner midlertidig fabrik i Viborg

Dansk Norsea-ledelse får øget ansvar

Ugens grin: Strømafbrydelser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vil du ha' styr på reglerne for ekspropriation og anbringelse af ledninger her i efteråret?

Læs Electra, nr. 8 – 2019

Det betyder noget for os at kunne gøre en forskel i netop din virksomhed

Sulzer Muffin Monster. Nedeler Grinder

Grøn omstilling - hvilke køle og klimaanlæg skal du vælge?

Ny digital lagerløsning fra Gottfred Petersen! Digitalt styret konsignationslager

Eliminering af olietåge og olierøg

hi-messen samler alt inden for 3D

Mød Fibox på hi Tech & Industri Scandinavia 1.-3. oktober 2019

Oplev Bürkerts nye messe-setup på hi 2019

”Vi passer på sygehuspersonalet, så de kan passe på os”

Prysmian Group lancerer RFID kabelteknologi

Tag ny viden med hjem om indeklimaet

Flowswitch til måling af aggressive medier!

Centralisering af oliefri vakuumforsyning

#EUINMYREGION: Erfaringer med Grøn Omstilling i Nordjylland

Ara-el præsenterer Ex-d, Ex-e, Ex-de, Ex-dem kontrol paneler

Sidste chance for Early Bird-rabat på Nohrcons udbudskonferencer! Bliv klogere på udbudsreglerne

Bondy udstiller på stand M9920 og på stand L9331.

Dansk kvalitet – hurtig leveringstid

Elmåling for teknikere 0,4–60 kV

Load test af løfteværktøj til turbine løft

The Smart Company: Tekniske begreber bliver omsat til praksis på hi-messen

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Får du det optimale ud af dine rør i dit kompressorrum?

Send til en kollega

0.178