23948sdkhjf

Benzinselskaber vil fylde dansk halm i din bil allerede fra 2019

Oliebranchen vil overhale kommende lovkrav og iblande andengenerationsbioætanol i benzinen allerede fra 2019.
En enig oliebranche vil overhale regeringen i nedbringelse af transportens CO2-udledning.

- Vi har som mål at bidrage til en grøn omstilling, der nedbringer transportens CO2-udledning i de kommende årtier. Det er bydende nødvendigt, at vi hurtigst muligt begynder at blande andengenerations bioætanol i vores benzin, siger direktør for Energi- og olieforum, Peter Stigsgaard, der organiserer olie- og benzinselskaberne i Danmark.

Den danske oliebranche hilser derfor regeringens krav til iblanding af andengenerations bioætanol i benzinen velkomment, men vil gå skridtet videre og iblande bioætanol, allerede før det bliver et lovkrav i 2020.

- Det er en samlet branche, der står bag, når vi siger: Vi begynder at blande 2,5 procent andengenerations bioætanol fra halm i vores benzin allerede fra januar 2019, siger Peter Stigsgaard.

Billigste løsning
Med Energi- og olieforums hensigtserklæring, der i øjeblikket prøves hos konkurrencemyndighederne, understøtter oliebranchen et marked for andengenerations bioætanol.

En større produktion af andengenerations bioætanol er afgørende for, at EU-kravet om iblanding af avancerede biobrændstoffer i 2020 kan opfyldes. Ligesom andengenerations bioætanol er helt nødvendigt i den fortsatte grønne omstilling efter 2020 og frem mod 2030.

I Energifondens analyse ’Grøn Roadmap 2030’ fra 2015 konkluderes det desuden, at ’Iblanding af biobrændstoffer er den billigste vej til mindre udledning af drivhusgasser i den første del af perioden (…) frem mod 2030’.

-Ifølge MECs oplysninger vil meromkostningen ved andengenerations bioætanol være 2 – 3 øre pr. liter benzin. Det bliver konkurrencen i markedet, der afgør, hvordan det vil påvirke benzinpriserne, siger Peter Stigsgaard.

Allerede reduceret 15 procent
-Den teknologiske udvikling af bilerne, effektiviseringer og iblanding af biobrændstoffer har allerede reduceret CO2-udledningen fra transporten med 15 procent siden 2007, siger Peter Stigsgaard

-Med regeringens krav om iblanding og benzinselskabernes initiativ skabes et marked for en produktion, så en sådan kan komme i gang på fx Maarbjerg Energy Center (MEC). I EU alene skal der med de nuværende EU-krav til iblanding produceres tre milliarder liter andengenerations bioætanol i 2020, mens der i dag reelt ikke produceres noget af betydning i EU.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078