23948sdkhjf

Begrænset effekt i at vælge gas fremfor diesel

Undersøgelse fra Trafik- og Byggestyrelsens viser begrænset miljøeffekt ved at gå fra diesel til naturgas i busser og renovationsbiler
Midt i den grønne omstilling kan det være svært at finde hoved og hale i, hvad der forretningsmæssigt giver mening. Og det er tilsyneladende ikke alle grønne tiltag, der er lige rentable.

Trafik- og Byggestyrelsen har fået foretaget en sammenligning af forurening og støj fra busser og renovationsbiler, der kører på henholdsvis gas og diesel. Alle biler i testen lever op til de nyeste europæiske forureningskrav.

Og den generelle konklusion er, at der ikke er større miljøfordele ved at anvende de undersøgte naturgasdrevne biler sammenlignet med dieseldrevne biler. Dog med undtagelse af udledningen af kvælstofilter, for her viste sammenligningen, at gasbilerne typisk udleder væsentlig færre kvælstofilter end dieselbilerne.

Når der køres på naturgas, er der i det store og hele ingen klimagevinst i forhold til diesel. Naturgas er ganske rigtigt et mere klimavenligt brændstof end diesel, men den fordel går stort set lige op med, at gasmotorer har en dårligere virkningsgrad og dermed et højere brændstofforbrug end diesel.

Køres der i stedet på biogas, opnår gasbilerne en klimafordel i forhold til dieselbiler, da biogassen helt eller delvist kan regnes for CO2-neutral.

I forhold til støj viste det sig ligeledes, at det ikke er så afgørende, om der er tale om et gas- eller dieselbiler.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094