Et mylder af luftskibe – det kan blive fremtidens byggepladser for havvindmølleparker og højhuse. En ny svensk rapport foreslår, at de svenske havvindmøller rejses med luftskibe. Det er Byggebranchens Udviklingsfond i Sverige, der i samarbejde med PEAB har udviklet rapporten, der fokuserer på mere miljøvenligt byggeri. Det skriver Ingeniøren. Miljøekspert Danielle Freilich fra udviklingsfonden forestiller sig en verden, hvor zeppelinere afløser kraner både i forbindelse med rejsning af vindmøller og opførelsen af højhuse. I øjeblikket er der 10 førende virksomheder i verden, der beskæftiger sig med transport ved hjælp af luftskibe. I rapporten fra Sverige fokuseres i sær på tyske Cargolifter og russiske Aerostatica. Én af fordelene ved luftskibe er ,at man med den forskning, der foregår i øjeblikket, vil kunne opnå den præcision, som kraner normalt er kendt for. Samtidig kan luftskibene arbejde i vindhastigheder på 10 meter i sekundet, hvilket svarer til frisk vind. Den danske professor Lars Damkilde fra Aalborg Universitets afdeling i Esbjerg er dog skeptisk overfor anvendelsen af luftskibe i forbindelse med rejsning af havvindmøller. - Skibe kan i det mindste bare ligge og vente på, at vejret bliver bedre, men det kan et luftskib ikke. Ifølge rapporten arbejdes der i øjeblikket på luftskibe, der kan løfte både 25, 50 og 75 tons.
Sveriges havvindmøller skal rejses med zeppelinere
En ny svensk rapport om mere miljøvenligt byggeri foreslår, at de svenske havvindmøller i fremtiden skal rejses med zeppelinere. Dansk professor er skeptisk.
Et mylder af luftskibe – det kan blive fremtidens byggepladser for havvindmølleparker og højhuse. En ny svensk rapport foreslår, at de svenske havvindmøller rejses med luftskibe. Det er Byggebranchens Udviklingsfond i Sverige, der i samarbejde med PEAB har udviklet rapporten, der fokuserer på mere miljøvenligt byggeri. Det skriver Ingeniøren. Miljøekspert Danielle Freilich fra udviklingsfonden forestiller sig en verden, hvor zeppelinere afløser kraner både i forbindelse med rejsning af vindmøller og opførelsen af højhuse. I øjeblikket er der 10 førende virksomheder i verden, der beskæftiger sig med transport ved hjælp af luftskibe. I rapporten fra Sverige fokuseres i sær på tyske Cargolifter og russiske Aerostatica. Én af fordelene ved luftskibe er ,at man med den forskning, der foregår i øjeblikket, vil kunne opnå den præcision, som kraner normalt er kendt for. Samtidig kan luftskibene arbejde i vindhastigheder på 10 meter i sekundet, hvilket svarer til frisk vind. Den danske professor Lars Damkilde fra Aalborg Universitets afdeling i Esbjerg er dog skeptisk overfor anvendelsen af luftskibe i forbindelse med rejsning af havvindmøller. - Skibe kan i det mindste bare ligge og vente på, at vejret bliver bedre, men det kan et luftskib ikke. Ifølge rapporten arbejdes der i øjeblikket på luftskibe, der kan løfte både 25, 50 og 75 tons.