Skæbnemøde kan afgøre elbilernes fremtid

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Et flertal i befolkningen ønsker elbiler fritaget for afgift. Politisk forhandlingsmøde kan blive afgørende.

To ud af tre danskere vil have afgiften på elbiler fjernet, så de kan blive mere udbredte. 

Afgiften på elbiler fik 1. januar endnu et nøk opad, hvilket fordoblede den hidtidige afgift fra 20 til 40 procent. Men det er en dårlig idé ifølge en undersøgelse, som Userneeds har foretaget blandt godt 2000 danskere for Ingeniørforeningen, IDA.

I 2016 satte afgiften på 20 procent nærmest salget i stå. Med 40 procent frygter formand Thomas Damkjær Petersen fra Ingeniørforeningen for elbil-markedet.

- Inden afgiften blev der i 2015 solgt 4800 elbiler. Regeringen forventede, at der i 2016 ville blive solgt 1900. Men midt i december var der kun solgt godt 1000. Christiansborg har ikke skabt betingelserne for udbredelsen af elbiler, siger han.

Kort før jul forsøgte Radikale Venstre uden held at få skatteminister Karsten Lauritzen (V) til at fastfryse registreringsafgiften på de 20 procent. Partierne bag aftalen - regeringen, Dansk Folkeparti, De Radikale og Socialdemokraterne - skal dog mødes igen 19. januar.

- Mit mål er, at vi får gang i salget igen, som desværre er gået nærmest i stå. Det var ikke meningen, da vi lavede aftalen, siger skatteordfører for Radikale Venstre Martin Lidegaard.

- Som minimum håber jeg, at regeringen er med på at fastfryse afgiften på 20 procent. Det har vi pengene til, og vi skal altså have solgt 5000 biler ved udgangen af 2017, siger han. 

Læs også: Kommune giver friplads til elbilerne

Ifølge den oprindelige politiske aftale skal afgiften på elbiler stige hvert år, til den i løbet af fem år når samme niveau som benzinbilerne.

Branchechef Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance håber også på ro om afgiften.

- Der er skabt en stor usikkerhed med indførelsen af afgiften. Det var for tidligt, og det har været gift for salget, siger hun. 

Læs også: Volvo vil kun lave el- og hybridbiler

FDM bakker ifølge afdelingschef Torben Lund Kudsk op.

- Politikerne skal skynde sig at spole tilbage til de 20 procent. Dernæst skal de bruge 2017 til at få lavet en reform af bilafgifterne, så vi tiltrækker miljøvenlige og sikre biler til Danmark frem for at skræmme dem væk, siger han.

/ritzau/

 



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Martin Hansen
Elbiler kan sagtens konkurrerer med benzin- og dieselbiler i Danmark hvis bare de blev afgiftssat på ligefod med disse.

Alligevel betaler en elbil 610 kr. om året i grønejerafgift mens dieselbiler slipper med ned til 260 kr.

Et andet problematisk punkt ligger i registreringsafgiften:
Problematikken omhandler den del af registreringsafgiften der giver alle biler i Danmark en afgiftsreducering på basis af brændstofsøkonomien. Alle biler inkl. elbiler får i dag 4.000 kr i rabat for hver km/l, som de kører længere end 16 km/l. Dvs. en bil der kører 25 km/l får en afgiftsrabat på 36.000 kr. Dette er en fantastisk måde at regulere, således at de biler der importeres til Danmark er så brændstofsøkonomiske som muligt. Problemet er midlertidigt, at der bliver gjort forskelsbehandling på benzin- og dieselbiler på den ene side og elbiler på den anden side. Det er i dag sådan, at benzin- og dieselbiler bliver afgiftssat efter den europæiske NEDC skala (UNECE R101) i et helt perfekt testmiljø. Problemet i forhold til elbilerne ligger i, at disse bliver indsat i testen direkte uden videre omtanke.
Proceduren for elbiler er, at de bliver ladet fuldt op til 100 % og står natten over. Næste dag påbegyndes den præcis samme 11 kilometers test for elbilen, som der findes for benzin- og dieselbiler. Efter de 11 kilometer noteres energiforbruget på testen og det er disse 11 kilometer danske elbiler bliver afgiftsreguleret af. Testen fortsættes nu med runde 2, 3, 4, …, indtil batteriet er kørt helt fladt. Den totale afstand tilbagelagt bliver nu noteret som elbilens rækkevidde. Forskellen mellem bilens energiforbrug mellem de første 11 kilometer og den samlede tilbagelagte afstand på 240 km. er hele 58 % for en Renault Zoe (2016).

