Skæbnemøde kan afgøre elbilernes fremtid

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Et flertal i befolkningen ønsker elbiler fritaget for afgift. Politisk forhandlingsmøde kan blive afgørende.

To ud af tre danskere vil have afgiften på elbiler fjernet, så de kan blive mere udbredte. 

Afgiften på elbiler fik 1. januar endnu et nøk opad, hvilket fordoblede den hidtidige afgift fra 20 til 40 procent. Men det er en dårlig idé ifølge en undersøgelse, som Userneeds har foretaget blandt godt 2000 danskere for Ingeniørforeningen, IDA.

I 2016 satte afgiften på 20 procent nærmest salget i stå. Med 40 procent frygter formand Thomas Damkjær Petersen fra Ingeniørforeningen for elbil-markedet.

- Inden afgiften blev der i 2015 solgt 4800 elbiler. Regeringen forventede, at der i 2016 ville blive solgt 1900. Men midt i december var der kun solgt godt 1000. Christiansborg har ikke skabt betingelserne for udbredelsen af elbiler, siger han.

Kort før jul forsøgte Radikale Venstre uden held at få skatteminister Karsten Lauritzen (V) til at fastfryse registreringsafgiften på de 20 procent. Partierne bag aftalen - regeringen, Dansk Folkeparti, De Radikale og Socialdemokraterne - skal dog mødes igen 19. januar.

- Mit mål er, at vi får gang i salget igen, som desværre er gået nærmest i stå. Det var ikke meningen, da vi lavede aftalen, siger skatteordfører for Radikale Venstre Martin Lidegaard.

- Som minimum håber jeg, at regeringen er med på at fastfryse afgiften på 20 procent. Det har vi pengene til, og vi skal altså have solgt 5000 biler ved udgangen af 2017, siger han. 

Læs også: Tre bilgiganter udvikler løsninger til elbiler på DTU

Ifølge den oprindelige politiske aftale skal afgiften på elbiler stige hvert år, til den i løbet af fem år når samme niveau som benzinbilerne.

Branchechef Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance håber også på ro om afgiften.

- Der er skabt en stor usikkerhed med indførelsen af afgiften. Det var for tidligt, og det har været gift for salget, siger hun. 

Læs også: Elektrificeret vej testes uden for Lund

FDM bakker ifølge afdelingschef Torben Lund Kudsk op.

- Politikerne skal skynde sig at spole tilbage til de 20 procent. Dernæst skal de bruge 2017 til at få lavet en reform af bilafgifterne, så vi tiltrækker miljøvenlige og sikre biler til Danmark frem for at skræmme dem væk, siger han.

/ritzau/

 



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Martin Hansen
Elbiler kan sagtens konkurrerer med benzin- og dieselbiler i Danmark hvis bare de blev afgiftssat på ligefod med disse.

Alligevel betaler en elbil 610 kr. om året i grønejerafgift mens dieselbiler slipper med ned til 260 kr.

Et andet problematisk punkt ligger i registreringsafgiften:
Problematikken omhandler den del af registreringsafgiften der giver alle biler i Danmark en afgiftsreducering på basis af brændstofsøkonomien. Alle biler inkl. elbiler får i dag 4.000 kr i rabat for hver km/l, som de kører længere end 16 km/l. Dvs. en bil der kører 25 km/l får en afgiftsrabat på 36.000 kr. Dette er en fantastisk måde at regulere, således at de biler der importeres til Danmark er så brændstofsøkonomiske som muligt. Problemet er midlertidigt, at der bliver gjort forskelsbehandling på benzin- og dieselbiler på den ene side og elbiler på den anden side. Det er i dag sådan, at benzin- og dieselbiler bliver afgiftssat efter den europæiske NEDC skala (UNECE R101) i et helt perfekt testmiljø. Problemet i forhold til elbilerne ligger i, at disse bliver indsat i testen direkte uden videre omtanke.
Proceduren for elbiler er, at de bliver ladet fuldt op til 100 % og står natten over. Næste dag påbegyndes den præcis samme 11 kilometers test for elbilen, som der findes for benzin- og dieselbiler. Efter de 11 kilometer noteres energiforbruget på testen og det er disse 11 kilometer danske elbiler bliver afgiftsreguleret af. Testen fortsættes nu med runde 2, 3, 4, …, indtil batteriet er kørt helt fladt. Den totale afstand tilbagelagt bliver nu noteret som elbilens rækkevidde. Forskellen mellem bilens energiforbrug mellem de første 11 kilometer og den samlede tilbagelagte afstand på 240 km. er hele 58 % for en Renault Zoe (2016).

Så, hvad er forskellen på de to tal?
For det første skal vi huske på, at bilen kører præcis den samme cyklus hver gang, de helt samme 11 kilometer. Forskellen ligger i, at elbilen har en helt særlig egenskab den ikke kan bruge under den første runde, men som den kan bruge på runde 2, 3, 4, …, nemlig anvendelsen af bremseenergien. Eftersom batteriet er så godt som fyldt op på den første runde, så kan elbilen ikke bruge bremseenergien her. Det kan den til gengæld på runde 2, 3, 4 osv, hvilket giver bilen en langt bedre brændstoføkonomi. Hvis man fremadrettet bruger elbilens fulde cyklus som mål for brændstofsøkonomien, vil det være at sidestille elbiler med benzin- og dieselbiler, da man derved også tester dagligdagsbrugen af elbilen. Med brugen af fuld NEDC cyklus som beskatningsgrundlag for elbiler, ser registreringsafgiften helt anderledes ud.

