23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Serviceaftaler forgylder Vestas

Serviceforretningen i Vestas har udviklet sig til en ren pengemaskine.

På papiret lever den danske vindmøllekæmpe af at producere og sælge vindmøller, men det er salget af serviceaftaler – vedligeholdelse – som er den guldrandede del af forretningen. Det skriver Finans tirsdag.





I 2014 tjente Vestas-topchef Anders Runevad knap 7 kr., hver gang der blev solgt vindmøller for 100 kr., mens serviceforretningen leverede en indtjening på godt 17 kr.





- Vi kommer ikke udenom, at serviceforretningen er en ekstremt vigtig del af Vestas-forretningen, siger Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank.





I kriseåret 2013 var det alene serviceforretningens bidrag på knap 1,6 mia. kr., der holdt hånden under indtjeningen. Sidste år stod serviceforretningen for 30 procent af indtjeningen, mens bidraget i første kvartal i år var på 68 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.235