Regeringen vil sende store datacentre bagerst i køen til det pressede danske elnet, hvor der ikke er plads til nye, store projekter.
Men i årevis har statens eget investeringskontor arbejdet for at tiltrække netop datacentre til Danmark.
Invest in Denmark har i over et årti markedsført Danmark som et attraktivt land for for eksempel datacentre og er lykkedes med at trække store techgiganter som Apple, Facebook og Google hertil.