23948sdkhjf

Ikke flere kulsorte lappeløsninger på registreringsafgiften – lav den helt om

Regeringen har netop foreslået at sænke registreringsafgiften for tredje gang på kun tre år. Alle tre gange har hele bilbranchen efterspurgt en smartere løsning, hvor bilerne betaler afgift efter hvor meget CO2 de udleder og hvor meget de vejer.

Når en hel branche er enige om, at det vi har i dag ikke virker, så skyldes det, at afgiften er så kompliceret at næsten ingen kan regne afgiften ud, og samtidig beskatter den uforholdsmæssigt lidt, det vi gerne vil af med, CO2, og uforholdsmæssigt meget det vi gerne vil have, sikkerhed. Derfor giver registreringsafgiften stigende CO2-udledning fra transporten, fordi ny og dyrere teknologi, som elbiler, bliver meget dyrere når afgiften afhænger af bilens værdi. Derfor vælger alt for mange en lille benzinbil i stedet for en elbil.

Alligevel vælger regeringen at gøre det lette og lappe lidt på den eksisterende bilbeskatning og sænker afgiften for benzin- og dieselbilerne. Imens stiger elbilernes registreringsafgift frem til 2022. Det betyder, at mens elbiler langsomt bliver dyrere, så bliver benzin og dieselbiler billigere. Det burde være omvendt.

Gennemføres regeringens forslag om at sænke registreringsafgiften til 100 procent, vil en VW Golf, som kører på benzin, blive ca. 20.000 kr. billigere, mens en Golf som kører på el kun vil blive 3.017 kr. billigere. For kunden, der står hos bilforhandleren, ser benzinbilen lige pludselig meget billigere ud, mens elbilen kun er blevet lidt billigere, så salget af elbiler får det sværere.

Ved de to første lettelser af registreringsafgiften i 2016 og 2017 har regeringen lettet bilafgifterne med 620 mio. kr. og da lettelserne fører til større salg af benzin- og dieselbiler, så øges bilernes samlede CO2-udledning med 58.500 tons CO2 om året. Det viser Skatteministeriets beregninger. Denne gang vil regeringen lette registreringsafgiften med 900 mio. kr., så stigningen i transportens CO2-udledning vil nå nye rekorder. Det gør det meget svært at nå Danmarks EU-klimamål.

Det regeringen burde gøre er, at smide det gamle afgiftssystem ud og i stedet kigge til Norge, hvor biler betaler afgift efter hvor meget de vejer og hvor meget CO2 de udleder. Med en teknisk baseret afgift som den norske ville små og mellemstore elbiler betale meget lidt i afgift, mens store elbiler ville betale noget mere på grund af deres højere vægt. De mest miljøvenlige benzin- og dieselbiler ville også blive billigere, mens de mest forurenende biler ville blive dyrere. På den måde kunne vi komme i gang med at sænke transportens CO2-udledning, som desværre har været stigende de seneste år.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (3)
Forsiden lige nu
1

Mors siger nej til én meter høje mini-møller

Efter borgermøde: Energistyrelsen beklager arrogance

3

Efter politianmeldelse: Der er ikke noget at komme efter

Bølgeenergi
Tordenskiold ligger stabilt og producerer strøm

Stort potentiale: Elbiler er nu klar til at støtte elnettet

Lad lyset komme ind

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Vild konkursrekord i jubelåret 2018

Nye energiprojekter på vej

Faxe Forsyning indstiller alle igangværende projekter

Biogasledning kræver ikke særlig miljøundersøgelse

Energilagring
Intelligent batterilager og solceller til VM i alpint skiløb

Ørsted kaster sig ud i japansk havvind

Viborg Fjernvarme betaler varmepenge tilbage

Dansk-norsk samarbejde på havvind styrkes

Victor DST har fundet ny energi i den grønne omstilling

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Video & Billedserier
Brændselscelle får hjulene til at rulle på bagagevogn

1

Video & Billedserier
Vertikal vindturbine testet langs vejene i Istanbul

Vil politianmelde 342 fjernvarmeselskaber ét for ét

Vindmøller kaster skygger: Bekymrede naboer vil have færre møller

Ny analyse: Import af affald er på sigt dårligt for klimaet

GE snart klar med prototype på monstermølle

1

Hensigtserklæring baner vej for storskalatest og prototype-testpladser

Faxe Forsyning lufter ud efter direktørskifte

1

Klumme:
Debat
Havet bølger af energi

Find dine strømslugere og spar 1.000 kroner

Siemens Gamesa bider MHI Vestas i haserne

Fairwind tager på fjernøstligt eventyr med Siemens Gamesa

Analytiker: Indbringende Radius-salg er stadig muligt

Rift om fyrede Aluwind-smede

Investorer sælger Ørsted-aktier efter stop af Radius-salg

MHI Vestas gearer op i USA

Pelle Dragsted: Demokratisk skønhed i stoppet Radius-salg

Nilan hædret med pris

Vestas vil have Helle Thorning-Schmidt i bestyrelsen

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Saudi-Arabien har endnu mere olie end man hidtil har vidst

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Læs Dansk VVS, nr. 1 - 2019

Få styr på de nye aftalevilkår i bygge- og anlægsbranchen på Nohrcons AB18-opdateringskursus

Nemmere rengøring og bedre arbejdsmiljø med et højvakuum anlæg

VINTER tilbud på glasløfter og gipsvogn

FUGTKONTROL kan du selvfølgelig møde på vandværksmessen i Roskilde

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Vind en HADEF 53/07A skraldetalje med ultra lav egenvægt!

Norma kompressionsfittings

Krav til elmåling 0,4–60 kV Teknisk kursus

Øget salgstyrke hos Grønbech & Sønner A/S

DIS udvider ledelsen

Prysmian Norge skal kable Johan Svendrup P2 procesplatform

Global Supplier ApS er blevet til Elcee ApS

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Nu skyder vi fødselsdagsåret i gang

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Konvertering og energilagring workshop

Dansk Procesventilation har færdiggjort svejserøgsudsugning til mekanisk serviceværksted

Faldsikring på den nemme måde - Fyns Kran Udstyr A/S

RS Components lagerfører nu motorstyringsanalysatorer fra Fluke

Beskyttelse af sikkerhedsgrunde - nye regler for jordingsanlæg

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

Få optimeret slibning med CERAMICS PLUS korn!

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Send til en kollega

0.157