23948sdkhjf

Hver anden dansker kører el eller hybridbil i 2030

En af Danmarks førende fremtidsforskere på trafikområdet vurderer, at el- og hybridbiler går en lys fremtid i møde i Danmark. En undersøgelse af danskernes forhold til elbiler bakker ham op.
Selvom det blot er cirka to procent af danskerne, der i dag har investeret i en el- eller hybridbil, ser fremtiden for de lydløse køretøjer alt andet end sort ud. Ifølge en undersøgelse, som YouGov har fortaget for energiselskabet NRGi, har 23 procent af de adspurgte planer om at investere i en elbil eller hybridbil inden for de næste tre år.

Det undrer ikke fremtidsforsker på trafikområdet Uffe Palludan:

- Den holdningsændring på miljøområdet vi ser vinde frem i øjeblikket koblet med den teknologiske udvikling, vil føre til, at der kommer endnu flere el- og hybridbiler på de danske veje i fremtiden. Min vurdering er, at det er meget muligt, at halvdelen af Danmarks bilpark i 2030 vil bestå af el- eller hybridbiler, siger Uffe Palludan fra Palludan Fremtidsforskning.

Fremtidsforskeren peger på, at CO2-dagsordenen og den batteriteknologiske udvikling er to stærke kræfter, der driver udviklingen frem – en udvikling, der vil blive yderligere accelereret af stigende oliepriser, fordi det øger incitamentet til at forske i og udvikle batteriteknologi.

NRGis undersøgelse bekræfter fremtidsforskeren i, at miljøhensyn er en drivkraft i udviklingen. Således svarer 71 procent af de adspurgte, som inden for de næste tre år overvejer at erhverve sig en el- eller hybridbil, at de vil gøre det af hensyn til miljøet.

Grøn omstilling
Energirådgiver hos NRGi, Benny Hebsgaard mener, at fremtidsforskerens vurdering er realistisk:

- Omstillingen til en grøn økonomi, hvor byer og kommuner efterspørger smarte og bæredygtige løsninger er irreversibel. Batteriteknologien kan blive afgørende for udviklingen i hele transportsektoren, men jeg tror ikke, vi skal afskrive, at andre teknologier kan vinde frem som fx brintbilen, siger Benny Hebsgaard.

Udviklingen vil fortsætte – afgifter eller ej
Udover miljøet spiller prisen også en rolle for mange i undersøgelsen. 47 procent af dem, der ikke ejer en elbil angiver, at det skal være billigere at investere i en elbil, før det er attraktivt for dem. Det kan imidlertid blive op til producenterne selv at sørge for dette, da regeringen har valgt at droppe afgiftsfritagelsen på elbiler fra udgangen af 2015.

- Der er nok ikke nogen tvivl om, at afgiftsfritagelsen har medvirket til at stimulere salget i en positiv retning, og at manglen på samme vil være med til at lægge en dæmper på udviklingen. Set i det lange perspektiv, altså 15-20 år frem, tror jeg dog ikke på, at skiftende regeringers divergerende beslutninger om afgifter vil påvirke den overordnede udvikling, siger Uffe Palludan, og fortsætter:

- Et batteriteknologisk gennembrud – som kan være nært forestående – vil på et tidspunkt gøre el- og hybridbilerne billigere end de konventionelle biler, og så spiller eventuelle afgifter ikke nogen rolle længere, slutter Uffe Palludan.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1004 CAWI-interview med danskere i alderen 18-74 år, i perioden 24. - 26. november 2014.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109