Ikke flere kulsorte lappeløsninger på registreringsafgiften – lav den helt om

Regeringen har netop foreslået at sænke registreringsafgiften for tredje gang på kun tre år. Alle tre gange har hele bilbranchen efterspurgt en smartere løsning, hvor bilerne betaler afgift efter hvor meget CO2 de udleder og hvor meget de vejer.

Når en hel branche er enige om, at det vi har i dag ikke virker, så skyldes det, at afgiften er så kompliceret at næsten ingen kan regne afgiften ud, og samtidig beskatter den uforholdsmæssigt lidt, det vi gerne vil af med, CO2, og uforholdsmæssigt meget det vi gerne vil have, sikkerhed. Derfor giver registreringsafgiften stigende CO2-udledning fra transporten, fordi ny og dyrere teknologi, som elbiler, bliver meget dyrere når afgiften afhænger af bilens værdi. Derfor vælger alt for mange en lille benzinbil i stedet for en elbil.

Alligevel vælger regeringen at gøre det lette og lappe lidt på den eksisterende bilbeskatning og sænker afgiften for benzin- og dieselbilerne. Imens stiger elbilernes registreringsafgift frem til 2022. Det betyder, at mens elbiler langsomt bliver dyrere, så bliver benzin og dieselbiler billigere. Det burde være omvendt.

Gennemføres regeringens forslag om at sænke registreringsafgiften til 100 procent, vil en VW Golf, som kører på benzin, blive ca. 20.000 kr. billigere, mens en Golf som kører på el kun vil blive 3.017 kr. billigere. For kunden, der står hos bilforhandleren, ser benzinbilen lige pludselig meget billigere ud, mens elbilen kun er blevet lidt billigere, så salget af elbiler får det sværere.

Ved de to første lettelser af registreringsafgiften i 2016 og 2017 har regeringen lettet bilafgifterne med 620 mio. kr. og da lettelserne fører til større salg af benzin- og dieselbiler, så øges bilernes samlede CO2-udledning med 58.500 tons CO2 om året. Det viser Skatteministeriets beregninger. Denne gang vil regeringen lette registreringsafgiften med 900 mio. kr., så stigningen i transportens CO2-udledning vil nå nye rekorder. Det gør det meget svært at nå Danmarks EU-klimamål.

Det regeringen burde gøre er, at smide det gamle afgiftssystem ud og i stedet kigge til Norge, hvor biler betaler afgift efter hvor meget de vejer og hvor meget CO2 de udleder. Med en teknisk baseret afgift som den norske ville små og mellemstore elbiler betale meget lidt i afgift, mens store elbiler ville betale noget mere på grund af deres højere vægt. De mest miljøvenlige benzin- og dieselbiler ville også blive billigere, mens de mest forurenende biler ville blive dyrere. På den måde kunne vi komme i gang med at sænke transportens CO2-udledning, som desværre har været stigende de seneste år.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Jens Gert Sørensen/Faze2
Mig bekendt er transportbranchen en af de mest forurenende ift CO2 og derfor virker det helt uforståeligt, at man ikke benytter lejligheden til en miljørigtig fornyelse.

Kender ikke så meget til norsk skattelovgivning men de har mange lighedspunkter med Danmark så hvorfor kunne man ikke bruge en norsk model som skelet til et nyt afgiftssystem.

I øvrigt vil det gavne vækst og eksport hvis man gør Danmark grønnere også på det her punkt. Ingen grund til at holde fast i gamle dieselosere, fordi de tilfældigvis er billigere at importere.

Mads Aarup
Ved at bruge vægt som metrik for afgift på biler, opnår brændstofbiler en stor utilsigtet fordel. Ikke alene vejes de med tom tank, man glemmer oftest også, at for hvert kg brændstof benytter motoren mindst 14kg luft til forbrændingen. For hver optankning på 40kg brændstof kommer der således 600kg giftig gas ud af udstødningsrøret eller lidt mere end vægten på et stort Tesla batteri. Det er for så vidt en OK ide at beskatte delvist på baggrund af selve bilens vægt, men hvis man ikke fradrager batteriets vægt i regnestykket, så skyder man sig selv i foden ved at beskatte den nøglekomponent, som gør emissionsfri kørsel mulig.

