23948sdkhjf

Kamstrups eksporteventyr startede med et fravalg

På to år blev Kamstrup verdens førende producent af intelligente fjernvarmemålere.

I 2002 ændrede målerproducenten Kamstrup sit produktions-setup markant. Ind kom robotter og en høj grad af automatisering. Ændringen satte dengang konkurrenterne til vægs, og i dag er den østjyske virksomhed verdens førende producent af intelligente fjernvarmemålere.

- På to år gik vi fra at være den tredjestørste globalt til at være større end nummer to og tre tilsammen, siger Jesper Daugaard, senior vice president, Global Marketing hos Kamstrup.

Kamstrup er en stor dansk eksportsucces. På 25 år er virksomheden blevet 50 gange større og omsætter i dag for over 1,7 mia. kr. Kunderne finder virksomheden, der producerer el-, varme- og vandmålere, over hele verden.

Marketingdirektøren Jesper Daugaard peger på to store beslutninger, som danner grundlag for Kamstrups succes. Den første blev taget i 1991.

Læs det gratis magasin Dansk Verdensklasse

Høj produktionsfleksibilitet
Dengang satsede målerproducenten alt på ultralydsmålere, hvilket betød et farvel til mekaniske målere. Strategien gjorde, at Kamstrup, der har domicil i Stilling ved Skanderborg, kunne koncentrere sig om en enkelt teknologi, mens konkurrenterne spillede på to heste.

Valget betyder også, at Kamstrup skulle mande sig op i sit eksportsalg, fordi de udenlandske medspillere blev til modspillere. Inden da solgte Kamstrup nemlig regneværk til udenlandske producenter af mekaniske målere, men da man selv begyndte at producere ultralydsmålere, blev kunder og samarbejdspartnere til konkurrenter.

Den vigtigste ting er ifølge marketingdirektøren dog beslutningen om en fleksibel, højt automatiseret produktion, hvor produktion og vareindkøb først sker, når ordren kommer ind.

- Vores system er nu indrettet sådan, at det i princippet er lige meget, om det er 1.000 af de samme målere, der skal produceres, eller det er 1.000 forskellige målere til 1.000 forskellige kunder, siger Jesper Daugaard.

Farvel til rammeaftaler
Produktionsbeslutningen blev truffet i 2001 og effektueret året efter. Tidligere skulle kunderne indgå rammeaftaler, som gik 12 måneder frem. Det er slut nu.

- Der var rigtig mange i vores salgsafdeling, produktion og i markedet, der havde travlt med at forklare, at sådan fungerer markedet ikke. Det kommer ikke til at fungere, det I laver, siger marketingdirektøren.

Hos Kamstrup blev der opsat mål om at kunne levere kundetilpassede produkter inden for 72 timer, og at produktionen af 80 styk skal være lige så effektivt som 80.000 styk.

Slut med mandagsmodeller
På den måde har Kamstrup nu brug for et minimum af lagerkapacitet og lagerbinding i forhold til tidligere. Samtidig fik målerproducenten ensartet sine produkter til færre platforme, hvilket har gjort, at det ikke koster meget at omstille produktionen fra en kunde til en anden.

Der kom også en stor fordel fra en uventet kant.

- Den fuldautomatiske produktion øger vores produkters kvalitet voldsomt. Og det absolut dyreste for vores kunder er at komme ind i folks hjem. Deres samlede driftsomkostninger i at håndtere en målerpark er meget, meget billigere, hvis ingen af de købte målere skal udskiftes på grund af dårlig kvalitet eller slitage på mekaniske dele. Min konklusion er, at kvalitetsfaktoren gjorde, at konkurrenterne blev sejlet agterud af Kamstrup, siger Jesper Daugaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094