23948sdkhjf

Byretsdom vækker glæde i Dansk Fjernvarme

Sønderborg Kommune kan ikke opkræve såkaldt garantiprovision med tilbagevirkende kraft. Det har byretten nu slået fast. Og den afgørelse glæder Dansk Fjernvarme sig over.
- Det er virkelig glædeligt, at byretten så klart afviser, at man kan opkræve garantiprovision med tilbagevirkende kraft, siger Dansk Fjernvarmes direktør Kim Mortensen.

Sagen handler om Sønderborg Kommunes pludselige krav til Sønderborg Fjernvarme og Gråsten Fjernvarme om at betale garantiprovision af de lån, som værkerne har optaget til henholdsvis Sønderborgs geotermianlæg og Gråstens solvarmeanlæg. Da lånene blev optaget gav Sønderborg Kommune kommunegaranti uden krav om betaling af provision.

Det krav kom først sidste år, og det endda med tilbagevirkende kraft.

- Det er ren wild west, hvis man kan opkræve den slags bagudrettet. Fjernvarmeværkerne udarbejder jo gennemarbejdede projektforslag, herunder gennemregnede budgetter. At kommunen så efterfølgende kommer med millionregninger bagudrettet ud af den blå luft er jo helt horribelt, siger Kim Mortensen.

Manglende retningslinjer
Det er EU-lovgivning, der gør, at kommunerne kan tage en betaling for at stille kommunegarantien. Men hverken EU eller danske myndigheder har fastlagt retningslinjer for betalingens størrelse. Det har ført til, at kommunerne håndterer emnet forskelligt. Nogle tager 0,2 % af lånesummen som én-gangsbetaling, andre eksempelvis 1,5 % hvert år. For fjernvarmeforbrugerne betyder det ifølge Dansk Fjernvarme årlige ekstraomkostninger på mellem 200 og 800 kroner for et standardhus.

Cirka 50 kommuner opkræver nu garantiprovision.

Dansk Fjernvarme finder kommunernes opkrævning af garantiprovision betænkelig.

- Niveauet for den betaling, en kommune kan tage, bør afspejle, at risikoen reelt er lig nul. Nogle kommuners opkrævning kan kun ses som et udtryk for, at de har opdaget en mulighed for at hente penge til kommunekassen hos varmeforbrugerne, siger direktør Kim Mortensen.

- Det her område er Indenrigsministeren ganske enkelt nødt til at skære igennem på og lave klare retningslinjer for. Vel at mærke retningslinjer, som afspejler den risiko, der er forbundet med at udstede kommunegarantierne, siger Kim Mortensen.

Principiel betydning
Dansk Fjernvarme mener, at dommen fra Sønderborg kan få principiel betydning.

Dommerne skriver i dommen: ”Den låntagning, som gjorde garantistillelsen nødvendig, skete som led i realiseringen af kommunens egne varmeplaner. Desuden må det antages, at det i realiteten har været risiko- og omkostningsfrit for kommunen at stille de omhandlede garantier.”

Sønderborg Kommune har valgt at anke sagen til Landsretten.

Fra 2009 til 2013 blev der givet 612 lån fra Kommunekredit til fjernvarmeværker for et samlet beløb på 16,74 mia. kr., hvoraf 4,57 mia. kr. er låneomlægninger. Dertil kommer lån til affaldsprojekter, hvorfra varmen bruges til fjernvarme.

De mange lån er kommet i stand, efter at varmeværkerne har fået en kommunegaranti fra deres kommune. Garantien gør det muligt at optage attraktive lån hos Kommunekredit, fordi kommunen stiller sikkerhed. Fjernvarmeprojekterne er ifølge Dansk Fjernvarme grundlæggende supersikrede, fordi alle omkostninger til fjernvarme sendes videre til forbrugerne og et eventuelt krav mod garantistilleren derfor er på et teoretisk plan.

Som i Sønderborg og Gråsten, så bruges lånene typisk til grønne projekter som solvarmeanlæg, geotermianlæg, biomasseanlæg eller lignende.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.101