23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

EU vil have mindre CO2-udledning fra biler

Europa-Parlamentet har tirsdag godkendt nye EU-regler for CO2-udledning fra biler.

De nye regler fastsætter den maksimale gennemsnitlige CO2-udledning fra biler til 95g/km i 2020. Samtidig tillader reglerne de såkaldte "super-kreditter" i perioden 2020 – 2022, hvilket betyder, at de mindst forurenende biler i hver serie vil tælle mere end de modeller, der forurener mest, når den gennemsnitlige C02-udledning beregnes. Det oplyser Parlamentet i en pressemeddelelse.





- Denne afstemning betyder, at Europa fortsat vil være i front, hvad angår reduktion af C02-udledninger fra biler, eftersom målet på 95g vil betyde en besparelse på 50 millioner tons C02-udledninger årligt. Men prisen for innovation skal være socialt acceptabel og økonomisk mulig både for forbrugerne og for producenterne, siger Parlamentets ordfører Thomas Ulmer (EPP, DE).





- Vi vil også indføre nye testforløb, som vil afspejle de reelle kørselsforhold bedre, tilføjer han.





Teksten, som der allerede er indgået aftale om med medlemslandene, blev godkendt med 499 stemmer for, 107 imod og ni blanke. Efter tirsdagens afstemning i Parlamentet mangler nu kun den endelige, formelle godkendelse i Rådet, inden de nye regler kan træde i kraft.



BREAKING
{{ article.headline }}
0.105