Ikke flere kulsorte lappeløsninger på registreringsafgiften – lav den helt om

Regeringen har netop foreslået at sænke registreringsafgiften for tredje gang på kun tre år. Alle tre gange har hele bilbranchen efterspurgt en smartere løsning, hvor bilerne betaler afgift efter hvor meget CO2 de udleder og hvor meget de vejer.

Når en hel branche er enige om, at det vi har i dag ikke virker, så skyldes det, at afgiften er så kompliceret at næsten ingen kan regne afgiften ud, og samtidig beskatter den uforholdsmæssigt lidt, det vi gerne vil af med, CO2, og uforholdsmæssigt meget det vi gerne vil have, sikkerhed. Derfor giver registreringsafgiften stigende CO2-udledning fra transporten, fordi ny og dyrere teknologi, som elbiler, bliver meget dyrere når afgiften afhænger af bilens værdi. Derfor vælger alt for mange en lille benzinbil i stedet for en elbil.

Alligevel vælger regeringen at gøre det lette og lappe lidt på den eksisterende bilbeskatning og sænker afgiften for benzin- og dieselbilerne. Imens stiger elbilernes registreringsafgift frem til 2022. Det betyder, at mens elbiler langsomt bliver dyrere, så bliver benzin og dieselbiler billigere. Det burde være omvendt.

Gennemføres regeringens forslag om at sænke registreringsafgiften til 100 procent, vil en VW Golf, som kører på benzin, blive ca. 20.000 kr. billigere, mens en Golf som kører på el kun vil blive 3.017 kr. billigere. For kunden, der står hos bilforhandleren, ser benzinbilen lige pludselig meget billigere ud, mens elbilen kun er blevet lidt billigere, så salget af elbiler får det sværere.

Ved de to første lettelser af registreringsafgiften i 2016 og 2017 har regeringen lettet bilafgifterne med 620 mio. kr. og da lettelserne fører til større salg af benzin- og dieselbiler, så øges bilernes samlede CO2-udledning med 58.500 tons CO2 om året. Det viser Skatteministeriets beregninger. Denne gang vil regeringen lette registreringsafgiften med 900 mio. kr., så stigningen i transportens CO2-udledning vil nå nye rekorder. Det gør det meget svært at nå Danmarks EU-klimamål.

Det regeringen burde gøre er, at smide det gamle afgiftssystem ud og i stedet kigge til Norge, hvor biler betaler afgift efter hvor meget de vejer og hvor meget CO2 de udleder. Med en teknisk baseret afgift som den norske ville små og mellemstore elbiler betale meget lidt i afgift, mens store elbiler ville betale noget mere på grund af deres højere vægt. De mest miljøvenlige benzin- og dieselbiler ville også blive billigere, mens de mest forurenende biler ville blive dyrere. På den måde kunne vi komme i gang med at sænke transportens CO2-udledning, som desværre har været stigende de seneste år.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Jens Gert Sørensen/Faze2
Mig bekendt er transportbranchen en af de mest forurenende ift CO2 og derfor virker det helt uforståeligt, at man ikke benytter lejligheden til en miljørigtig fornyelse.

Kender ikke så meget til norsk skattelovgivning men de har mange lighedspunkter med Danmark så hvorfor kunne man ikke bruge en norsk model som skelet til et nyt afgiftssystem.

I øvrigt vil det gavne vækst og eksport hvis man gør Danmark grønnere også på det her punkt. Ingen grund til at holde fast i gamle dieselosere, fordi de tilfældigvis er billigere at importere.

Mads Aarup
Ved at bruge vægt som metrik for afgift på biler, opnår brændstofbiler en stor utilsigtet fordel. Ikke alene vejes de med tom tank, man glemmer oftest også, at for hvert kg brændstof benytter motoren mindst 14kg luft til forbrændingen. For hver optankning på 40kg brændstof kommer der således 600kg giftig gas ud af udstødningsrøret eller lidt mere end vægten på et stort Tesla batteri. Det er for så vidt en OK ide at beskatte delvist på baggrund af selve bilens vægt, men hvis man ikke fradrager batteriets vægt i regnestykket, så skyder man sig selv i foden ved at beskatte den nøglekomponent, som gør emissionsfri kørsel mulig.

