23948sdkhjf

Elkunder har 124 produkter at vælge mellem

Det danske elmarked bliver stadig mere modent og konkurrencepræget.
I øjeblikket kappes ca. 40 elhandelsselskaber om kundernes gunst, og en undersøgelse gennemført af den europæiske organisation for regulatorer, ACER, viser, at en københavnsk elkunde har 124 produkter at vælge mellem.

Hvert år skifter ca. 220.000 kunder selskab, og dagligt tjekker 2.000 seneste nyt på www.elpristavlen.dk .

Den stigende interesse fra selskabernes side bunder i, at det til næste forår bliver elhandelsselskaberne, der skal håndtere kontakten med kunderne. Elnetselskaberne træder dermed et skridt i baggrunden.

En anden vigtig nyskabelse er, at det til næste sommer bliver muligt for over en million kunder at blive timeafregnet, hvis elhandlerne tilbyder det. I 2020 kan tilbuddet gælde alle landets 3,3 mio. kunder, for så skal udrulningen af fjernaflæselige elmålere være bragt til ende.

- Det går godt med elmarkedet. Der er travlhed på mange fronter, og vi kan mærke, at den kommende engrosmodel fylder meget i planlægningsfasen, siger elhandelschef Ane Rask fra Energi Fyn med henvisning til de nye regler for kundekontakt, der træder i kraft den 1. april 2016 og er en kæmpe administrativ opgave for selskaberne.

Seas-NVE’s markedschef for elsalg til private og mindre erhverv, Carsten Fischer, bekræfter, at markedet liver op, og at der er ’drøn på’.

- Første kvartal 2015 og sidste kvartal 2014 er nok det halvår, hvor der har været mest gang i den. Det virker, som om de nye spillere er kommet for at blive, siger Carsten Fischer til Nyhedsbladet Dansk Energi.

En af udfordrerne, NettoPower, vurderer også, at der er mere fart på nu:

- Det går fint med optaget af nye kunder. Skift i afregningsmodeller hos de store selskaber mærker vi positivt, men ellers sidder vi pænt og venter på 1. april næste år, siger adm. direktør Frank Bengtsson fra NettoPower, der udelukkende sælger el online.

For mange andre elhandelsselskaber er traditionel telemarketing fortsat en vej at gå… med respekt for dørsalgsloven. Mange selskaber forsøger endvidere at give værdi til kunderne på andre måder – fx via samarbejde med lokale sportsforeninger, detailhandel og kobling af elregninger til godgørende formål.

- Ja, der sker noget nyt hele tiden. Vi prøver at følge med, og det samme gør kunderne. Elmarkedet er ikke helt nemt at forstå, så vores opgave er at forklare det så godt som muligt, siger salgs- og marketingkoordinator Rikke B. Stilling fra Jysk Energi i Holstebro.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094