23948sdkhjf

Analyse: Stort potentiale for gaskøretøjer

De kommunale køretøjer i Region Midtjylland kan køre CO2-neutralt på lokalt produceret biogas ved etablering af kun 10 gastankstationer. Det viser en ny analyse.
Analysen, som er lavet af PlanEnergi, viser mere præcist, at der er potentiale til at reducere dieselforbruget med 11 mio. liter i den offentlige kørsel i 14 kommuner i Region Midtjylland ved at skifte til gaskøretøjer. Det svarer til under halvdelen af den mængde biogas, der i 2016 sendes ud på gasnettet i området, så der er rig mulighed for at også private vognmænd kan køre på biogas.

- Biogas er et CO2-neutralt brændstof, som oven i købet produceres lokalt. Det giver kommunerne mulighed for at omlægge for eksempel busdrift og renovationskørsel til vedvarende energi og beholde pengene ved brændstofkøb i regionen, siger Frank Rosager, planlægnings- og udviklingschef i HMN Naturgas.

10 gastankstationer mere
HMN Naturgas er tovholder i Partnerskabet for biogas til buskørsel i Region Midtjylland, som herudover tæller Midttrafik, PlanEnergi, Agro Businesspark, Region Midtjylland og 14 kommuner. Målet med partnerskabet er at få skabt en infrastruktur af biogastankstationer i den midtjyske region og dermed give mulighed for at omstille især den tunge trafik til at køre på biogas.

Analysen viser, at det er muligt at omstille næsten hele den kommunale transport i regionen til CO2-neutral biogas blot ved at etablere yderligere 10 gastankstationer ved regionens større byer over de næste fem år (se kort). Der er allerede gastankstationer i Skive, Holstebro og Ringkøbing-Skjern kommuner og aktuelle overvejelser i Silkeborg, Horsens og Lemvig.

I analysen er der taget højde for, hvornår de nuværende kontrakter af bus- og renovationsdriften i kommuner og region udløber. På den måde kan analysen bruges som et beslutningsværktøj såvel i regionen som i de enkelte kommuner, frem mod de næste udbudsrunder.

Der er med dagens lave brændstofpriser en merpris på typisk 5-10 % i samlede kørselsomkostninger ved at køre på biogas frem for diesel.

Transportsektoren er bagud i den grønne omstilling
Partnerskabets analyse af potentialet for at køre på biogas viser, at der er grønnere veje at køre for transportsektoren, og det er der behov for.

Transportsektoren står for en stor del af CO2-udledningen herhjemme, og biogassen er stort set den eneste løsning for at fjerne CO2-udledningen fra den tunge transport uden væsentlige - meromkostninger, siger Frank Rosager, og tilføjer:

- Regionen og kommunerne har nu en unik mulighed for at opbygge en infrastruktur, der ikke blot gør deres egne flåder CO2-neutrale, men også giver mulighed for, at de private flådeejere stiller om til et CO2-neutralt brændstof.

Med 10 nye gastankstationer i det midtjyske vil det være muligt at spare klimaet for 26.700 tons CO2 årligt.

Fakta
Partnerskab for biogas til buskørsel i region Midtjylland har fået større fra Region Midtjylland gennem Grøn Gas Erhvervsklynge og Interreg Øresund-Kattegat-Skagerak gennem Biogas2020.

Partnerskabet består af Region Midtjylland, Agro Businesspark, Midttrafik, Holstebro-, Skive-, Aarhus-, Randers-, Skanderborg-, Favrskov-, Odder-, Horsens-, Struer-, Lemvig-, Ringkjøbing-Skjern-, Viborg-, Silkeborg-, Herning Kommune, PlanEnergi og HMN Naturgas.

PlanEnergis analyse blev præsenteret på et afslutningsseminar i Partnerskab for biogas til buskørsel i Region Midtjylland torsdag den 26. november.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141