23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Energi- & Olieforum: CO2-sammenligning ender uafgjort

Hverken i dag eller de næste mange år er der én bestemt bilteknologi, der er bedre end de øvrige med hensyn til at begrænse effekten på klimaet. Det er konklusionen i en ny dansk rapport fra Ea Energianalyse, som sammenligner CO2-udslippet for seks forskellige bilteknikker.

Rapporten fra Ea Energianalyse konkluderer, at forskellen mellem de forskellige biler primært består i, hvor CO2-udslippet kommer fra; kraftværkernes skorstene eller bilernes udstødning.





Beregningerne i analysen viser, at en elbil i dag kun udleder 8 % mindre CO2 pr. kilometer i forhold til en tilsvarende bil med dieselmotor, og at den forskel ikke vil forrykkes afgørende i 2025.





Ifølge analysen har hybridbilen – en bil med en kombination af forbrændingsmotor og el-motor – både i dag og i 2025 et CO2-udslip på linje med udslippet fra el-bilen samtidig med, at den kan køre ligeså langt og hurtigt som de traditionelle biler.





Rapporten fra Ea Energianalyse er skrevet på foranledning af Energi- og olieforum. Organisationens direktør Peter Stigsgaard siger:



- Med rapporten ønsker vi først og fremmest at bidrage til en åben og saglig debat om fremtidens energiløsninger til bilerne.





- Det er vigtigt for os, at de beslutninger, der træffes i Danmark i disse år, reelt bevæger udviklingen i den rigtige retning. Vi må undgå at favorisere en enkelt teknologi frem for en anden, når det stadigt er så usikkert, hvilken løsning, der er den mest optimale i forhold til klimaet.





Peter Stigsgaard fortsætter:



- Elbiler vil i takt med, at det danske el-system bliver omstillet til mere vedvarende energi, være en del af fremtidens løsninger – ligesom bæredygtige biobrændstoffer. Hele tiden kommer der spændende teknologiske nybrud fra bilproducenterne – fx hybridteknik, der kan nedbringe CO2-udslippet i transportsektoren her og nu. Rapporten fra Ea Energianalyse viser, at der ikke i dag er sagligt grundlag for at udnævne en bestemt teknologi som vinder.





- Energi- og olieforum opfordrer de danske politikere til at tilrettelægge afgiftssystemet for bilerne, så det fremmer udviklingen af de biler, der gør mest for klimaet – uanset energiform, slutter Peter Stigsgaard.



Kilde: Energi- og Olieforum

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094