Hvis man kikker på en Renault Zoe, så bliver den afgiftssat i Danmark via 1. cyklus med 146 Wh/km, hvilket giver den en brændstofsøkonomi på 62,5 km/l og 186.000 kr. i fradrag. Hvis
den i stedet blev målt under NEDC fuld cyklus, som sidestiller den med benzin- og dieselbilerne, så har den en brændstofsøkonomi på 97 Wh/km eller 94 km/l, hvilket giver et fradrag på 312.000 kr. Elbilen Renault Zoe er derved blevet snydt for 126.000 kr. i fradrag, da den måles efter 1 cyklus på NEDC-skalaen og derved ikke kan benytte bremseenergien til at fylde batteriet.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Video & Billedserier
BWSC færdiggør 67 MW på Mauritius

Snegl skyld i eksplosion og strømsvigt

Vestas tager hul på nyt kæmpemarked

Printede solceller kan høste energi fra din lampe

Biogasbranchen henter ny direktør hos HMN Naturgas

SK Forsyning udskifter 55.000 målere

Nyhedsbrev

Mita-Teknik udpeger ny chef i Kina

Fagbossers slagsmål om millionindtægter kan sprænge superfusion

Klumme: Prispres holder kæden stram

Prispresset har ikke ramt branchen som en tsunami - nærmere som en langsom rejsende bølge.

Dong Energys sicilienske forbindelse: Har også skandalesager i Italien

AffaldPlus gør klar til ORC-anlæg

Ligeså snart handlen med Seas-NVE er i hus, stikkes spaden i jorden.

Salget af varmepumper stiger og stiger

Bortfald af håndværkerfradraget og varmepumperne selv har en del af skylden.

40.000 vandmålere den bedste indgang til Afrika

Krüger opfører nyt vandværk i Vietnam

Video & Billedserier
Nyt værk er snart klar

Investering på 330 mio. kr. skal give billigere varme og sikre forsyningen mange år fremover.

Tre bilgiganter udvikler løsninger til elbiler på DTU

SK Forsyning sender varmeværk i udbud

Kedelleverandøren er fundet.

Bølgeenergi
NKT tester bølgeenergi-kabler

Video & Billedserier
Vildfaren raket lukkede for varmen

Video & Billedserier
Produktion af kunst-sne kræver ny type varmepumpe

1

Halm kan øge biogasproduktionen med 30 procent

Som supplement til gyllen rummer halm et kæmpe biogas-potentiale.

Dansk Energi: Grøn energi er billigere end sort

Hobro Varmeværk slukker for affaldsvarmen

Øget brug af biomasse i energiproduktionen er problematisk

Organisationen Verdens Skove frygter massiv afskovning.

Høring: Harmonisering af vilkår ved teknologineutrale udbud

Gasmotor udnytter hver eneste lille prut

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Dong-entreprenør skal i Arbejdsretten for lønsnyd for 14 millioner

SEF Energi støtter Landsforeningen Børns Voksenvenner

Plat - siger den danske energibranche om nyt klimaindeks

Nøglerne til HMN Naturgas er nu overdraget køber

Brand i transformator slukkede strømmen i Københavns NV

NKT spinder guld på kablerne

1

Klumme:
Klummer
Manglende infrastruktur spænder ben for Danmark

Millioner venter: Nye muligheder for varmepumpetilskud

Vestjysk miljøfirma udvider

Se alle Medlemmernes egne nyheder

AVN Hydraulik på Ajour 2017

CERTEX Danmark er gået i sort

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Fibox revolutionerer produktionen og kapaciteten med syv-cifret investering i Lempäälä

On-site flowmåling og nye flowmålingsteknikker

Kontrollerer du også skrabe-hastigheden, når der renses rør?

Køleanlæg til industri - Plug & Play

Krav til underleverandøren indenfor medicinsk udstyr

Gulvelementer til beskyttelse af større arealer

Lær at anvende Bluebeam Revu til oprettelse og redigering af PDF dokumenter på kursus d. 14/12

Prysmian krankabler med kort leveringstid fra Synflex A/S

Nyt ansigt i kvalitetsafdelingen

GMV Roadshow

Dansk Halbyggeri opfører ny logistik- og lagerbygning for FK Distribution

BSV løfteværktøj – når kvalitet og sikkerhed skal være i top

AVN Hydraulik på Ajour 2017

Vi er stolte over at have leveret denne 25 meter lange Erikkila monokranbane til Simatek Bulk System

Bæredygtighed har høj prioritet hos CERTEX Danmark

VIDEO: ECO 190 case

Lejer til robotapplikationer fra Nomo

Video præsentation af ARCA vægskab serie fra Fibox

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Palletanke for sikker transport og opbevaring af kemiske væsker og fødevare...

Den tjekkede APB løsning for den moderne CSR virksomhed

Lad ikke overtryk ødelægge din ydeevne!

Send til en kollega

0.218