23948sdkhjf

Ikke flere kulsorte lappeløsninger på registreringsafgiften – lav den helt om

Regeringen har netop foreslået at sænke registreringsafgiften for tredje gang på kun tre år. Alle tre gange har hele bilbranchen efterspurgt en smartere løsning, hvor bilerne betaler afgift efter hvor meget CO2 de udleder og hvor meget de vejer.

Når en hel branche er enige om, at det vi har i dag ikke virker, så skyldes det, at afgiften er så kompliceret at næsten ingen kan regne afgiften ud, og samtidig beskatter den uforholdsmæssigt lidt, det vi gerne vil af med, CO2, og uforholdsmæssigt meget det vi gerne vil have, sikkerhed. Derfor giver registreringsafgiften stigende CO2-udledning fra transporten, fordi ny og dyrere teknologi, som elbiler, bliver meget dyrere når afgiften afhænger af bilens værdi. Derfor vælger alt for mange en lille benzinbil i stedet for en elbil.

Alligevel vælger regeringen at gøre det lette og lappe lidt på den eksisterende bilbeskatning og sænker afgiften for benzin- og dieselbilerne. Imens stiger elbilernes registreringsafgift frem til 2022. Det betyder, at mens elbiler langsomt bliver dyrere, så bliver benzin og dieselbiler billigere. Det burde være omvendt.

Gennemføres regeringens forslag om at sænke registreringsafgiften til 100 procent, vil en VW Golf, som kører på benzin, blive ca. 20.000 kr. billigere, mens en Golf som kører på el kun vil blive 3.017 kr. billigere. For kunden, der står hos bilforhandleren, ser benzinbilen lige pludselig meget billigere ud, mens elbilen kun er blevet lidt billigere, så salget af elbiler får det sværere.

Ved de to første lettelser af registreringsafgiften i 2016 og 2017 har regeringen lettet bilafgifterne med 620 mio. kr. og da lettelserne fører til større salg af benzin- og dieselbiler, så øges bilernes samlede CO2-udledning med 58.500 tons CO2 om året. Det viser Skatteministeriets beregninger. Denne gang vil regeringen lette registreringsafgiften med 900 mio. kr., så stigningen i transportens CO2-udledning vil nå nye rekorder. Det gør det meget svært at nå Danmarks EU-klimamål.

Det regeringen burde gøre er, at smide det gamle afgiftssystem ud og i stedet kigge til Norge, hvor biler betaler afgift efter hvor meget de vejer og hvor meget CO2 de udleder. Med en teknisk baseret afgift som den norske ville små og mellemstore elbiler betale meget lidt i afgift, mens store elbiler ville betale noget mere på grund af deres højere vægt. De mest miljøvenlige benzin- og dieselbiler ville også blive billigere, mens de mest forurenende biler ville blive dyrere. På den måde kunne vi komme i gang med at sænke transportens CO2-udledning, som desværre har været stigende de seneste år.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (3)
Forsiden lige nu

Lukning af produktion holder Arcon-Sunmark i minus

Ugens grin: Forvirret lærling

Vestjysk værft skal hjælpe Vestas til effektiv vinge-montage

Grundfos skal teste soldrevne pumper i Togo

Nye energiprojekter på vej

Nyhedsbrev

Mislykket fjernvarme-kup og varmepumpe for millioner i Svendborg

Online Avis Arkiv

Skive Fjernvarme tager beslutning om flisfyret varmeværk

Politiet afviser sag om honorar-polemik i Viborg Fjernvarme

Eurowind Energy sælger dansk vindmøllepark

Viborg Fjernvarme post politi-anmeldelse: Ikke særligt overraskende

50 meter havvindmølle skal gøre Christiansø helt grøn

Kamstrup laver omsætningsrekord men tjener mindre

Mexicansk ordre til Vestas

1

Første sten ryddet af vejen i vindmøllefusion

Københavns Kommune indfører krav om grøn transport hos leverandører

Snart skal for eksempel håndværkere have en el-, brint- eller hybridbil, hvis de vil løse opgaver for Københavns Kommune.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Semco Maritime vinder Tyra-ordre

Fjernvarme Horsens henter 70.000 MWh overskudsvarme ud af dyrefoder

Dansk soltagsproducent får ny direktør

Intego opruster elbilsatsning markant

Administrerende direktør forlader Energi Viborg

Bestyrelse i Skive Fjernvarme går efter ansvarsfritagelse

Han stemte på sig selv 3.000 gange: Nu har han mistet jobbet

Ewii tager sin egen varmepumpe-medicin

Danmark hjælper 7 GW tyrkisk havvind på vej

Mærsk rykker et skridt nærmere exit fra olieindustrien

Efter kontrol: Nye regler for varsling af prisstigninger på varmen

NKT har fundet ny topchef

Dansk bildesigner vil konkurrere på massemarkedet for elbiler

Borgmestre: Stop kystnære mølleprojekter i vores kommuner

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ny lov: Pas på, hvad du kører med i varebilen

De Radikale vil opføre seks havmølleparker inden 2030

Spildevand afslører antibiotikaresistens i hele verden

Varmegenvinding bonner ud hos fynsk producent

Danmark i spidsen for globalt klimatopmøde

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kim Hammersholt Hansen er ansat hos FORCE Technology.

Hvordan går leverandørstyring og bæredygtighed hånd i hånd?

ABB sætter strøm til e-mobilitet i en af Storbritanniens største lufthavne

Building Green Aarhus er udsolgt, nåede du ikke at booke en stand?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Prysmian indgår aftale med EPC CTIEC og WElink om levering af kabler til en solcellepark i Portugal

Guldpakken - Messeudstyr

Wera passer perfekt til hånden – og til bilen

Ara-el præsentere F400 væg monteret stikkontakt til tunnel ventilatorer

KE Fibertec vinder UdviklingVejens Erhvervspris 2019

Kombiner energimåling og styring i et system!

Spar på vandet

Nedtælling til udsolgt Building Green Aarhus

Dansk Procesventilation har installeret fødevareegnet rengøringsløsning hos brødproducent

Overstrømsbeskyttelse i distributionsnettet - efter de nye regler

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Reparation og Service af transmissioner, pumper og procesudstyr

Roxtec' nye brandlaboratorium har mere end fordoblet kapaciteten

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Sølvpakken - Messeudstyr

Controlflex Kobling

Nyt absorptionsvarmepumpeanlæg til VEKS

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Gratis gå-hjem-møde: Få finansiering til at udvikle dine ideer til energilø...

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Send til en kollega

0.176