Så, hvad er forskellen på de to tal?
For det første skal vi huske på, at bilen kører præcis den samme cyklus hver gang, de helt samme 11 kilometer. Forskellen ligger i, at elbilen har en helt særlig egenskab den ikke kan bruge under den første runde, men som den kan bruge på runde 2, 3, 4, …, nemlig anvendelsen af bremseenergien. Eftersom batteriet er så godt som fyldt op på den første runde, så kan elbilen ikke bruge bremseenergien her. Det kan den til gengæld på runde 2, 3, 4 osv, hvilket giver bilen en langt bedre brændstoføkonomi. Hvis man fremadrettet bruger elbilens fulde cyklus som mål for brændstofsøkonomien, vil det være at sidestille elbiler med benzin- og dieselbiler, da man derved også tester dagligdagsbrugen af elbilen. Med brugen af fuld NEDC cyklus som beskatningsgrundlag for elbiler, ser registreringsafgiften helt anderledes ud.

Hvis man kikker på en Renault Zoe, så bliver den afgiftssat i Danmark via 1. cyklus med 146 Wh/km, hvilket giver den en brændstofsøkonomi på 62,5 km/l og 186.000 kr. i fradrag. Hvis
den i stedet blev målt under NEDC fuld cyklus, som sidestiller den med benzin- og dieselbilerne, så har den en brændstofsøkonomi på 97 Wh/km eller 94 km/l, hvilket giver et fradrag på 312.000 kr. Elbilen Renault Zoe er derved blevet snydt for 126.000 kr. i fradrag, da den måles efter 1 cyklus på NEDC-skalaen og derved ikke kan benytte bremseenergien til at fylde batteriet.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Intet varsel: Vrede over møllebrag

Køber anlægsentreprenør med 100 ansatte

Tilbagegang hos Vestas

Løsning på vej for konkursramt solcellevirksomhed

Ewii fortsætter kommercielle aktiviteter et par år endnu

Klumme: EU’s kvotesystem er godt – fiks det nu!

Energiminister: Jeg har stor tiltro til solcellebranchen

Opkøb luner hos NKT

Minister vil se på at blokere for ansøgninger om fracking

Nordjyllandsværket får 35 MW elkedel

Leverandøren har man fundet nærmest i egen baghave.

Mølle sprængt bort

1

65-årig ingeniør blev ny formand for Ewii

Milliardminus hos AP Møller-Mærsk

Klumme: Vi bør høste de lavest-hængende frugter først

Kommune giver friplads til elbilerne

1

Solceller gør Læsø selvforsynende

Stort solcelleanlæg i støbeskeen.

Dommens dag: Nu skal der ryddes op og ud i Ewii

Offshore-arbejdere får hudkræft af solens stråler

Siemens er sluppet for arbejdsmiljøsager

- Markedet for solceller er tæt på smadret

Video & Billedserier: Se dansk elbil sætte verdensrekord

Varmepumpeanlæg i Tønder forsinket

Fyret projektleder glad for flertal mod brintrapport

1

Minister i kovending - vil nu finde løsning for 82.000 solcelleejere

Energinet og embedsmænd sendes tilbage til tegnebrættet.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Tæt på gennembrud for eksport af energieffektive løsninger

European Energy sælger rettigheder til solcellepark på 91 MW

900 tons stålkonstruktioner til danske varmeværker

Kampen om vind-kWh: Danmark slår Sverige

Brand får ingen betydning for MHI Vestas’ kunder

Vindmøllefirma skal finde årsag til brand

1

Brugte danske vindmøller snurrer videre i udlandet

Minister vil adskille elselskabers monopol og investeringer

Alpha Offshore køber nyt

Her er Fairwinds nye havvindchef

Bygningsreglementet strammer skruen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

25 speakere på plads - og mange flere på vej

Ny banebrydende 3D print teknologi

Projektledelse - læring i og af projekter

Extreema® er 15 gange stærkere end stål på vægt til vægt basis.

Efterårets messer er allerede i gang – er du?

Tidligere fængsel omdannet til hotel. Fri(sk) luft tilføres via tekstilkanaler

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Ny Rust Converter Fra WEICON

Indeklimaets Temadag 2017

Ny strøm- og spændingsenhed til 2-leder-gennemgangsklemme – 2-i-1-løsning

Ny Sales Manager til Mikkelsen Electronics A/S

Fra værktøjsproducent til digital virksomhed

Produal ONLINE handel

Arbejder du med trykluft?

Nye og velkendte kræfter vender tilbage til Dansk Halbyggeri

Slibeteori i praksis!

En ny generation af Coriolis flow-målere

Få kompetent miljørådgivning!

Nye fleksible ventilø-systemer forbedrer driftssikkerheden

Vækst i den kemiske branche i Polen, dog varsles der om forsigtighed ved visse handler.

Hvor konkurrencedygtig skal din virksomhed være i fremtiden?

Vi giver billetten til vandflyveren!

Extreema® er 15 gange stærkere end stål på vægt til vægt basis.

Stationer - 60/10 kV

Lejer til Levnedsmiddelsindustrien

Send til en kollega

0.227