Jens Ottosen
I Norge er elbiler HELT afgiftsfri og momsfri, så vægten har ingen betydning, vægten på elbiler bør ikke have noget med afgiften at gøre, derimod er det CO2 udledning og sikkerhed der tæller !

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Vognmand køber varmeværksgrund

35 hektar solcellepark godkendt i Sønderborg

Siemens Gamesa varsler jobfest

Boom i vindsektoren skal skabe jobs frem mod 2030.

Energi-direktør: Apple skal selv betale for rørledning

Gennembrud: Nordjysk projekt sænker prisen på havvindmøller

Nyhedsbrev

Vestas vinder serbisk ordre

Brunata solgt til tysk familievirksomhed

To års salgsproces er slut med en pris på over en halv milliard.

Energistyrelsen: Vi kan ikke stoppe ulovlige vindmøller

1

Solcelleejere stævner staten for brudt aftale

Dansk Olieselskab lukker efter mislykket Shell-køb

Gælden er på over 400 millioner kroner

Lokalpolitikere sidder tungt på poster i affaldsbestyrelser

Energiselskab vil lave storskala-varmelagring i Danmark

- Det vil kunne forsyne cirka 500.000 huse med varme

BAM skal bygge for Amagerværket

Alpha Offshore vinder hollandsk kontrakt

Skal stå for reparation og service af 36 Vestas-vindmøller

Energinet vil besøge over 550 lodsejere

Cementproducent millioninvesterer i grøn omstilling

Har investeret 76 millioner kroner i klima- og miljøforbedringer på fabrikken.

Lykke Friis forlader Vestas' bestyrelse

Ny servicechef i Verdo Energy Systems

Søkabler trukket op på Kriegers Flak og Baltic 2-platformene

Ny elforbindelse mellem Tyskland og Danmark er kommet er stort skridt nærmere. Se video.

Nordjyllandsværket starter nedrivning af SNoX-anlæg

Startup tester solceller på Roskilde Festival

1

Nyt storskala solvarmeanlæg i Hadsten

Arcon Sunmark mærker stor efterspørgsel fra biomasseværker

Bladt henter ordre på 23 vindmøllefundamenter

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Offshore-succes tvinger Intego til at flytte

Dobler op på Kamstrup-elmålere

Tidligere minister poster penge i dansk vindmølleteknologi

MHI Vestas nu helt sikker på stor ordre

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Efter indløb af fyringsolie: Middelfart Renseanlæg kører normalt igen

Gigantordre til Siemens Gamesa

Vestas teamer op med Maersk

Endnu en havmøllegigant i ordrebogen hos Gram & Juhl

Japansk ordre til Vestas

Regeringen stiller krav til frasalg af Ørsteds elforretning

1

Jyske borgmestre: Se nu at få indgået et bredt forlig om vindmøller

Se alle Medlemmernes egne nyheder

272 ungdomsboliger i Aarhus afleveret 1 måned før beregnet

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Beskyttelse af sikkerhedsgrunde - nye regler for jordingsanlæg

HN Group A/S udstiller på FachPack messen i Nürnberg

Prysmian lykønsker EU med den nye telekommunikationsramme

Christian er udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Intern Auditor Kvalitet

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Endnu en Prysmian fabrik modtager OHSAS certificering

TESS-Tall-Ship-Tilbud!

IATF 16949:2016 Specialist Transition

Få et gratis tjek af dit indeklima

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Den første SENNEBOGEN til Skrotpriser.dk

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Proces- og industrikøling

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Hold sommerferie med GOD samvittighed!

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Energieksperter slutter sig til Synergi

HF udvider med endnu en stærk kabelpartner

Skab tillid med klima ikon

Send til en kollega

0.804