23948sdkhjf

Danskerne er mindre tilfredse med deres elselskab i år

Ny undersøgelse afslører hvilket elselskab danskerne er mest tilfredse med og hvilket der indtager bundplaceringen. Se oversigten her.

EPSI Rating har netop gennemført en undersøgelse af danskernes tilfredshed - eller mangel på samme - med deres elselskab. 

Sammenlignet med andre brancher, som EPSI Rating har målt i 2016, er danskerne mere tilfredse med deres forsikringsselskab, bank, bredbånd og mobilleverandør, end de er med deres el leverandør. 

Resultatet af årets EPSI Rating undersøgelse viser ligeldes, at kunderne i Norge og Finland er mere tilfredse med deres el leverandør end de danske kunder. Sverige er det land, på det nordiske marked, hvor kunderne er mindst tilfredse. Norge og Finland er næsten på samme niveau som sidste år, mens Danmark og Sverige oplever et fald i kundetilfredshed.

Engagement & uoverskuelige elregninger

Undersøgelsen viser blandt andet at næsten halvdelen af kunderne ikke tager et aktivit valg omkring valget af el-aftale og at kunderne er meget loyale over for deres el-leverandør.

Samtidig oplever kunderne at det er nemmere at skifte bank end det at skifte el-selskab. Faktisk er det en ud fire kunder, der oplever det som svært at skifte el-leverandør.

Kunderne i år oplever endvidere at el-regningen er mindre overskuelig og svær at forstå. 

 Kundetilfredsheden 2016

Energi Fyn har i år Danmarks mest tilfredse kunder på privatmarkedet. Derefter er der er et tæt løb mellem flertallet af el leverandørerne.
 

 Kundetilfredsheden 2015-2016

Om el-undersøgelsen 2016
Interviewene bag undersøgelsen er gennemført som telefoninterviews i perioden d. 24. oktober – d. 16. november 2016 af Norstat Danmark. Respondenterne for undersøgelsen vedrørende privatmarkedet udgøres af personer mellem 18 og 79 år, der er bosat i Danmark og som har en relation til en el leverandør. Med el leverandør, menes en leverandør, der sælger el til husstande.

Valget af el leverandør er frit, og danskerne kan således selv bestemme hvem de ønsker at være kunde hos. I alt er der gennemført mere end 1.100 telefoninterviews på privatkundemarkedet.

Ud over de udvalgte elselskaber på markedet rapporteres der også på gruppen Øvrige elselskaber, som består af de andre elselskaber, der er aktive på elmarkedet. Resultaterne præsenteres i form af en score på en skala fra 0 til 100. Når indeks eller scores er diskuteret, er det således ikke en procentdel, men enheder, der viser sig. Jo højere indeksværdi, des bedre oplever kunderne, at produkter og leverandører lever op til deres krav og forventninger.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094