23948sdkhjf

Succesfuld premiere for it-platform for strømafbrydelser

Allerede på premieredagen viste it-platformen gode takter, da 655 elkunder her til morgen stod uden strøm i Stoholm.
Her til morgen kl. 8.17 gik strømmen for 655 elkunder i Stoholm i EnergiMidt Nets forsyningsområde. Hændelsen blev prompte registeret af EnergiMidt på Dansk Energis nye og landsdækkende it-platform for strømafbrydelser. Dermed har elhandlere med kunder i Stoholm kunne oplyse, at der var tale om en højspændingsfejl, der forventeligt ville være rettet kl. 10.

- It-platformen virker, konstaterer projektleder Peter Kjær Hansen fra Dansk Energi, der står bag denne nye service overfor i første omgang elnetselskaber og elhandelsselskaber.

It-platformen er udviklet over længere tid i et samarbejde mellem Dansk Energi og en række medlemmer, og i løbet af denne uge er platformen blevet testet færdig og renset for testhændelser. I dag, fredag, er premieredag både for it-platformen og de nye elmarkedsregler, Engrosmodellen.

Fra i dag er al kontakt med elkunder overgået til elhandelsselskaberne, men de ved typisk ikke meget om, hvor i landet der er strømafbrydelser. It-platformen gør det let for elhandlerne at få overblik og svare på henvendelser fra kunderne om strømafbrydelser – og eventuelt sende kunderne videre til netselskabet, hvis de har nyttig viden eller detaljerede, tekniske spørgsmål.

- Alle elnetselskaber har forpligtet sig til at lægge strømafbrydelser ind på platformen. Elhandelsselskaber kan have kunder over hele landet, så det er vigtigt, at de hurtigt kan danne sig et overblik på tværs af elnetselskaber, siger Peter Kjær Hansen.

De danske elnet leverer elektricitet til kunderne 99,997 procent af tiden, hvilket er en leveringssikkerhed i verdensklasse. Ikke desto mindre sker der dagligt små og store afbrydelser. I gennemsnit oplever danske elkunder et afbrud hvert tredje år.

- It-platformen baserer sig på GoogleMaps-kortløsninger og er forberedt til at levere en rigtig god service overfor aktørerne på elmarkedet. Vi har forsøgt at gøre det let for elnetselskaberne at markere, hvornår strømmen er forsvundet, og hvornår de forventer, at den kommer igen, og vi har forsøgt at gøre det let for elhandlerne at se informationerne, siger Peter Kjær Hansen.

Elnetselskaberne og elhandelsselskaberne kan lægge hele eller dele af danmarks-kortet på deres hjemmeside og dermed gøre data tilgængelige for deres kunder. Foreløbig har bl.a. NOE Net valgt at vise sit forsyningsområde på sin hjemmeside. Her til formiddag var der ingen afbrydelser i det vestjyske forsyningsområde.

It-platformen opererer med vandtætte skotter mellem elnetselskaber og elhandelsselskaber for at sikre markedets integritet. Både medlemmer og ikke-medlemmer af Dansk Energi kan benytte it-platformen mod at betale et beskedent gebyr.

Alle kunder i Stoholm har atter strøm i kontakterne. Den blev reetableret kl. 9.27.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11