Danfoss Solutions, der har stor erfaring med energibesparende projekter inden for flere brancher, mener besparelserne reelt ligger meget højere.
- Regnestykket er baseret på, at vi overfører de erfaringer, vi har fra industrien, til skibsfarten, og da tallet er baseret på en 10 procents besparelse, og vi i virkeligheden ofte opnår besparelser i omegnen af 20 procent, kan det sagtens blive meget højere, siger vicepræsident i Danfoss Solutions Johnnie Rask Jensen til Børsen.
- Ingen tvivl om, at der er store energibesparelser at hente inden for skibsbranchen. På stående fod vil jeg sige, at vi herhjemme kan hente 5-10 mia. kr. via energibesparende tiltag, tilføjer vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen.
Og flere danske rederier melder nu ud, at de er positivt stemte over for de såkaldte ESCO-projekter.
En ESCO-aftale er en totalløsning for energirenovering og besparelser. ESCO-virksomheden (Energy Service Company) gennemgår bygningsmassen, industriselskabet eller skibet og garanterer kontante el- og varmebesparelser og gennemfører renoveringen.