Jens Ottosen
I Norge er elbiler HELT afgiftsfri og momsfri, så vægten har ingen betydning, vægten på elbiler bør ikke have noget med afgiften at gøre, derimod er det CO2 udledning og sikkerhed der tæller !

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

NGF Nature Energy nødt til at sælge

Vindmøllefirma i krise

Fravalgte Faxe tror stadig på vindmølle-job

Ny, indisk ordre til Vestas

Alpha Offshore-stifter afviser fyringsfrygt efter salg

Vattenfall vælger servicehavn til Kriegers Flak

Nyhedsbrev

Vestas-formand: Vores konkurrenter ødelægger det for sig selv

Vestas' bestyrelsesformand, Bert Nordberg, langer ud efter selskabets konkurrenter for at føre en destruktiv priskrig, der kan koste branchen dyrt. Alligevel hævder han, at Vestas vil vinde kampen.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Vestas slår europæiske salgsselskaber sammen

Danmarks gas-forsynings-sikkerhed er fortsat høj

Den udfordres dog af renoveringen af Tyrafeltet.

Varmeveksler-vask reddede fyringssæsonen

PHE Nordic rykkede ind med livsforlængende førstehjælp hos Hedensted Fjernvarme

Fyret el-konge kalder det justitsmord

Ewiis detroniserede topchef fortryder intet.

Bølgeenergibranchen: Som at kæmpe mod vindmøller

Video & Billedserier
60 x 300 ton fra Aalborg til Tyskland

Teknologisk Institut vil sikre objektiv sammenligning af batterianlæg

Årets Bestyrelsesformand sidder for bordenden hos Arcon Sunmark-ejer

Norsk ordre til Vestas

Branche støtter mere grøn energi i Danmark i 2030

Danmark bag grøn omstilling i fem mega-byer

Kun få naboer klager over allerede opstillede vindmøller

Kapitalfond ude efter NGF Nature Energy

Klumme: Vejen mod 2050 er belagt med energieffektiviseringer

Vi kan ikke læne os tilbage og nyde udsigten.

Regeringen vil have højere EU-mål for grøn energi

EnergyLab Nordhavn åbner showroom

Her skal nye innovative energiløsninger vises frem.

Ørsted opjusterer efter salg af havmøllepark

Ny undersøgelse: Disse elselskaber har de mest tilfredse kunder

Dansk offshore-virksomhed solgt til international koncern

Finanslovsaftale på plads på Christiansborg

Dong-byggeri: Italiensk skandalefirma får kæmpe bøde for løndumping

Nyt komponentdesign øger vedvarende energisystemers levetid markant

Vestas lander ny kunde

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ny lov spænder ben for konefinten

Grundfos tester ny vand-overvågningsteknologi

Værdien af nordsøolien er halveret siden 2013

Vismænd: Dansk produktivitet er fortsat i verdenstoppen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi er forskellige – og heldigvis for det ...

Et springbræt i Blaaholm A/S og videre til studiet som maskinteknik ingeniør

Sikkerhed på elforsyningsanlæg – kursus for arbejdsledere

Det behøves ikke at være størrelsen det kommer an på...

VPD ønsker alle en glædelig jul samt et godt nytår

Året der gik for AVN Teknik!

Hjemly Fri- og Idrætsefterskole - Grøn energi i mange år frem

Nyt finansierings-centrum til virksomheder i Syddanmark

ITU-studerendes løsninger til BMS har brugeren i centrum

Ny økonomidirektør hos DS Stålkonstruktion

Alexandra Instituttet står bag e-bog om IoT-sikkerhed

Nye patenter til Parkers ETH lineære aktuatorer

Julen varer lige til påske ...

Softwarestyrede Connected Services fremmer digital omstilling

Gravlund Industrigummi udvider i Teknisk Salg

Eltronic overtager Site Solutions fra AH Industries

RS Components introducerer MediSpec-konnektorer fra Molex til medicinsk anvendelse

Net-tekniker

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Global økonomisk vækst overrasker i 2017

Blaaholm A/S er "Ugens Virksomhed"

CENTA Transmissioner ønsker alle en glædelig jul og uddeler juledonationer

Verder Pumper holder Juleferie i uge 52

Den rigtige løsning - FØRSTE GANG!

Brandsikre skabe fra DENIOS

Send til en kollega

0.287