23948sdkhjf

DTU vil lave lettere og stærkere vindmøllevinger

Takket være tre af universitetets patenter er det lykkedes at reducere tykkelsen på hovedlaminatet i vingens skelet med 40 %.
Vindmøllevingens skelet – den såkaldt lastbærende bjælke – skal sikre vingen styrke og fleksibilitet, men det er også den, der er afgørende for vingens vægt. Nu er det imidlertid lykkedes DTU-forskere at reducere tykkelsen af bjælkens hovedlaminat. Det skriver universitetet på sin hjemmeside.

Den nye struktur er lavet i et samarbejde mellem DTU og SSP Technology, og projektet har modtaget støtte fra Energistyrelsens EUDP-midler.

Resultater klar til efteråret
- Hovedlaminaterne er den del af bjælken, som bærer de største belastninger på vingen. Man kan sammenligne dem med flangerne på en ståldrager. Hovedlaminaterne er meget kraftige og er opbygget af mange lag glasfiber lagt oven på hinanden. I en konventionel bjælke, kan der være over 40 lag i et hovedlaminat, siger Per Hørlyk Nielsen fra Risøs vindenergiafdeling på hjemmesiden.

Selve konstruktionen er udtænkt af Risøs blade design-gruppe, og selve produktionen er sket hos SSP Technology ved Svendborg. Nu er det så meningen, at testbjælken skal afprøves i Risøs testcenter, og til efteråret regner forskerne med at have de første resultater klar fra belastningsforsøg.

- De tre patenter, der er indbygget i strukturen, er henholdsvis en forstærkning til vingens skal, som skal forhindre vingens buede skal i at blive flad; en forstærkning til vingens skal, beregnet til flade laminatplader og sidst, men ikke mindst, en krydsforstærkning, der skal være med til at forhindre at vingen bliver vredet skæv på tværs, siger gruppeleder for Vingedesign og Testgruppen Find Mølholt Jensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093