23948sdkhjf

Statsledere til klimadebat i Koncerthuset

Under klimatopmødet i december vil de største politiske hovednavne indtage DRs koncerthus til en afsluttende global klimadebat. Begivenheden tv-transmitteres til knap 300 mio. husstande verden over i et unikt mediesamarbejde mellem DR og BBC World News. Copenhagen Capacity og Wonderful Copenhagen har været med til at etablere mediesamarbejdet, som støttes af Fonden til Markedsføring af Danmark.
Når statsledere fra hele kloden mødes i København for at løse globale klimaudfordringer sker det bag Bella Centers sikkerhedsafspærringer og lukkede døre. Men hvorfor ikke åbne topmødet og invitere resten af verden til en debat om topmødets resultater? Det er grundtanken i konceptet "The Worlds Greatest Debate", som er udviklet i fællesskab mellem DR og BBC World.

Spænding om deltagerne til det sidste
Visionen er at skabe verdens største tv-transmitterede debat om klimaet, når verdens ledere er samlet til et af vor tids vigtigste topmøder. "The Worlds Greatest Debate" er topmødets vindue til verdens befolkning, hvor verdens ledere bliver afkrævet svar på, hvad de konkret har opnået ved topmødet.

Ind til ganske få dage før debatten vil det være uafklaret præcis hvilke statsledere som har mulighed for at deltage. Det afhænger af, hvem der på det tidspunkt befinder sig i København og af dynamikken i topmødets slutforhandlinger. På grund af usikkerheden arbejder DR og BBC World News med en række forskellige scenarier. Det ligger dog fast, at BBCs anerkendte HARDtalk studievært, Stephen Sackur, bliver moderator, og at publikum i salen vil bestå af mere end 1200 internationale studerende, NGOere og erhvervsfolk.

Debatten bliver optaget live-on-tape og derefter gjort klar til udsendelse på DR og andre store nationale tv-kanaler, og kommer til at køre på BBC World umiddelbart efter klimatopmødet.

Støtte fra Fonden til Markedsføring af Danmark
Det er Danmarks Radio og engelske BBC World, der sammen med Wonderful Copenhagen og Copenhagen Capacity, har indgået det historiske mediesamarbejde om COP15-debatten. Sammen har de fire partnere opnået økonomisk støtte til produktionen i Fonden til Markedsføring af Danmark under Økonomi- og Erhvervsministeriet.

Om fondens motivation for at engagere sig i projektet udtaler formand Jørgen Tandrup:

- Statslederdebatten med DRs smukke koncertsal som ramme kan vise sig at blive topmødets kommunikationsmæssige højdepunkt. Debatten bliver i sig selv en af de største mediebegivenheder, der nogensinde er transmitteret fra dansk grund, men det er samtidig en intelligent måde at få fortalt omverdenen, at København og Danmark er centrum for klimaspørgsmål, løsninger og nytænkning - at vi er en ansvarsfuld nation, der er bannerfører for en vigtig og højaktuel dagsorden.

Vigtig begivenhed for hovedstadens turisme og miljøerhverv
Wonderful Copenhagen og Copenhagen Capacitys målsætninger for klimatopmødet er at udnytte den internationale opmærksomhed og mediedækning mest muligt for at skabe positiv omtale for Danmarks politiske værtskab og erhvervslivets miljøkompetencer:

- Med COP15 har hele verden i to uger kigget på Danmark, og dermed også fået et godt indtryk af de mange muligheder Danmark og især København har at tilbyde internationale virksomheder. Hovedstadsregionen er en af verdens mest videnstunge og ressourcestærke regioner, når det gælder klima og cleantech, og for os er det vigtigt hele tiden at positionere hovedstaden som centrum for klimaerhvervene og et godt sted at placere sin virksomhed. Den indsats er en debat som denne med til at styrke, og det giver et slagkraftigt udstillingsvindue, som understøtter vores visioner og budskaber på netop cleantechområdet, siger Steen Donner, adm. direktør i Copenhagen Capacity.

- Vi er utrolig glade for at mediepartnerskabet mellem DR og BBC er kommet op at stå. Helt konkret bidrager projektet til at give klimatopmødet global rækkevidde. Men projektet er samtidig en cadeau til det langsigtede kommunikationsarbejde, der er gået forud. Vi har før spillet en aktiv rolle for at etablere mediepartnerskaber med blandt andre MTV og Forbes og nu med DR og BBC World, fordi vi dermed får skabt en større og bredere journalistisk fortælling omkring de internationale begivenheder i Danmark, end vi ellers får gennem den almindelige nyhedsdækning, siger Peter Rømer Hansen, udviklingsdirektør i Wonderful Copenhagen.

Det er helt særligt for DR at indgå co-produktion med så stor og anerkendt en spiller som BBC med sigte på at lave en fælles global udsendelse. DR har ansvaret for selve produktionen i Koncerthuset. BBC står for den internationale distribution. Wonderful Copenhagen og Copenhagen Capacity skal blandt andet bistå med koordination af publikum og international presse, samt synliggørelse af debatten over for københavnere og topmødets internationale delegerede.

Kilde: Fonden for Markedsføring af Danmark

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079