23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sænk afgifter på elbiler til august

Så vi kan genfinde det momentum vi havde i 2016.

Elbilsalget satte ny rekord i 2015, ikke kun i Danmark men i hele EU og andelen af elbiler nåede for første gang over 1 procent af det totale bilsalg i EU. I Danmark kom vi ind på tredjepladsen over lande med højest elbilandel i EU og vi kunne fejre, at en ud af 50 nye biler kunne tilsluttes elnettet og køre på strøm.

Den gode nyhed er, at udviklingen fortsætter, i hvert fald i de andre EU-lande. I Tyskland nåede elbilandelen 0,7 procent i 2015 og Merkel har sat yderligere skub i salget med et tilskud på 30.000 kr. til rene elbiler og 22.000 kr. til opladningshybridbiler, dvs. biler med både benzin og elmotor. I lande som Frankrig, UK og Sverige var elbilsalget på den gode side af 1 procent. I Holland var det endda tæt på 10 procent. Herhjemme er salget af elbiler derimod gået helt i stå.

De første tre måneder i 2016 blev der solgt 130 elbiler inklusiv opladningshybridbiler i Danmark, så 0,3 procent af bilsalget var elbiler. Det er lidt mindre end i Letland og lidt mere end i Litauen.

Baggrunden for det lave salg er de afgifter på elbiler som blev gennemført fra begyndelsen af 2016 og som indfases med højere afgifter hver år til 2020. Allerede i 2015 var elbiler dyrere end benzin og dieselbiler, men med afgiften bliver forskellen 20-30.000 kr. større i 2016 for mellemklassebiler som VW Golf og forskellen forøges med yderligere 20-30.000 kr. hvert år til 2020. Til den tid vil en Golf, der kører på el, betale 150.000 kr. i registreringsafgift, mens en benzin-udgave vil betale 130.000 kr. i afgift. Det betyder, at de danske afgifter forstærker den prisforskel der er på elbiler og benzinbiler. På den måde forsinker danske registreringsafgifter omstillingen af transporten til vedvarende energi.

I lande uden registreringsafgifter giver man i mange tilfælde tilskud til elbiler. I Tyskland 30.000 kr., i USA 50.000 kr. og i Sverige 32.000 kr. Derfor skal en tysk bilkunde betale 48.000 ekstra for en elektrisk Golf i stedet for en benzin-version mens en dansk bilkunde i 2017 skal betale 60.000 kr. ekstra for den elektriske Golf og det bliver kun værre. I 2018 er den danske merpris 107.000 kr.

Det er derfor elbilmarkedet i Danmark er sat i bakgear. Den bedste løsning er et helt nyt afgiftssystem baseret på CO2, som i Norge. Det ville give danskerne mulighed for at købe sikre, miljøvenlige biler samtidig med at statskassen fik samme provenu som i dag. I Norge, hvor elbiler fortsat er afgiftsfritaget, giver registreringsafgiften næsten lige så mange penge i kassen som i Danmark.

Men der kan også gøres meget for at forbedre de nuværende elbilafgifter inden for de eksisterende elbilafgifter. Derfor ser elbilbranchen frem til, at afgifterne for elbiler skal evalueres i august. Der er brug for, at politikerne bruger evalueringen til tydeligt at signalere, at elbiler er fremtiden i Danmark og ved at lette afgifterne på elbiler, så vi kan genfinde det momentum, vi havde i 2015.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web03