23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Danske vækstmuligheder i omstilling til grøn transport

Ny rapport viser, at der i tilknytning til udviklingen af biobrændstofteknologi kan være gode vækstmuligheder for danske virksomheder.

Den danske forskning i biobrændstof er omfattende og har i et internationalt perspektiv en gennemslagskraft over gennemsnittet, konkluderer Energistyrelsen på baggrund af rapporten, som styrelsen har fået Damvad til at udarbejde.

Damvad vurderer ikke, at der er samme potentiale i forhold til udvikling af el- og brintteknologier til transport, men rapporten peger dog på, at der kan være et erhvervsmæssigt potentiale ved at satse på at understøtte udviklingen af elbilinfrastrukturen og integrationen af elbiler i energisystemet.

Biobrændstoffer skal skabe den største CO2-reduktion

Konsulentfirmaet NIRAS har gennemført en screening af internationale policy-erfaringer med en grøn omstilling af transportsektoren. Formålet har været at sikre, at erfaringer fra relevante landes indsatser og strategier tages med i de danske overvejelser om en omstilling til en fossilfri transportsektor. Ud over vores nabolande, har rapporten også inddraget Storbritannien, Californien, Brasilien og Sydkorea.

NIRAS konkluderer, at der grundlæggende anvendes samme virkemidler i alle de screenede lande. Det gælder særligt i form af krav som fx iblandingskrav for biobrændstoffer og økonomiske virkemidler som fx differentiering af bilbeskatningen. Men der er forskelle i prioriteringen og rammevilkårene er forskellige. I Norge er der indført særligt stærke incitamenter til at fremme elbilisme. I Sverige satses der på biler, der udelukkende kører på biobrændstoffer og i Tyskland er der afsat en del penge til fremme af brint.

Overordnet set er det i alle de belyste lande på kort sigt - og til dels på lang sigt - biobrændstoffer, der skal bidrage med den største CO2-reduktion.

De to analyserapporter er finansieret af midler afsat til analyser i Energiaftalen 2012. Rapporterne vil bl.a. indgå i arbejdet med en ”Roadmap for en grøn transport”, som gennemføres af Transportministeriet i samarbejde med Klima-, Energi- og Bygningsministeriet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141