23948sdkhjf

Rederi søsætter ”grønne” tankskibe

Terntank Rederi A/S bygger fire nye tankskibe, som skal sejle på flydende naturgas. Dermed reduceres skibenes emission af skadelige stoffer med op til 90 pct.
I løbet af 2016 søsætter Terntank Rederi de første tre af i alt fire nye tankskibe, som skal drives af LNG (Liquified Natural Gas), der er langt mere miljøvenligt end traditionelt anvendte, fossile brændstoffer.

Investeringen i de fire skibe finansieres blandt andet af Danmarks Grønne Investeringsfond.

- Cirka 95 pct. af tiden sejler vi i miljøfølsomme områder, så for os var det vigtigt at sikre, at vores nye skibe lever op til både den gældende og den mulige fremtidige lovgivning på området. For et mindre rederi som vores er der tale om en rigtig stor investering, så det handler om at tænke langsigtet, siger Jens P. Buchhave, administrerende direktør hos Terntank Rederi.

Terntank, der har hovedkvarter i Skagen, ejer i forvejen ni tankskibe, som kan chartres af rederiets kunder, der altså nu får mulighed for at vælge et mere miljøvenligt alternativ.

- For mange af vores kunder er netop miljøet vigtigt og giver dem samtidig mulighed for at brande sig på deres grønnere profil. De nye skibe bringer os helt i front på verdensplan inden for miljørigtig transport og har da også allerede vist sig at være et godt udgangspunkt, når vi skal ud og sikre nye kontrakter, vurderer Jens P. Buchhave.

Ud over de fire nye skibe har Terntank Rederi A/S også arbejdet på et projekt med at ombygge et af deres ni eksisterende skibe, så det ligeledes bliver LNG-drevet og dermed reducerer udledningen af skadelige stoffer markant.

I forhold til eksisterende tankskibe i samme størrelse forventes det bl.a., at de LNG-drevne skibe kan reducere udledningen af svovloxid (SOx) med 90 pct., nitrogenoxid (NOx) med 80 pct., partikler med 90 pct. og CO2 med 20 pct.

Netop udledningen af disse stoffer er en stor udfordring i forhold til både nuværende og fremtidige miljøkrav inden for skibstransporten, hvor ikke mindst partikelforureningen i havene omkring Europa er steget støt siden 2000.

De nye skibe er ganske vist en del dyrere end tilsvarende konventionelle nybygninger, som sejler på traditionelle, fossile brændstoffer. Men til gengæld reducerer man en række andre omkostninger til fx brændstof og havneafgifter.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172